Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farvet felt mellom 50 og 60 på speedometeret?


LiamH

Anbefalte innlegg

Mulig dette er litt "off-topic" og et litt latterlig spørsmål, men jeg har lurt på en ting ganske lenge og spurt VELDIG mange uten å få svar. :p

 

Mitt spørsmål er følgende: Hva betyr/er det fargede feltet (som regel gult eller rødt) som ligger mellom 50 og 60 på speedometeret? :D

 

Ikke alle speedometer har dette, men ganske mange... Hva er det godt for?

 

Liam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det forteller toppfarten i 1gir

5917353[/snapback]

 

Hva er poenget med det? :!:

5917717[/snapback]

 

Det er en etterlevninge etter gamle tider da turtellere var eksotisk ekstrautstyr,

noen biler hadde faktisk strekindikasjon for de 3 første girene, noe som min

Audi 80 hadde I 40 II 80 III 130

Lenke til kommentar

Min bil har både rød markering på streken under 50km/t og prikker som indikerer "maks" hastighet i hvert gir.

 

merking: | faktisk:

1.gir: 45 | 55

2.gir: 90 | 110

3.gir: 130 | 155

4.gir: 180 | ca 200

 

Men stemmer ikke så godt overens med det jeg har funnet ut (ihvertfall ikke da bilen hadde automat) ;)

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Målt ved å dra på til turtallssperre og se på speedo. Tenkte på forskjellen mellom markeringene i speedoen og den farten man kan ha (på speedo) før turtallssperre slår inn :)

 

med 195/65-15, 1.000 i 4.gir, 3.64 i baken og turtallssperre på ~6300rpm er teoretisk toppfart i 4.gir ca 207km/t

 

edit: mulig jeg bomma med noen av markeringene på speedo. 3.gir er sikkert 140

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Jada, disse strekene for hvert gir er nå greit nok, men det er ikke dette trådstarter spør om, slik jeg forstår det.

tacho.gif

På dette speedometeret er strekene for girene, mens feltet mellom 50 og 60 kun er en visuell hjelp. Fordi man bruker disse hastighetene mye, kan føreren lettere lese instrumentet ved å sveipe over det med blikket, snarere enn å flytte blikket, tenke, og tolke nålens posisjon. Og i trafikken skal man se ut av bilen, ikke inne i bilen, såklart :)

 

Edit: og poenget med gir-strekene er vel kanskje ikke bare å få max aks på 0-100 ved å gire riktig. Det kan vel også være at man ikke skal gire ned i f.eks. 1-gir over 1-gir streken for å bremse på motoren? Ikke alle girkasser har automatiske sperrer for dette :)

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...