Gå til innhold

DirectX 10 Skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om et spill er laget for, f.eks DX10, så vil det nok kunne kjøres av kort som kun støtter DX8 elle DX9. Forskjellen er at man ikke får se de aller "hotteste" effektene uten et ekte DX10-kort. Men tror ikke forskjellen mellom DX10 og DX9 er like merkbar som mellom DX8 og DX9 (forsøk å sette ned grafikken i f.eks Call of Duty til DX8, da ser du forskjell!).

 

Så du kan kjøpe deg kort nå uten å bekymre deg.

Lenke til kommentar

Hei, ikke noen skjermkort-ekspert, men er muligens litt uenig her. Det er en ENORM forskjell fra 9 til 10, faktisk er det sånn at DX10 ikke er bakover-kompatibel med 9 i det hele tatt, DX10-kort må altså "emulere" funskjoner DX8 og 9 hadde i hardware.

 

Og tipper det da vil bli bli noe tilsvarende andre veien også. Enten at spill kommer med to rendringsmoduser, eller at man med et DX10 kort får mye dårligere hastighet i DX9 enn 10.

 

Men, spill som virkelig benytter DX10 vil vel neppe komme før et stykke ut i 2008 allikevel, så da har du vel kjøpt nytt kort uansett..... så sånn sett gjør det ikke noe å kjøpe ett DX9 kort nå. DX10 kort kommer neppe i år, og de som eventuelt kommer er vel neppe spesielt bra. Jeg tror ikke vi får se DX10 på XP i det hele tatt, så da må man også oppgradere til VIsta..... så ingen vits i å vente med mindre du er veldig utålmodig! :-)

Lenke til kommentar
Hei, ikke noen skjermkort-ekspert, men er muligens litt uenig her. Det er en ENORM forskjell fra 9 til 10, faktisk er det sånn at DX10 ikke er bakover-kompatibel med 9 i det hele tatt, DX10-kort må altså "emulere" funskjoner DX8 og 9 hadde i hardware.

 

Og tipper det da vil bli bli noe tilsvarende andre veien også. Enten at spill kommer med to rendringsmoduser, eller at man med et DX10 kort får mye dårligere hastighet i DX9 enn 10.

 

Men, spill som virkelig benytter DX10 vil vel neppe komme før et stykke ut i 2008 allikevel, så da har du vel kjøpt nytt kort uansett.....  så sånn sett gjør det ikke noe å kjøpe ett DX9 kort nå. DX10 kort kommer neppe i år, og de som eventuelt kommer er vel neppe spesielt bra. Jeg tror ikke vi får se DX10 på XP i det hele tatt, så da må man også oppgradere til VIsta.....      så ingen vits i å vente med mindre du er veldig utålmodig! :-)

5918673[/snapback]

 

 

Uff Uff vil ikke ha noe Vista :no: Men da kjøper jeg et relativt dyrt skjermkort nå da jeg :innocent:

Lenke til kommentar

...mer infor her: http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_x#The_future_of_DirectX og her: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Graphics_Foundation

 

 

Hvis du klikker litt havner du på en artikkel hvor det står.

 

"The DirectX 10 API will have completely new and faster dynamic link libraries (DLLs) and is supposed to run much faster. The company decided to cut the backward compatibility with DirectX 9, 8, 7 and lower in this API but there will be a way to use games programmed for those APIs. Microsoft will enable support for DX 9 or lower games through a software layer, meaning it might run slower. "

 

Så ja, kun for Vista, og ikke best egnet til å kjøre "forrige" generasjon spill.

 

Så kjøp noe til maks 3000 spenn, bruk det i 24 måneder, og oppgrader til ATI Radeon R700 når det kommer :-)

Endret av N_R
Lenke til kommentar

Så klart det dere har nevnt og.

Men vi må ikke glemme at det også vil støtte nye grafikk-motorer som kommer i de fremtidige spillene. Gå inn på ign.com å se bilder av det nye kommende Vista-spillet Crisis. Videre får vi også Halo 3 kun til Vista :)

 

Edit:

Så kjøp noe til maks 3000 spenn, bruk det i 24 måneder, og oppgrader til ATI Radeon R700 når det kommer :-)

Jeg hadde ikke brukt 3000,-. Maks 2000,-, helst det. Et Ge Force 7600GT passer dine behov nå og det greier seg helt fint. Lykke til med kjøp i alle fall :)

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Hehe, helt enig! Selv har jeg et Radeon 7000 VE (altså et krøpla 7000) og klarer meg fint med det!! :!: Hadde brukt integrert grafikk hvis jeg ikke hadde hatt behov for to skjermer og tv-output. Poenget mitt var at alt over 3000 får du for det første neppe utnyttet, og det faller også skrekkelig fort i pris. ;)

Lenke til kommentar
Første DX10 spillet utgivelsen er vel Crysis såvidt det er meg bekjent? Det kommer vel ikke før 2007..

5919330[/snapback]

Planlagt utgivelsedato er vinter 2006. Det er ikkje bestemt om dx10 vil vere med som standard, eller om det blir lagt til i ein patch seinare.

 

Forøvrig er alt som dei har vist fram frå Crysis tatt frå dx9 versjonen.

Lenke til kommentar
Så klart det dere har nevnt og.

Men vi må ikke glemme at det også vil støtte nye grafikk-motorer som kommer i de fremtidige spillene. Gå inn på ign.com å se bilder av det nye kommende Vista-spillet Crisis. Videre får vi også Halo 3 kun til Vista :)

 

Edit:

Så kjøp noe til maks 3000 spenn, bruk det i 24 måneder, og oppgrader til ATI Radeon R700 når det kommer :-)

Jeg hadde ikke brukt 3000,-. Maks 2000,-, helst det. Et Ge Force 7600GT passer dine behov nå og det greier seg helt fint. Lykke til med kjøp i alle fall :)

5918741[/snapback]

 

Halo 2 kommer til pc, men til kun vista.

Dette for å få folk til å gå over fra xp til Vista....

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...