Gå til innhold

Pirater får begrenset Windows Vista

Anbefalte innlegg

Tja, om jeg hadde 20 000kr tilgjengelig, og skulle bygget meg et lite hjemmestudio, hadde jeg heller brukt pengene på en grei mic eller en litt bedre spec'et PC enn å kjøpe Cubase.

Det er akkurat det som er problemet. Og når de aller fleste av oss tenker det samme som deg, er det et problem for Steinberg og andre audioprogrammvareprodusenter.

5946796[/snapback]

Er det det? La oss si det ikke hadde vært mulig å kopiere, hva hadde skjedd da? Antakelig hadde vedkommende brukt en annen software som var billigere i starten, kanskje blitt så vant med denne at vedkommende ikke hadde kjøpt cubase senere heller. Og selv om det er et problem, hvorfor forsvarer det å innføre ting som så og si kun er en ulemep for den betalende brukeren? Mange kopibeskyttelser er i mine øyne mer lagd for å hemme "rettferdig bruk" enn for å hindre kopiering i seg selv. (selv om dette aknskje ikke gjelder akkurat cubase).

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, om jeg hadde 20 000kr tilgjengelig, og skulle bygget meg et lite hjemmestudio, hadde jeg heller brukt pengene på en grei mic eller en litt bedre spec'et PC enn å kjøpe Cubase.

Det er akkurat det som er problemet. Og når de aller fleste av oss tenker det samme som deg, er det et problem for Steinberg og andre audioprogrammvareprodusenter.

5946796[/snapback]

Er det det? La oss si det ikke hadde vært mulig å kopiere, hva hadde skjedd da? Antakelig hadde vedkommende brukt en annen software som var billigere i starten, kanskje blitt så vant med denne at vedkommende ikke hadde kjøpt cubase senere heller. Og selv om det er et problem, hvorfor forsvarer det å innføre ting som så og si kun er en ulemep for den betalende brukeren? Mange kopibeskyttelser er i mine øyne mer lagd for å hemme "rettferdig bruk" enn for å hindre kopiering i seg selv. (selv om dette aknskje ikke gjelder akkurat cubase).

AtW

5946885[/snapback]

My point exactly. En stor del av Windows suksess kommer av at folk lærer å bruke Windows helt fra barneskolen av, og blir godt kjent med OSet. Om du klarer å få folk til å bli kjent med (og vant til) hvordan ett program/OS/dings fungerer, er sjangsen mye mindre for at de senere vil bytte. I vårt eksempel vil det si at de som da bruker Cubase som pirat mest sannsynlig ikke vil bytte senere, men heller betale for det når de moralske kvalene setter inn. Jeg tror ikke Steinberg taper særlig på dette.

Lenke til kommentar
My point exactly. En stor del av Windows suksess kommer av at folk lærer å bruke Windows helt fra barneskolen av, og blir godt kjent med OSet. Om du klarer å få folk til å bli kjent med (og vant til) hvordan ett program/OS/dings fungerer, er sjangsen mye mindre for at de senere vil bytte. I vårt eksempel vil det si at de som da bruker Cubase som pirat mest sannsynlig ikke vil bytte senere, men heller betale for det når de moralske kvalene setter inn. Jeg tror ikke Steinberg taper særlig på dette.

5948389[/snapback]

Da må jo dere synes at det Microsoft gjør med Vista er genialt. Man vil kunne benytte seg av OS'et, men ikke av godbitene.

Lenke til kommentar

5948389[/snapback]

Da må jo dere synes at det Microsoft gjør med Vista er genialt. Man vil kunne benytte seg av OS'et, men ikke av godbitene.

5948728[/snapback]

Ja, eller så vil det blir cracket, og man kan benytte seg av alt. Noe jeg vedder skjorta mi på at kommer til å bli det reelle scenarioet.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

5946885[/snapback]

Godt poeng, men hvis Steinberg fant ut at det lønner seg å promotere sin programvare ved å gi ut gratisversjoner, kunne de vel gjøre det selv? Hvis piratkopiering var en teknisk umulighet, ville man fort finne ut om hva som var lønnsomt eller ikke forhold til dette.

Lenke til kommentar

etter min mening ville eg tro at dette er positivt for pirater, og negativt for MS.

Hva vil vel folk med et oprativsystem der du må trenge et mega grafikk kort for å drive explorer.exe? pirater i denne sammenheng vilfå oppleve bedre ytelsse, siden din CPU og ditt minne ikkje bruker all sin kraft på å drive OS.

Lenke til kommentar
etter min mening ville eg tro at dette er positivt for pirater, og negativt for MS.

Hva vil vel folk med et oprativsystem der du må trenge et mega grafikk kort for å drive explorer.exe? pirater i denne sammenheng vilfå oppleve bedre ytelsse, siden din CPU og ditt minne ikkje bruker all sin kraft på å drive OS.

5962634[/snapback]

Folk som betaler kan også selv stille ned det selv, så det argumentet holder ikke :thumbdown:

Samtidig: Hva skal du med rask CPU og GPU hvis du ikke bruker dem? Du har dem for at et spill skal se bra ut, så hvorfor skal ikke OS'et se bra ut?

Synes du at det trekker for mye og får andre ting til å gå tregt, så drar du ned kvaliteten litt.

De færreste idag bruker uansett 100% CPU, maks 50% så lenge de ikke spiller, så det kan godt bli brukt på noe annet.

Hva om Linux eller Mac hadde kommet med akkurat det samme. Da hadde det blitt hyllet. Er så lei den antiMS holdningen til en del folk her inne, se bare hvordan de har ødelagt denne tråden :thumbdown:

Lenke til kommentar

5948389[/snapback]

5948728[/snapback]

Det er genialt for dem. De sier at piratkopiering er galt og dumt, men samtidig viser de at de ikke vil gjøre noe med problemet, rett og slett fordi det ikke er et problem for MS. Hvorfor ikke bare gi vekk gratis lisens for privat bruk, så kan de heller bare ta penger for enterprise-versjoner, slik Red Hat gjør med RHEL og Fedora?

Lenke til kommentar
Hva om Linux eller Mac hadde kommet med akkurat det samme. Da hadde det blitt hyllet. Er så lei den antiMS holdningen til en del folk her inne, se bare hvordan de har ødelagt denne tråden  :thumbdown:

5963106[/snapback]

Vista er sikkert et evulosjonsmessig greit OS det, men jeg synes det er skuffende hittil, tatt i betraktning alt som ble lovt i starten, og som ikke har kommet med.

AtW

Lenke til kommentar

Evolusjonsmessig er Vista et skritt tilbake, synes jeg. Et operativsystem skal håndtere programvaren som skal kjøres og sørge for at programvaren kan kjøre fint, og når selve operativsystemet spiser så mye ytelse at den ikke lenger klarer det, da har det feilet. God programvareevolusjon tilsier at ytelsen skal kunne øke ved hver nye versjon, at det skal bli flere features, og at det også skal bli mer stabilt og ha færre bugs. I Vista har de glemt det første kriteriet.

Lenke til kommentar
Evolusjonsmessig er Vista et skritt tilbake, synes jeg. Et operativsystem skal håndtere programvaren som skal kjøres og sørge for at programvaren kan kjøre fint, og når selve operativsystemet spiser så mye ytelse at den ikke lenger klarer det, da har det feilet. God programvareevolusjon tilsier at ytelsen skal kunne øke ved hver nye versjon, at det skal bli flere features, og at det også skal bli mer stabilt og ha færre bugs. I Vista har de glemt det første kriteriet.

5964036[/snapback]

Greit nok, men XP er et gigantisk problem for søppeltrafikk på nett, folk klarer ikke å sikre PCene sine skikkelig, XP er et lappeteppe det krever sin mann å holde rent om man er på et åpent nett. Dette er såpass viktig, at om det skulel vise seg at vista yter dårøigere (noe vi ikke vet enda), så får det bare bli sånn om de ordner nettsikkerheten, at sstemkravene blir høyere er vel neppe en overraskelse, og ahr skjedd i samtlige (?) ms-OS.

AtW

Lenke til kommentar

5964036[/snapback]

Vel, Vista vil fungere mye bedre med mer ram enn det XP gjør. Du vil kanskje ha mer ytelse av din tre år gamle laptop ved å bruke XP, men Vista vil kunne dra nytte av god maskinvare mye bedre enn det XP gjør. Ytelsen vil øke, du kan tenke på at XP lar CPU gjøre det meste av animasjoner og slikt. Dette vil bli avlastet av GPU i Vista.

Det er en grunn til at maskinvarekravene øker ved hver utgivelse. Det morsomme er at Vista beta-versjon starter raskere enn min XP-partisjon, og den kjører generelt sett mye mer mykt. I XP får man ofte heng når man holder på med multitasking.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at du har mindre søppel rundt omkring i Vista-installasjonen din. Som XP vil nok den også gå tregere etter hvert som du legger inn nye ting.

5965796[/snapback]

Jeg snakkker ikke om oppstarten Pricks. Jeg snakker om bruken, og jo jeg har like mange programmer installert.

Lenke til kommentar
Jeg snakker også om bruken.

5966288[/snapback]

Så flott at du har prøvd en Vista Beta og vet hvordan det oppfører seg. :thumbup:

5966296[/snapback]

Jeg har, og jeg ble ikke imponert over ytelsen. Jeg har en to år gammel maskin, og det gikk like sirup som WinXP på en over fem år gammel maskin. Og jo, alle Windows-OS har hatt for vane å gå tregere over tid, bl.a. på grunn av måten Windows driver bakgrunnscaching og hemmelig logging av nettsider o.l.

Lenke til kommentar
Windows-OS har hatt for vane å gå tregere over tid, bl.a. på grunn av måten Windows driver bakgrunnscaching og hemmelig logging av nettsider o.l.

5966791[/snapback]

Pussig da at min over 3 år gamle Win XP-install fremdeles fungerer smooth... Og det til tross for hyppig install/remove av programvare i løpet av disse årene.

Jeg tror tregheten som en del opplever over tid i Windows har mer å gjøre med hvor mye søppel de ukritisk installerer over tid. Man blir jo helt skremt når man ser at enkelte har 50++ prosesser gående i minnet til enhvert tid. Klart dette stjeler ressurser.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

5966288[/snapback]

Så flott at du har prøvd en Vista Beta og vet hvordan det oppfører seg. :thumbup:

5966296[/snapback]

Jeg har, og jeg ble ikke imponert over ytelsen. Jeg har en to år gammel maskin, og det gikk like sirup som WinXP på en over fem år gammel maskin. Og jo, alle Windows-OS har hatt for vane å gå tregere over tid, bl.a. på grunn av måten Windows driver bakgrunnscaching og hemmelig logging av nettsider o.l.

5966791[/snapback]

Hvilken prøvde du da? Jeg har prøvd samtlige siden Beta 1. De nye buildene kjører utrolig glatt på min maskin, og det er de jeg sammenligner med.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

5966288[/snapback]

5966296[/snapback]

5966791[/snapback]

Hvilken prøvde du da? Jeg har prøvd samtlige siden Beta 1. De nye buildene kjører utrolig glatt på min maskin, og det er de jeg sammenligner med.

5966860[/snapback]

Jeg har ikke hatt anledning til å kjøre noe nyere enn Beta 1, så om det er kommet noen enorme forbedringer siden det vil jeg ikke ha fått det med meg. Gi meg en nyere build, så kan jeg se om det fremdeles er sirup her. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...