Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor høy hastighet kan opnås på ADSL m\3,4km linje

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer om jeg skal bestille ADSL fra BKK på 4600\600, men huset ligger 3399 meter fra sentralen, og lurer derfor på om jeg da vil oppnå den hastigheten jeg bestiller, eller om det blir mye mindre?

Noen som har peiling på dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

yoo!

jeg har 3182 meter linjelengde og greier 3000/540. skulle hatt 3200/640

kommer an på kobber kvaliteten også (dvs. tykkelsen på ledningene). hos meg er den "varierende", dvs cd. 0,4 - 0,6 mm.

sikkert vet man ikke før man har prøvd

mvh. xes

Lenke til kommentar
yoo!

jeg har 3182 meter linjelengde og greier 3000/540. skulle hatt 3200/640

kommer an på kobber kvaliteten også (dvs. tykkelsen på ledningene). hos meg er den "varierende", dvs cd. 0,4 - 0,6 mm.

sikkert vet man ikke før man har prøvd

mvh. xes

5917467[/snapback]

Jeg er 3,7 km fra sentral, og kobber diameter under 0,6 ifølge kapaks. Sitter på 3500/500 fra NGT. Fungerer bra.

Lenke til kommentar
Men så er det telenor det er snakk om da.. dem gir ikke akkurat det man bestiller noen ganger..

5917614[/snapback]

Lett å legge skylden på Telenor... men det er mye annet som spiller inn.

Som nevnt: Variende kvalitet på kabel osv.

Jeg har ca. 3,4 km til sentralen og har 3 Mbit linje ifra Telenor, har sjekket men det er ingen andre som klarer å levere noe mer.

Lenke til kommentar

Ja ikke sant.... men og bruke kobber i 3km er ikke det smarteste og gjøre da... jeg tror lite på at det gjør det... cat5e har jo bare en rekkevide av 500m eller noe før man trenger en boost.... da har de 6-7 repeaters i bakken før huset dit... :nei:

Men det er jo ikke sikkert at de bruker cat5e heller da... veit du hva slags kabel det er... og ikke bare svar kobber siden det er 90% av netversk kabler da...

Og p.s. kobber cabel tykelse regnes ut i AWG og en standard CAT1-6 kabel er 24AWG.... (AWG = American Wire Gauge eller Gage eller noe)

Men som sagt det er telenor da...

Lenke til kommentar
Ja ikke sant.... men og bruke kobber i 3km er ikke det smarteste og gjøre da... jeg tror lite på at det gjør det... cat5e har jo bare en rekkevide av 500m eller noe før man trenger en boost.... da har de 6-7 repeaters i bakken før huset dit...  :nei:

5917719[/snapback]

Mellom deg og sentralen brukes det ikke annet enn en simpel telefonledning av kobber, den består av to tråder og kan være 40 år gammel eller eldre :)

Lenke til kommentar

Vi har flere faktorer som virker inn. Har man 0,4mm linje så vil man få et mye større signaltap enn ved 0,6mm. Støy er en annen viktig faktor som kan gjøre linjen tilnærmet ubrukelig til dsl.

Den største praktiske forskjellen på ISPene er at Telenor virker å være mere konservative ved setting av ADSL hastigheter. (andre har sikkert andre erfaringer...)

Lenke til kommentar
Ja ikke sant.... men og bruke kobber i 3km er ikke det smarteste og gjøre da... jeg tror lite på at det gjør det... cat5e har jo bare en rekkevide av 500m eller noe før man trenger en boost.... da har de 6-7 repeaters i bakken før huset dit...  :nei:

Men det er jo ikke sikkert at de bruker cat5e heller da... veit du hva slags kabel det er... og ikke bare svar kobber siden det er 90% av netversk kabler da...

Og p.s. kobber cabel tykelse regnes ut i AWG og en standard CAT1-6 kabel er 24AWG.... (AWG = American Wire Gauge eller Gage eller noe)

5917719[/snapback]

Mellom Sentral og huset så er det god gammaldags kobber med diameter frå 0.4 og oppover (god kvalitet ligger vel på 0.6 og oppover)

Telenor (java) kan levere lengre enn anbefalt makslengde, men kostanden med å levere overstig som oftast fortjenesta. Og kva privat bedrift driver veldedigheit?

Televerket gjorde det, heilt til våre politkere krevde overskudd og privatisering.

Og spørsmålet blir jo kva ellers kunne ein ha lagt istadenfor kobbar?

Eg ser for meg strømføring til kvar booster for TP-kabelen. Og vedlikeholdet hadde blitt ganske morro summessig.

Lenke til kommentar

5917719[/snapback]

For å utdype det agvg og Jankee sier, så er vanlige telekabler faktisk av betydelig "dårligere kvalitet" (elektronisk sett) enn cat5e nettverkskabel, siden de kan være opptil 40-50 år gamle. Tverrsnittet er som oftest enten 0,4 eller 0,6 mm som såvidt jeg vet tilsvarer omtrent AWG 24/26. Den offisielle rekkevidda på cat5 er forøvrig på bare 100m, ikke 500 -men nå er jo den sammenlikninga helt irrelevant, ettersom det ikke er Ethernet som leveres over telekabelen. ADSL er nemlig noe helt annet med tanke på frekvenser, interferens, rekkevidde og båndbredde. ADSL har en omtrentlig rekkevidde på ca 5 km uten repeatere, og opptil 15-20 km med repeatere (som ikke brukes av noen norske ISP)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...