Gå til innhold

Den store aksje -og fond tråden!

g@bb@

Anbefalte innlegg

Her tenkte jeg vi kunne diskutere aksjer og fond. Hva dere tror vil stige og synke.

Kanskje noen lærer litt om aksjer og slikt. Jeg syns det personlig er et spennende tema, men jeg forstår deseverre veldig lite av det. Dvs jeg kan ikke si hva som synker med tanke på utvikling osv.

Så hvis dere har noen tips o.l, kom med dem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her tenkte jeg vi kunne diskutere aksjer og fond. Hva dere tror vil stige og synke.

Kanskje noen lærer litt om aksjer og slikt. Jeg syns det personlig er et spennende tema, men jeg forstår deseverre veldig lite av det. Dvs jeg kan ikke si hva som synker med tanke på utvikling osv.

5916794[/snapback]

Er det egentli penger å hente på dette? :)

Lenke til kommentar

5916794[/snapback]

5917895[/snapback]

Absolutt :). Jeg har vell tjent rundt 40 - 45k på skagenfondene. Men jeg har hatt penger der i ca 10 år nå, så det er ikke raske penger :p.

EDIT: Legg merke til denne flotte kurven :p

post-34064-1144998814_thumb.jpg

Endret av ikkeno
Lenke til kommentar

5916794[/snapback]

5917895[/snapback]

Det er i allfall moro å prøve :) Jeg har hatt litt flaks skulle jeg tro. Jeg investerte 15000 i diverse aksjer (selskaper jeg kjenner til på NASDAQ) i september 2005 og senere litt i FUNCOM (norsk spillutvikler) og har nå litt over 30000 kr. Lurer jo veldig på om jeg skal selge og si meg fornøyd eller satse på mer fortjeneste. FUNCOM var i allfall for meg en veldig hyggelig opplevelse (steg enormt hurtig etter børsnoteringen). Tjente også en del på at RAMBUS plutselig hoppet opp veldig.

Det å investere selv er jo mye mer spennede og moro enn å investere i et aksjefond, men det er jo også selvsagt mye mer risikabelt, så man burde vel helst bare investere penger man kan tape (som i mitt tilfelle som student var ca. 15000kr.)

Lenke til kommentar
jeg har aksjer i akskjefondet, vet ikke helt hva det var jeg satt penga på, men har rundt 10-15tusen der ..

Kan jeg finde ut hva det ligger på nå ?

5927660[/snapback]

Ja, men først må du finne ut hvilket fond det er du har investert i, deretter hvor mangen andeler. På hjemmesiden til fondet skal det stå kjøpspris og salgspris på aksjene.

:)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har veldig peiling bør du holde deg langt unna kjøp og salg av enkeltaksjer. Dette krever mye arbeid og forståelse av markdedt hvis man vil klare å komme noen vei med dette. Man kan selvsagt være heldig å komme greit i mål, men det er riski buisness...

Aksjefond derimot er mer for "mannen i gata". Her er det forvaltere som plukker en aksjeportefølje, og for din del er det bare å velge riktig ford. Hvert fond har nøye beskrevet hvor og hvordan de investerer. F.eks Nordea SMB, som har gjort det bra de siste årene, satser på smb bedrifter (Små og Mellomstore Bedrifter) i Norge. Dette er et fond med stor risiko. Dvs at så lenge det går bra går det veldig bra, men når nedturen kommer...

Grovt sett har man tre typer fond:

Rentefond: Disse satser på obligsjoner og rentebærende pairer. Dette er trygge fond man ikke har lengre perspektiv på enn ca 1 år.

Kombinasjonsfond: Aksjer og obligasjoner. Dette er som regel fond man bør ha ca 3 - 4 års perspektiv på.

Aksjefond: Dette er stor sett 100% aksjer. Hvilke aksjer kommer an på fondet. Her kan det være lurt å ha så mye som 8 års perspektiv.

En grei regel er å spre risikoen. Ikke "samle alle eggene i en kurv".

Endret av GEman
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En venn av en venn av meg har veldig mye peiling på aksjer og tjente en gang 50tusen kroner på en uke, kjøpte aksjer for 10tusen, sluttsum:60tusen. Innimellom så går det ganske bra for han. Han skjekker da regelmessig i avsien, på nettet, og på TV'en. Han kjøper og selger selv.

Man tjener vel mer hvis man selger og kjøper aksjer selv....ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...