shrek_2 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Jeg skal koble opp ett elektrisk anlegg med lys på sykkelen min. Dette skal drives av et bilbatteri(12V). Det er ingen dynamo på sykkelen. Det skal være 4 lys, Fjern og nær lys, bremse lys og skilt lys. Jeg har satt opp et forslag, men er ikke helt sikker pga mine litt begrensede praktiske kunnskaper med elektro... Hadde vært kjempe fint om dere med litt mere kunnskaper hadde gitt meg en liten pekepinn på hvordan oppsettet jeg har satt opp er, og om noe trenger og endres på. Hvis alt ser bra ut kan dere j obare si ifra om det å... Endret 14. april 2006 av shrek_2 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Ettersom du har skiltlys regner jeg med at dette er en moped eller motorsykkel og ikke en tråsykkel. Hva med baklys? Og blinklys? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Ser ut som et greit skjema, eneste å utsette på må være at det lønner seg å ha sikringa før hovedbryteren. Kortslutning etter bryteren men før sikringa vil få bryteren/kabelen til å brenne opp mens når det er motsatt så ryker bare sikringa. Hovedsikringer lønner seg å ha så nært strømkilden som mulig. Endret 14. april 2006 av perpyro Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 (endret) PerB Today, 13:06 Ettersom du har skiltlys regner jeg med at dette er en moped eller motorsykkel og ikke en tråsykkel. Hva med baklys? Og blinklys? Ja det er en moped. Skiltlyset er skiltlys og baklys i ett. Blinklys er ikke påbudt og det vil jeg ikke ha.. perpyro Today, 13:11 Ser ut som et greit skjema, eneste å utsette på må være at det lønner seg å ha sikringa før hovedbryteren. Kortslutning etter bryteren men før sikringa vil få bryteren/kabelen til å brenne opp mens når det er motsatt så ryker bare sikringa. Hovedsikringer lønner seg å ha så nært strømkilden som mulig. Ok det skal ordnes.. Takk for svarene Endret 14. april 2006 av shrek_2 Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Noen som har noen formeninger om hvor tjukke kabler jeg trenger Det kommer til å gå maks 7.5a gjennom ledningene som blir maks 1.5 meter lange... Det holder vel med 0.25mm2 tversnitt Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Når det kommer til 12V anlegg så må du gå opp i tversnitt for å unngå spenningstap. I 230V anlegg så er strømføringsevnen beregnet for å beskytte kabler mot overopphetning så f.eks 5V i spenningsfall er ingen katastrofe der mens 5V spenningsfall i et 12V anlegg vil være det. Bruk 2,5 - 4mm2 fra batteriet til hovedbryteren og f.eks. 0,75 - 1,5mm2 ut til lyspærene og for all del ikke engang tenk på 0,25mm2. Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Ok.. fant to ruller med 0.25mm2 og 0,5mm2 i boden skjønner'u. Men, når jeg regner ut spenningstapet i en 1.5m lang leder med 7,5A i kobber med 0.5mm2 med spesifikk motstand på 0.0175ohm pr mm2/m så får jeg spenningstap på ca 0,4V er det brukandes? lederens lengde i m x Spesifikk motstand x Ampere / Tversnitt = spenningstap 1,5 x 0,0175 x 7,5 / 0,5 = 0,3938V Endret 14. april 2006 av shrek_2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Regnestykket ditt tar utgangspunkt i at det ikke er motstand i sikringen og bryterne, noe det er så spenningfallet kan bli større den det du beregnet. Unasett så er 11,6V på fjærnlyset litt lite og i batterianlegg så er det om og gjøre å holde spenningstapet på et minimum. Når det er sagt så er det din moped så i utgangpunktet gjør du som du vil. Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Ok takker for svarene.. var ikke meningen og være kranglete altså.. Bare og handle kabler og sette i gang da Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Her har du en interessant utfordring: Monter blinklys, også seriekobler du dem 2 og 2 slik at de lyser med halv styrke hele tiden (markeringslys). Når du aktiverer blinklysene må de blinke med full styrke, og når du først er i gang, hvorfor ikke nødblink også? Blinklys er en viktig trafikksikkerhetsdetalj, og det er minimalt med arbeid å montere. Forresten, hvorfor er det ikke dynamo/generator på den? Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Her har du en interessant utfordring: Monter blinklys, også seriekobler du dem 2 og 2 slik at de lyser med halv styrke hele tiden (markeringslys). Når du aktiverer blinklysene må de blinke med full styrke, og når du først er i gang, hvorfor ikke nødblink også? Blinklys er en viktig trafikksikkerhetsdetalj, og det er minimalt med arbeid å montere. Forresten, hvorfor er det ikke dynamo/generator på den? 5920865[/snapback] Blinklys trenger jeg ikke fordi jeg kun kjører på "landeveier" mellom Svelvik og Tønsberg + at de koster $ som jeg ikke har akkurat nå.. Bruker hendene til og signalisere med når jeg svinger. Det er ikke generator på den fordi det er en cross motor i en moped ramme og der går all strømmen til tenningsanlegget. Setter bare batteriet på opplading om kveldene.. fullt oppladd batteri holder ca8-10 timer. Endret 14. april 2006 av shrek_2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Sikker på at det ikke sitter flere spoler under svinghjulet som kunne ha levert strøm til lysanlegget ditt? Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 ja.. Har vært i kontakt med utallige forhandlere og produsenten til motoren... Det selges som tillegs utstyr på sykler som er 93model og nyere, min er 90... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Da blir du nødt til lade, men husk at dersom du tapper et blybatteri helt så reduserer du levetida på batteriet betraktelig. Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 det går bra.. kjører ca 2.5t hver dag, så det blir lading hver eller annenhver dag. og parkerer sykkelen ved siden av laderen i garasjen så den er bare å koble rett til.. Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 en ny litt penere tegning bare... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå