Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfigurering av nettleser - BKK


Anbefalte innlegg

Har nettopp vært hos en bekjent som har fått bredbånd fra BKK. Fyren har ikke særlig kompetanse innen data, så han trengte sårt hjelp fordi han skjønte veldig lite. BKK har installert "pluggen" i veggen og sendt et tonn med papirer.

 

Jeg installerte ethernetkortet og klargjorde det, Problemet er å koble seg opp. Hvordan skal jeg konfigurere explorer? BKK har ikke sendt noe informasjon anngående det og de svarer ikke på mail fyren har sendt. Har lite peiling på slikt sjøl, så det ville vært hyggelig om noen kunne hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok. første bud er jo å kople alle kablene riktig.fra vegg til router og fra router til nettverkskortet osv. Så kommer det litt an på os'et. Med xp ol. kjører du først en new connection wizard. Når du har opprettet en ny connection, (feks via controlpanel-networkconnections-new connection), så høyreklikker du-properties-TCP/IP og setter til obtain ip adress automaticly. blir mye rot nå men men....

Etterpå kan det hende du må inn på en BKK side og aktivere routeren...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 22:43, skrev kickass7:

ok. første bud er jo å kople alle kablene riktig.fra vegg til router og fra router til nettverkskortet osv. Så kommer det litt an på os'et. Med xp ol. kjører du først en new connection wizard. Når du har opprettet en ny connection, (feks via controlpanel-networkconnections-new connection), så høyreklikker du-properties-TCP/IP og setter til obtain ip adress automaticly. blir mye rot nå men men....

Etterpå kan det hende du må inn på en BKK side og aktivere routeren...



 

Vel her tror jeg endel av problemet ligger. Eneste han har fått fra BKK er papirer for instillinger av Ethernett kortet og opprettelse av E-post. Noen router har han ikke fått. Ifølge BKK skal han plugge direkte fra nettverkskortet til veggen. :???: Ethernett kort og kabel kjøpte hanhos komplett. Har satt properties til "obtain ip adress automaticly". Men problemet ligger i å få Explorer til å ta i bruk nettverskortet. Prøvde å opprette en "new connecttion" og da kunne jeg ikke velge ethernetkortet. Ethernet kortet fungerer som det skal og alle drivere er installert.

 

Trodde BKK i det minste ville sendt med en installasjons cd e.l.. Fyren betalte tross alt nærmere 2000 kroner for "oppkobling".

Lenke til kommentar

Vel en installasjonscd a-la den jeg fikk med mitt Telenor ADSL konfigurerte explorer automatisk på 1-2-3 og var dermed klar for oppkobling. Veldig brukervennlig.

 

Noen tips til hvilken wizard man bør bruke? Bør han kanskje oppgradere exploreren sin (fikk ikke med meg hvilken versjon han hadde i farten)?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 23:18, skrev kickass7:

i new connection wizarden, valgte du "connect using a broadband connection that requires a username and password"?? Og så skrev BKK? Og deretter brukernavn og passord?skal jo gå da mener jeg...


 

Vel, har ikke vært borte i den. Hvor finner jeg det alternativet? Fyren har Windows 98.

Lenke til kommentar

Det kommer nok en fyr fra BKK med en router som han kobler til den nye kontakten som er på veggen. Så kobles nettkortet (PC) til routeren. osv. Han går ikke før han ser att internett funker. Det kan gå lang tid før han kommer etter att kontakten er montert på veggen, det er forskjellige firmaer som monterer og konfigurer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 23:45, skrev kickass7:

sorry, må melde pass på -98....men må si at det hele virker utrolig tungvint og ikke minst dyrt fra BKK sin side. kjipt å bet 2000 for bare å få opp pluggen i veggen, og så ordne resten selv!

Kan uansett være på tide med en OS oppgradering synes jeg...


 

Ja sliter med at jeg ikke er helt Win 98 kjent lenger. Har gått litt i glemmeboken :grin:

 

Nei, han skal skaffe seg XP, men han vil jo gjerne opp på nettet før den tid. Angående BKK så er det utrolig amatørmessig å kun sende noen papirer og ingen informasjon om hva man trenger. Han viste hverken at han trengte ethernett kort eller kabel. BKK informerte ikke om noe av det. Så i tillegg til de to tusen kronene så måtte han kjøpe ethernett kort og kabel. Å installere kortet for han var null problem, men den helsikens konfigureringen gir meg grått hår :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 23:50, skrev EinarB:

Det kommer nok en fyr fra BKK med en router som han kobler til den nye kontakten som er på veggen. Så kobles nettkortet (PC) til routeren. osv. Han går ikke før han ser att internett funker. Det kan gå lang tid før han kommer etter att kontakten er montert på veggen, det er forskjellige firmaer som monterer og konfigurer.


 

Nei, han skal ha fått alt, ifølge BKK. Etter at "pluggen" i veggen var installert så har han heller ikke hørt et ord fra dem. Telefonen svarer de ikke på og en mail han sendte for to uker siden er ikke svart på. Det var derfor han bad meg om hjelp.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 23:53, skrev KrizzKrozz:

WIndows 98 er så viselig inrettet at du ikke bare kan starte explorer og så komme på nett. Du må velge å opprette ny tilkobling på start menyen. først da vil du kunne oprette en lan forbindelse. (Fant det ut etter å ha stått og klødd meg i hodet i mange timer). Da tror jeg alt skal gå bedre...


mvh Kristian


 

Forsøkte det. Kunne ikke velge noe nettverkskort. Men nettverkskortet fungerer og alle drivere er installert :???:

 

Har klødd meg i hodet i mange timer nå og gjør det fortsatt :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 23:57, skrev EinarB:

Opplevde det samme. Var desperat etter å komme på nettet. Men det var ikke mulig før routeren var kommet i hus. IP addresen ligger der.


 

Ifølge den informasjonen som foreligger fra BKK så får han ingen router. "Du har nå fått installert bredbånd fra BKK og kan koble til..." Noe i den duren der var formulert i brevet.

 

Stusset litt på at det ikke var noen router, men de reklamerte også for at man plugger direkte inn i veggen fra pc'en. Hadde vært greit om man fikk kontakt med BKK, men der er de vist på ferie alle mann. Ihvertfall teknikerne.

Lenke til kommentar

Sammensetningen av det at han ikke har noen router som gir ip, ingen pc fungerende DHCP server, og heller ikke fast ip gjør det hele til en vanskelig situasjon, spesielt med windows 98 som os. Dette burde BKK gitt litt mer info rundt. Utrolig dårlig service spør du meg. Men nok en gang: 2000 eller XP hadde fikset biffen!

Lenke til kommentar

Nei, ser ut som det har løst seg nå. Fikk tak i en hyggelig fyr på BKK support.

 

Det man gjør, hvis noen får lignenede problemer i fremtiden er å gå i start>kjør>winipcfg og sørger for at nettverkskortet er valgt. Har ikke prøvd det ut hos kompisen min, men regner med at det vil løse det hele når jeg forsøker ikveld.

 

Forhåpentligvis :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...