Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n henger - konflikt mellom hovedkort og RAM?

Anbefalte innlegg

Prøver å fikse p'n til en kompis. Ved bruk av pc'n henger den seg rett som det er. Noen ganger går den i feilside (blå skjerm) med meldingen "a problem had been detected and Windows has been shut down (...). Noen ganger har det stått "An attempt was made to write to read-only memory" og andre ganger har det stått "PFN_LIST_CORRUPT".

Har fjernet så mange deler som mulig og står igjen med:

Hovedkort: ABIT KN8-SLI, Socket 939, nVidia nForce 4 SLI (KN8-SLI)

CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz HT Socket 939 (ADA3500DAA4BW)

Grafikk: Asus EN6600GT/TD/128MB Geforce 6600GT

Ram: KINGSTON 512MB 184PIN DDR DIMM PC400/NO ECC/CL3 NS (KVR400X64C3A/512) (to stk).

PSU: Fortron / FSP 400-60THN-P

For å eliminere evt. trøbbel med harddiskene hans har jeg satt inn en gammel harddisk jeg har hatt selv, IBM Deskstar 40 GB. Bruker nyeste driver til grafikkkortet og har oppdatert bios.

Jeg har prøvd å bytte hans ram brikker med mine egne TwinMOS 512 MB PC3200 (CL2.5) (to stk) og da har hans pc fungert bra. Det fikk meg til å tro at det var ram'n det var noe galt med så jeg har prøvd Kingston brikkene i min egen pc og det har også fungert bra. Satte tilbake Kingston brikkene i hans, og pc'n henger etter litt bruk. Kjørt memtest uten at den finner noe feil.

Kan det ellers være noe med grafikkortet? Jeg har selv kun et AGP-skjemkort då denne har jeg ikke fått byttet ut. Temperatur iflg Avansert menyen tilhørende skjermen sier GPU core temp. på 54C. Hører til historien at dette var en ny pc som jeg monterte for han for to-tre måneder siden, da fungerte alt bra men så beynte dette problemmet og opptre. Da hadde han også i to eldre ram-brikker som testing med memtest viste flere feil på så de har vi fjernet. Likevel blir det altså en feil. Har formatert og reinstallert Win XP og oppdatert denne.

Noen gode ideer?

Endret av KS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...