Gå til innhold

hjelp: defekt minnekontroller på AMD 3000 ?

dkvam

Anbefalte innlegg

Har nylig fått et problem med min stasjonære PC.

Syntes da vitterlig Windows XP var mere ustabil enn hva man kunne vente , plukka derfor frem forskjellige benchmark/teste programmer å kjørte ivei.

Oppsettet er:

Abit KN8-SLI

AMD 3000 "venice" CPU , denne var i øyeblikket jeg oppdaget problemer klokka til ca 2300Mhz , heatspreder er fjerna , tidligere vært klokka til 2940Mhz , generelt en CPU som har fått sine mengder med juling der den har hora fra hovedkort til hovedkort.

2xOCZ Premier PC3200 512MB

ASUS 6800 256mb Pci-express

Kjørte Prime95 i 12timer uten noe som helst feilrapport.

Begynte så med PCmark05 der jeg til stadighet fikk Benchmark aborted.

Etter litt mere testing så frøs PC'n under memory testing i PCmark05

Begynte å teste 1 og 1 brikke i hver minneslot.

Kjørte PCmark 05 memory test for hver gang.

her er resultatene:

Ram brikke #1 og #2 fungerte i Dimm slot #1

Ram brikke #1 og #2 fungerte IKKE i Dimm slot #2

Ram brikke #1 og #2 fungerte i Dimm slot #3

Ram brikke #1 og #2 fungerte i Dimm slot #4

Så for meg etter dette at det var Dimm slot #2 på hovedkortet som var problemet siden Pc'n låste seg nesten umiddelbart etter at PCmark05 memory test starta.

Men , testa så i DUal channel:

Brikkene montert i Slot #1 og #2 , Pc'n låste seg temmelig raskt , som forventa.

Brikkene montert i Slot #3 og #4 , Pc'n låste seg like raskt , uventet! :no:

Med tanke på at ting fungerer som de skal med en brikke i DIMM Slot #3 eller #4 , men ikke fungerer i Dual channel , er det sterke hentydninger til at CPU'en min

har tatt et skritt nærmere de evige jaktmarker?

Skal teste minnebrikkene på et Intel system om noen dager , men forventer at de fungerer som de skal.

Er takknemlig for innspill , er avhengig av at denne pc'n fungerer som den skal , så hvis CPU er gåen trenger jeg en Dual core , gjerne brukt sådan. (Dårlig skjult kjøpsannonse :blush: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm , nei , bortsett fra ram brikkene så har jeg ikke mulighet til å teste utstyret sånn hver for seg , iallefall ikke sånn i første omgang.

Får vel bare begynne å ringe rundt , høre om det bor noen data guruer i nærheten.. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...