Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfigurering av nettleser - BKK


Anbefalte innlegg

WINIPCFG er jo for å release/få IP adresser, og det er greit nok, - men dette skal maskinen gjøre uansett når du starter den... - i versjon 5_> av internett explorer så er det vel en opsjon under verktøy->alternativer->tilkoblinger som lar deg velge tilkoblingsmåte, - her skal du velge "koble til vha. LAN" eller noe slik - du trenger ikke opprette noen tilkobling, - hvis du ikke trenger noen router på BKK betyr vel det bare at du har ethernet rett i veggen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det funket ikke det heller, gitt. Snakket med fyren over tlf. og veiledet han. Kjørte "winipcfg" og nettverkskortet var ikke valgt. Han valgte nettverkskortet men får etter en stund feilmeldingen "DHCP - server ikke tilgjengelig: fornyer kortet"

 

:???:

 

Har null peiling på hva jeg skal gjøre nå. Får ringe support igjen imorgen.

Lenke til kommentar

"· Nettverkskortet skal være koblet mot D-link boksen via en datakabel. Hvis nettverkskortet har et ”linklys” skal det lyse når kabelen er koblet mot D-linken og både den og datamaskinen er slått på."

 

Tatt fra veiledningen.

 

Videre:

 

 

"1. Nettverkskort må være installert med tilhørende drivere. Det må være et 10/100 Ethernetkort (ikke ISDN).

2. TCP/IP protokollen må være installert for nettverkskortet.

3. DHCP skal brukes, og DNS - serveradresse tildeles automatisk."

 

Det står jo at DHCP skal brukes. Men dette er ikke mitt sterkeste felt. Er ganske grønn.

 

Klør meg fortsatt i hodet :grin:

 

Men det er da lærerikt :wink:

Lenke til kommentar

Følgende står i begynnelsen av veiledningen:

 

"1. Generelt

 

For å surfe på internett kan du nok klare deg med en enkel PC modell som for eksempel en PC med 486 prosessor. Men for å utnytte mulighetene med tanke på hastigheter, programvare og multimedia tjenester, anbefaler vi en PC av nyere modell med en prosessor på 400 MHz eller raskere og et minne på minimum 64MB. I tillegg er det bra å ha et godt grafikkort.

For at datamaskinen din skal kunne kommunisere med bredbåndsnettet, vil du trenge et nettverkskort i PCen. Et annet alternativ er en USB til ethernet-adapter.

 

For at PC-en skal kunne knyttes opp mot bredbåndsnettet må nettverkskortet være riktig konfigurert. De viktige innstillingene er her oppsummert, før det kommer en nærmere beskrivelse av hvordan innstillingene gjøres i neste kapittel."

 

Ingen router er nevnt. Nettverkskortet er riktig konfigurert. Så hva er problemet?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 23:18, skrev kickass7:

enig med Pro Kick der.det skal nok være en router med i bildet.

men uansett...er du sikker på at os'et har funnet nettverkskortet? gå feks inn i device manager får å finne NIC adapteren!


 

Vel ved å bruke "winipcfg" som nevnt, så er det klart at nettverkskortet ikke er valgt. Men når man forsøker å ta det i bruk kommer feilmeldingen "DHCP-server ikke tilgjengelig"

Lenke til kommentar

Nei, det ser ikke ut til å løse seg med det første dette her. Snakket med en kvinne på support, men dette var ikke hennes "felt". Mått legge igjenn telefonnummer så skulle jeg blir ringt opp

imorgen.. :roll:

 

Noen som kan forklare meg hva "DHCP server ikke tilgjengelig" betyr?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 23:19, skrev Dotten:

Ingen router er nevnt.


jo

Quote:


Den 2002-09-30 22:59, skrev Dotten:



"· Nettverkskortet skal være koblet mot D-link boksen via en datakabel. Hvis nettverkskortet har et ”linklys” skal det lyse når kabelen er koblet mot D-linken og både den og datamaskinen er slått på."


"D-link boksen" (D-Link 804 tror jeg....) er en router.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 17:18, skrev JSS:

Quote:


Den 2002-09-30 23:19, skrev Dotten:

Ingen router er nevnt.


jo

Quote:


Den 2002-09-30 22:59, skrev Dotten:



"· Nettverkskortet skal være koblet mot D-link boksen via en datakabel. Hvis nettverkskortet har et ”linklys” skal det lyse når kabelen er koblet mot D-linken og både den og datamaskinen er slått på."


"D-link boksen" (D-Link 804 tror jeg....) er en router.

 

 

Vel, ifølge hva min bekjente fikk vite av BKK var D-Link boksen den boksen som var installert i veggen på soverommet hans :???:

Lenke til kommentar

Hallo!

Har selv bredbånd ifra BKK og er meget fornøyd.. Bor i søvlberget borettsalg.. Får 10Mbit linjen siden jeg bestilte akkurat før bkk gikk over til sine nye abonnnent.. men må skifte etter jul..

 

Det skal ikke være no problemer med å sett opp det selv .. Du gjør slik det står i hefte , og vips skal du være oppe. Det enste som kan gjøre at han ikke er oppe er at d_linken (ruteren ) er blitt ødelagt; det var noen av problemene eg hadde. Dermed er det enste du trenger å gjøre å ringe 55291640.. Da kommer du til support avd..

 

[ Denne Melding var redigert av: gaaal på 2002-10-01 17:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 17:19, skrev Dotten:

Vel, ifølge hva min bekjente fikk vite av BKK var D-Link boksen den boksen som var installert i veggen på soverommet hans :???:


En jeg kjenner som har BKK Bredbånd har en svart D-Linkt boks koblet til pc'en. Kan være de er litt treig med å gi deg routeren, når du har routeren er det Plug'n'Play :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 17:26, skrev gaaal:

Hallo!

Har selv bredbånd ifra BKK og er meget fornøyd.. Bor i søvlberget borettsalg.. Får 10Mbit linjen siden jeg bestilte akkurat før bkk gikk over til sine nye abonnnent.. men må skifte etter jul..


Det skal ikke være no problemer med å sett opp det selv .. Du gjør slik det står i hefte , og vips skal du være oppe. Det enste som kan gjøre at han ikke er oppe er at d_linken (ruteren ) er blitt ødelagt; det var noen av problemene eg hadde. Dermed er det enste du trenger å gjøre å ringe 55291640.. Da kommer du til support avd..


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: gaaal på 2002-10-01 17:28 ]</font>


 

Har snakket med support. En hyggelig og oppadgående fyr igår, men idag traff jeg en kvinne som ikke hadde oppkobling som sin "spesialitet". De skulle ringe meg igjen imorgen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 17:27, skrev JSS:

Quote:


Den 2002-10-01 17:19, skrev Dotten:

Vel, ifølge hva min bekjente fikk vite av BKK var D-Link boksen den boksen som var installert i veggen på soverommet hans :???:


En jeg kjenner som har BKK Bredbånd har en svart D-Linkt boks koblet til pc'en. Kan være de er litt treig med å gi deg routeren, når du har routeren er det Plug'n'Play
:grin:

 

Hvis du har rett så har de glemt å gi den og det tyder på at enkelte på support ikke har peiling. Men må uansett vente til imorgen for å snakke med support. De har bare åpent fra 0800-1600. Lite praktisk hvis man er i arbeid....

Lenke til kommentar

Forklaring på "DHCP is missing":

DHCP (Dynamic Host Config Protocol) sørger for at maskiner får automatisk tilgang til egen IP,subnet mask, default gateway IP og IP til DNS når maskinen blir slått på.

"DHCP is missing" betyr altså at maskinen ikke får noen tilgang til dette. du kommer deg derfor ikke på internet heller.

Fast IP, router eller DHCP maskin løser problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

WINIPCFG er bare for å frigi den IPèn du har og få en ny..!

For å være sikker på at det ikke er noe kødd med linja kan du klikke kjør på startmenyen og skrive command . skriv derreter "ping hardware.no" får du svar er det kontakt! det du da må gjøre er å gå på internett explorer:

1.Åpne Internett Explorer

2.trykk verktøy, derreter alternativer for internett

3.gå på tilkoblinger

4.hadde han ISDN før så kan du bare fjærne de tilkoblingene i vinduet der, er vinduet tomt lar du det være sånn!

5. Klikk LAN-innstillinger

6. marker ruten: "Identifiser innstillinger automatisk"

 

Om dette ikke hjelper kan du sende meg en mail privat! Har litt erfaring med nettverk kombinert med det beste OS: nemlig 98! (SE):)

Lenke til kommentar

Hele saken er ordnet. Det var BKK som hadde "glemt" å gi beskjed om at en installatør vil komme med en D-Link boks. Det er ikke rart at det ikke gikk :grin:

 

Et brev som skulle vært sendt ut ble aldri sendt vistnok. Snakket med en på support som var veldig forbauset over at man ikke hadde gitt beskjed og han beklaget på det sterkeste. Det var da greit å få løst det problemet

 

Det er ofte det mest innlysende som er det rette. Det var isåfall i dette tilfellet :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...