Gå til innhold

Program til at holde styr på bilder....


Anbefalte innlegg

Hej alle sammen.

 

Jeg har har omkring 15000 bilder som er lidt svært at holde orden på, er der nogen programmer som er gode til det.

 

Jeg tænkte på nogle programmer hvor det er muligt at søge og sådan, måske lave tekster til bilderne, så man kan læse om bildet ved at klikke på det....

 

Kiggede på et program på dinside.no til 399, men kan ikke finde det igen, er der nogen som ved om det er et godt program.

 

Håber nogen har erfaring med dette.... :thumbup:

Endret av roksvågen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det 15 000 bilder du skal beholde, eller er det 15 000 bilder du har, og nå vil rydde opp i.

 

For å være 100% ærlig, hvis du ikke er profesjonell fotograf og bildene er tatt i jobb sammenheng er det jo helt vilt at du har 15 000 bilder. Jeg vet at jeg kan på en ferie tur fort knipse avgårde 2 - 300 bilder. Men når jeg kommer hjem og virkelig vurderer verdien av hvert bilde, kan jeg ende opp på 50 - 100 bilder. Og av de er vel knappe 30 - 50 interesante for en gjest å se på.

 

Så, jeg kan anbefale et program som heter PIXORT som er laget av en nordmann. Det er ment å være i mellom kamera og det programmet du spør om her. Det er ment å gi deg en enkel og effektiv måte å raskt gå igjennom alle dine bilder og sorterer dem. Man kan opprette kategorier. Jeg for eksempel har fire. Søppel, Potensiale, Familie og beste. Den siste kategorien har jeg vel knapt 10 bilder i etter 2 år. Ikke for at jeg tar stygge bilder, men pga det skal nesten være umulig å havne der. Bilde skal være eksepsjonelt!!

 

Tenk litt på det, og test ut pixort. Er et kult lite program.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Er det 15 000 bilder du skal beholde, eller er det 15 000 bilder du har, og nå vil rydde opp i.

 

For å være 100% ærlig, hvis du ikke er profesjonell fotograf og bildene er tatt i jobb sammenheng er det jo helt vilt at du har 15 000 bilder. Jeg vet at jeg kan på en ferie tur fort knipse avgårde 2 - 300 bilder. Men når jeg kommer hjem og virkelig vurderer verdien av hvert bilde, kan jeg ende opp på 50 - 100 bilder. Og av de er vel knappe 30 - 50 interesante for en gjest å se på.

 

Så, jeg kan anbefale et program som heter PIXORT som er laget av en nordmann. Det er ment å være i mellom kamera og det programmet du spør om her. Det er ment å gi deg en enkel og effektiv måte å raskt gå igjennom alle dine bilder og sorterer dem. Man kan opprette kategorier. Jeg for eksempel har fire. Søppel, Potensiale, Familie og beste. Den siste kategorien har jeg vel knapt 10 bilder i etter 2 år. Ikke for at jeg tar stygge bilder, men pga det skal nesten være umulig å havne der. Bilde skal være eksepsjonelt!!

 

Tenk litt på det, og test ut pixort. Er et kult lite program.

 

 

 

 

AKIRA

5918364[/snapback]

 

 

 

nu har jeg haft digitalt kamera i mange år, samt rejst meget som montør i mange lande. Så bliver der menge bilder, men nok også for mange.

 

Men syntes ikke jeg har lyst til at skille mig af med nogle af dem... skal brænde nogle ud, så de ikke lægger og fylder.

 

Er enig med dig om det med perfekte bilder, har nok ikke mange.... men har nok en historie som hører til de fleste bilder jeg har taget. :p

 

Er først for nylig begyndt at tage bilder som en hobby.....

Endret av roksvågen
Lenke til kommentar

Hei Roksvågen. Jeg var vel i omtrent samme situasjon som deg da jeg fant ut at noe måtte gjøres. Jeg hadde ca 9000 bilder på HDD. Har hatt digitalkamera i mange år. Alle bildene var sortert i mapper. Først under årstall og så videre i ulike mapper. Det være selskap, 17 Mai, kanotur til XXX o.s.v. Problemet med dette er at et bilde kun kan ligge under en mappe (kategori) og det blir altfor lite når en har mange bilder. Jeg vil ha muligheten om 5 år og med 30000++ bilder til og ha en noelunde grei oppgave med å finne igjen et bilde som jeg leter etter.

Jeg endte opp med Imatch.

Det er et databaseprogram basert på kategori og nøkkelord. Det virket veldig avansert i første omgang,men jeg konsentrerte meg med det letteste først.

Jeg startet med å kjøre et innebyget script som sorterte alle mine bilder i en katerogi som heter årstall-måned. Med ca 9000bilder så tok det vel 5 minutter før alle bilder var sortert pr år og under der pr. mnd.

Så begynnte jeg å sortere de eldste bildene. Litt hver dag. Opprettet mange ulike kategorier. I dag så er alle mine bilder sortert på navn (hvem som er på bildene), stedsnavn (de fleste dog..), sport (under sport ligger fotball, turn, svømming o.s.v), selskap, og mange mange fler. De fleste bilder er også linket opp mot mange forskjellige kategorier. Så viss jeg er på jakt etter et spesifisert bilde av konen min som ble tatt en julaften, men jeg husker ikke årstallet, så søker jeg opp alle bilder i kategorien julaften + navnet på konen min. Er utallige muligheter for å søke opp bilder. Ved hjelp av script som henter ut exif informasjonen så har jeg også sortert alle bilder under kategorier som blender, ISO, objektiv, kamera og WB. Da er det fort gjort å få opp alle bilder som er tatt med f.ex 50mm f1.8 objektivet.

I dag er det ingen sak å holde databasen ajour. Sorterer etterhvert som jeg legger inn bilder på pc`en. Det er heller ingen problem for programmet og holde styr på bilder

som blir lagret på dvd`er, externe HDD etc..

 

Mer om programmer kan du finne her http://www.photools.com/

Lenke til kommentar

Til AK+

 

jeg har været inde og kigge på det program du skrev om, det ser helt ud til at det er det jeg snakker om.

 

Kan jeg downloade det med 30 dage prøve tid og så konvertere det til en ægte version bagefter, uden jeg skal starte på nyt.

 

Når man bestiller, får man så tilsendt en cd eller hvordan foregår det.

 

tak for fint svar. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...