HoaXed Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Heisann. Lager ett kontaktskjema hvor navn, telefon, epost, og melding må verifiseres før den blir sendt. Har prøvd med ereg, eregi, og preg_match . Men sliter litt med å skjønne forskjellen. Har lest litt på php.net og manualen men trenger ennå litt hjelp. Eksempel er for telefon hvor jeg bruker : <?php if(@erige("[0-9]", $_GET['telefon'])) { echo "Nummeret inneholder ikke bokstaver eller andre ugyldige tegn"; } { echo "Nummeret er ugyldig"; } ?> Men dette fungerer ikke, eller det er slik at vis det inneholder ett eneste tal så godkjennes den. Hva kan jeg gjøre for at den kun skal verifiseres vis ALLE er tall. Noen forslag ? Endret 14. april 2006 av HoaXed Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 hva er "erige"? uten at jeg kan for mye pcre, men skal det ikke være sånn? ereg("([0-9]{LENGE PÅ TELEFON NR})",$tel) eller dette hvis lengde av telefon nr ikek spiller rolle. ereg("([0-9]+)",$tel) Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 hva er "erige"? uten at jeg kan for mye pcre, men skal det ikke være sånn? ereg("([0-9]{LENGE PÅ TELEFON NR})",$tel) eller dette hvis lengde av telefon nr ikek spiller rolle. ereg("([0-9]+)",$tel) 5919483[/snapback] Takk, missa på en parantesen. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Det funka glatt på telefonen. Men når jeg skulle over på navn godkjente den uansett om det var ett tal inne i ordet, eller andre tegn. Her skrev jeg if(@ereg("([a-z]+)", $_GET['navn'])) { Er navnet foreksempel Per den 8'ende. Så blir det godkjent fordet. Lenke til kommentar
rønning Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 fjern @ og se om du får noen feilmelding.... Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 fjern @ og se om du får noen feilmelding.... 5919819[/snapback] Ingen forandring Lenke til kommentar
rønning Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) EDIT: koden fungerte ikke likevel, ble for mange "hviser" Endret 14. april 2006 av rønning Lenke til kommentar
eivind_82 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Funksjonen prøver å finne matches. Finner den det, returnerer den true. Hvis du plasserer ^ og $ inn, betyr det at hele stringen kun inneholder tegnene du ønsker Lenke til kommentar
rønning Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 hva mener du med det? hvis du skriver det sånn: (preg_match('/(^[a-z])/i', $string)) søker den bare etter første bokstaven i stringen og med (preg_match('/($[a-z])/i', $string)) er det abre den siste bokstaven... ...etter det jeg kan i hvertfall Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 hva mener du med det? hvis du skriver det sånn: (preg_match('/(^[a-z])/i', $string)) søker den bare etter første bokstaven i stringen og med (preg_match('/($[a-z])/i', $string)) er det abre den siste bokstaven... ...etter det jeg kan i hvertfall 5920268[/snapback] Tror han mente (preg_match('/(^[a-z]$)/i', $string)) Takk for hjelpa istad forresten Lenke til kommentar
eivind_82 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (preg_match('/^([a-z]+)$/i', $string)) Tror det skal være slik uten at jeg er helt sikker ettersom jeg ikke får testet. Lenke til kommentar
rønning Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) eivind_82: ble riktig det ja Endret 14. april 2006 av rønning Lenke til kommentar
eivind_82 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Flott ----- (må ha 14 tegn i innlegget..) Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Burde endre telefonen til: ereg("^([0-9]{LENGE PÅ TELEFON NR})$",$tel) Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 ja, det stemmer. kan ikke så mye pcre i teorien burde det også gå uten pcre. if(settype(floatval($tel),"string") == $tel && strlen($tel) == $lengde) { // ok, bare tall og like langt som et telefon nr } men pcre er mye bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå