Gå til innhold

Problemer med RAID

Anbefalte innlegg

Hei, satte i raidkontroller samt disker rett før ferien, raidkontroller av typen promise supertrack 6000sx og diskene er maxtor160 disker.

Totalt er det 5 disker dette dreier seg om å jeg har valgt at alle skal kobles opp i raid0 (alle settes sammen til 1?) ble vertfall 750 gb i windows partisjonen.

men her kommer problemet, når jeg trykker på partisjonen så står det at den ikke er formatert å vill du formatere nå? ja nei osv osv trykker ja å har latt dette stå i snart 3 timer. Dette skjer hver gang uansett hva jeg bruker (prøvd med partition magic 8.0, å disk managemet). virker som om det fryser seg rett å slett. Hva kan jeg gjøre for å få brukt raid diskene?, kan dele de opp men syntes dette er litt trasigt :/

Endret av njuubenselv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det enkelt og greit tar veldig lang tid å formatere 750GB. Du kan teste med quick format. Dersom den og blir stående er det nok noe galt.

Edit: 5 disker i raid 0 høres litt skummelt ut. Ryker en disk mister du alt.

Endret av mar
Lenke til kommentar

hadde quick format på alle de forskjellige måtene jeg prøvde å formatere på, merket nå at diskene var veldig varme så meg monterte 2 vifter på de. nå kjennes de ut som om de er lunket vertfall. Men er det veldig sansynelig at en disk ryker ?, første gang jeg prøver å kjøre raid

hvilket system ambefaler dere meg å bruke da ?, raid 0-5 eller jbot ?

Endret av njuubenselv
Lenke til kommentar

4 disker er vel max i raid 0 ?

Ville bare prøvd med det i første omgang.

Skal du få vekk den gamle 750gb partisjon så må du delete raidet og formatere.

Går vel å konfigure raidet fra Bios/oppstart?

En eller annen kombinasjon du trykker ctrl+a eller s husker ikke i farta.

Har testa og prøvd endel på raid.

Det tar veldig lang tid å formatere ett raid av en eller annen grunn.

På mitt oppsett mitt 4 stk i raid 0 så var det 4 mb/sek mer ytelse kontra 2 stk i raid 0

Diskene jeg brukte var Maxtor 40 gb ata 133

Ville kjørt 2x2 raid 0 hadde jeg vært deg eller raid 0+1 med 4 disker.

Men da forsvinner halvparten av plassen ved 0+1 men det er sikkert og raskt.

Raid J synnes jeg virket veldig ustabilt.

Det er kanske andre raid oppsett på det kontroller kortet også ?

Lenke til kommentar

fikk bort den andre 750 partisjonen nå å kjører 4+1 i raid 1 (1 backup disk?) i raid 3 om jeg ikke husker feil i farten ble 610 gb vertfall. men jeg blir ikke kvitt det format problemet, uansett hvilket programm jeg bruker så henger det seg

Nå formaterte jeg nettop en av de andre diskene som ikke står i raid (ide disk) på 250 gig, tok ca 5 min å formatere den, så tok jeg fjernet alle raid diskene å satte opp en array med kun 1x160 den har vell stått i 10 minutter snart.

Endret av njuubenselv
Lenke til kommentar
fikk plutselig opp feilmelding når jeg skulle instalere lydkort driverene også nå. må instalere SP1 eller høyere. kan jeg laste ned sp 1 noen plass ? sp2 er uaktuelt!

5916832[/snapback]

Hva er det egentlig som er galt med SP2? (har fått med meg at det er "inn" å hate den, hva er egentlig grunnen?)

Endret av mar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...