LiamH Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Mulig dette er litt "off-topic" og et litt latterlig spørsmål, men jeg har lurt på en ting ganske lenge og spurt VELDIG mange uten å få svar. Mitt spørsmål er følgende: Hva betyr/er det fargede feltet (som regel gult eller rødt) som ligger mellom 50 og 60 på speedometeret? Ikke alle speedometer har dette, men ganske mange... Hva er det godt for? Liam Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Det forteller toppfarten i 1gir Endret 13. april 2006 av zandro Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Det forteller toppfarten i 1gir 5917353[/snapback] Hva er poenget med det? :!: Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Det forteller toppfarten i 1gir 5917353[/snapback] Endelig! Takker! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Det forteller toppfarten i 1gir 5917353[/snapback] Hva er poenget med det? :!: 5917717[/snapback] Det er en etterlevninge etter gamle tider da turtellere var eksotisk ekstrautstyr, noen biler hadde faktisk strekindikasjon for de 3 første girene, noe som min Audi 80 hadde I 40 II 80 III 130 Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Hva er poenget med det? :!:5917717[/snapback] Blir mye enklere å få gode tider på 0-100 når man kan gjøre perfekte girskifter. Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Min bil har både rød markering på streken under 50km/t og prikker som indikerer "maks" hastighet i hvert gir. merking: | faktisk: 1.gir: 45 | 55 2.gir: 90 | 110 3.gir: 130 | 155 4.gir: 180 | ca 200 Men stemmer ikke så godt overens med det jeg har funnet ut (ihvertfall ikke da bilen hadde automat) Endret 14. april 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Målt med GPS eller på speedometer..? På en såpass gammel bil er det normalt med litt feilmargin, men det var jo litt mye noen steder.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Målt ved å dra på til turtallssperre og se på speedo. Tenkte på forskjellen mellom markeringene i speedoen og den farten man kan ha (på speedo) før turtallssperre slår inn med 195/65-15, 1.000 i 4.gir, 3.64 i baken og turtallssperre på ~6300rpm er teoretisk toppfart i 4.gir ca 207km/t edit: mulig jeg bomma med noen av markeringene på speedo. 3.gir er sikkert 140 Endret 14. april 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
RuZleBIFf Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Honda Rebel, 125cc (altså lett mc) har små, røde streker med 1,2,3,4 og 5 på! For å markere maks for hvert gir! Ikke noe turteller på disse! Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) Jada, disse strekene for hvert gir er nå greit nok, men det er ikke dette trådstarter spør om, slik jeg forstår det. På dette speedometeret er strekene for girene, mens feltet mellom 50 og 60 kun er en visuell hjelp. Fordi man bruker disse hastighetene mye, kan føreren lettere lese instrumentet ved å sveipe over det med blikket, snarere enn å flytte blikket, tenke, og tolke nålens posisjon. Og i trafikken skal man se ut av bilen, ikke inne i bilen, såklart Edit: og poenget med gir-strekene er vel kanskje ikke bare å få max aks på 0-100 ved å gire riktig. Det kan vel også være at man ikke skal gire ned i f.eks. 1-gir over 1-gir streken for å bremse på motoren? Ikke alle girkasser har automatiske sperrer for dette Endret 17. april 2006 av bfisk Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Kan se for meg at det er for kjøring i tettbygde strøk så kan føreren bare kontrollere nålen nå og da, farten der er jo stort sett 50 eller 60 km/t. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Takker for alle svar! Ante ikke at skulle bli så stor respons på denne tråden... Da er mysteriet løst og jeg kan endelig se på speedometeret med nye øyne! :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå