toe Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Jeg har akkurat skrudd sammen en ny PC som funker som en drøm bortsett fra ved 3D-spilling. Av og til rebooter den uten varsel. Dette skjer ganske sjelden i WoW, men ved stresstesting i Far Cry skjer det etter noen få minutter. Ingen blåskjerm eller noe informasjon i windows som antyder hva dette skyldes. Spekken min er: Asus A8N-SLI Premium 2GB RAM Corsair TWINX2048-3200C2 ATI X1900XT AMD X2 4200+ Nexux NX-5000 power supply (500W) Samsung HD SATA2 Har forska mye på dette i det siste: - Testet minne i memtest86, ingen feil - Justert minnesettinger og spenning fra autoverdier til manuelle verdier, satt ned fra 400Mhz til 200Mhz mm. uten at dette har løst problemet - Fjernet alle andre PCI-kort og enheter utenom de listet over (uten effekt) - Installert siste drivere (bios, chipset, amd, ati, ...) - Kjørt diverse stresstester i vindusmodus (prime+rdrible osv), ingen reboot, skjer kun i Wow, Far Cry ok antagelig andre 3D-spill. Siden PCen kan crashe i FarCry sekunder etter at stresstesten starter antar jeg det ikke kan være overoppheting? Skjønner ikke at det kan være minne heller siden justeringer av minnesettinger ikke har effekt og memtest86 er ok? Hovedteorien er at det er strømforskyningen. Skulle gjerne ha noen tips om det virker sannsynlig eller om det kan være andre feil. Dumt å bruke en tusenlapp på en ny PSU hvis det er noe annet. Spekk på PSUen (Nexus NX-5000): Normal load 12V1+12V2: 7A + 8,5A Maximum load 12V1+12V2: 15A + 16A 1. +3.3V & +5V total output not exceed 150W. When +3.3V is load to 30A, the +5V maximum load is 10.0A When +3.3V is load to 3.0A, the +5V maximum load is 28A 2. +3.3V & +5V & +12V1DC & +12V2DC total output not exceed 440W Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Har du mulighet å teste med en annen psu? I denne tråden er det en som har et lignenede problem. Lenke til kommentar
toe Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Takk for tipset! Har noen gamle PSUer liggende men de har for dårlig effekt. Må vel kjøpe en ny PSU og håpe at det løser problemet. Ingen erfaringer med X1900xt og hvor kraftig PSUen må være i et A8N-SLI Premium, X2 4200+, X1900XT oppsett? Kjører ikke SLI eller overklokking. Trodde at strømforsyningen min i det minste skulle dra rundt når maskinen er helt strippa. Kanskje vanskelig å vurdere ut fra spekken. Noen erfaringer med Silverstone s12? Trenger i såfall en ny kraftig og stillegående strømforsyning. Eventuelt andre gode PSU-erfaringer i kombinasjon med X1900XT? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Skulle jeg kjøpt ny psu i dag,så hadde det blitt en MIST 600 watter med avtagbare kabler. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Har du slått av automatisk restart av windows ved feil? så får du kanskje se en blåskjerm/feilmelding? Lenke til kommentar
toe Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Har du slått av automatisk restart av windows ved feil? så får du kanskje se en blåskjerm/feilmelding? 5930289[/snapback] Ja automatisk restart er slått av uten at det hjelper. Ikke noe blåskjerm (BSOD) eller noen melding i XP etter omstart eller i Event-loggen. Stort sett må jeg starte maskinet på nytt med påknappen, og andre ganger går den direkte til POST. Ved restart hører jeg en klikkelyd fra PCen i det øyeblikket det skjer - kan det være en sikring e.l. i PSUen? Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) Virker merkelig at 500W ikke skulle holde til ditt oppsett. Er problemet begrenset til Far Cry? Har du eventuelt andre krevende spill du kunne testet? Edit: Prøv å laste ned Everest og se om spenningene varierer veldig når du belaster maskinen. Med dette kan du også sjekke temperaturen på GPU under belastning. Disse kortene blir temmelig varme. Sjekk eventuelt at kjøleren sitter skikkelig fast. Edit 2: Får ca 340W når jeg sjekker ditt system, med 1 harddisk og 1 DVDROM, i PSU Calculator. Og de tar forholdsvis hardt i. I tillegg spesifiserer ATI at 450W skal være nok til ethvert X1900-system, selv med fullt kabinett. Hvis dette er PSU er det med andre ord ikke for lite watt som er problemet, men derimot må det være noe galt med den. Edit 3: Ser du kjører A8N-SLI Premium. Har du koblet til EZ-plug? Vet det står at den bare skal brukes til SLI, men dersom skjermkortet ditt overbelaster en +12V-linje vil tilkobling av EZ-plug kunne avlaste denne. Glemte en gang å koble til PCI-E strømkabelen, og da kjørte skjermkortet mitt helt fint fra EZ-plug. Endret 16. april 2006 av ShAvAnO Lenke til kommentar
toe Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Har sålangt kun testet med World of Warcarft og Far Cry, begge basert på DirectX. Burde sikkert stressteste med et OpenGL-spill også. Er Quake det beste alternativet? Tror likevel problemet er hardware-relatert, alle drivere skal være oppdatert og de er reinstallert flere ganger. Er det sannsynlig med reboot uten BSOD hvis det er software/drivere? Har kjørt Everest og målt spenninger/varme. Har et Breeze Nexus kabinett med luftinntak nederst (120mm vifte) og utlufting via PSUen. Sikkert ikke optimalt med tanke på kraftige komponenter - og at varm lufta går via PSUen og ut. Men ut fra målingene skal alle komponenter være innenfor lovlige verdier - og jeg får reboot ved åpent kabinett også. Målinger fra everest (min - max) ved 3D-spilling i World of warcarft: CPU 37*C - 56*C MoBo 35*C - 37*C GPU 58*C - 90*C GPU ambient 52*C - 67*C +3,3V 3,22 - 3,32 +5V 4,92 - 5 +12V 11,52 - 12 Har lest i noen tester at Nexus NX-5000 skal være litt svak på +12V linje. Ser også på PSUen at +3.3V & +5V & +12V1DC & +12V2DC ikke skal overstige 440W. Har koblet til EZ-pluggen uten at det hjalp desverre. Kan også neven at jeg ikke har overklokka PCen, har resatt BIOS noen ganger og satt manuelle konservate verdier. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Takk for tipset! Har noen gamle PSUer liggende men de har for dårlig effekt. Må vel kjøpe en ny PSU og håpe at det løser problemet. Ingen erfaringer med X1900xt og hvor kraftig PSUen må være i et A8N-SLI Premium, X2 4200+, X1900XT oppsett? Kjører ikke SLI eller overklokking. Trodde at strømforsyningen min i det minste skulle dra rundt når maskinen er helt strippa. Kanskje vanskelig å vurdere ut fra spekken. Noen erfaringer med Silverstone s12? Trenger i såfall en ny kraftig og stillegående strømforsyning. Eventuelt andre gode PSU-erfaringer i kombinasjon med X1900XT? 5928360[/snapback] Jeg har selv denne og e veldig fornøyd. Jeg kjører ikke den på max enda, så akkuratt når det gjelder W og lignedne, kan jeg ikke uttale meg. Men når det gjelder lydnivået, DAMN! jeg hører den ikke. Jeg hører SilenX 120 "14"dB vifta mi bedre. Lenke til kommentar
toe Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Installerte en ny Seasonic S120 600W strømforsyning og problemet var løst :-) Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Installerte en ny Seasonic S120 600W strømforsyning og problemet var løst :-) 5970957[/snapback] Hehe, det var da veldig kraftig for et system som sikkert aldri trekker over 300 W. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 (endret) Installerte en ny Seasonic S120 600W strømforsyning og problemet var løst :-) 5970957[/snapback] Hehe, det var da veldig kraftig for et system som sikkert aldri trekker over 300 W. 5974143[/snapback] Så du mener han bare burde beholdt Nexus 500 wattern som ikke fungerte? Eller kjøpe en enda mindre psu? Endret 23. april 2006 av Morten K Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Installerte en ny Seasonic S120 600W strømforsyning og problemet var løst :-) 5970957[/snapback] Hehe, det var da veldig kraftig for et system som sikkert aldri trekker over 300 W. 5974143[/snapback] Så du mener han bare burde beholdt Nexus 500 wattern som ikke fungerte? Eller kjøpe en enda mindre psu? 5974307[/snapback] Bah, selvfølgelig skulle han ikke beholdt noe som ikke fungerte. Men en god 400 - 450 Watt kunne han jo kjøpt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå