Gå til innhold

Kornsirkler; Hva er forklaringen?

Anbefalte innlegg

spareku, Og hva er det utenfor der hvor universet utvides? Vaart solsystem vil da en gang i tiden ha vaert ingenting, og hvordan kan hele universet ha begynt paa et sted? Det begynte jo ikke her for det maa ha kommet fra et annet sted. Slike sp0rsmaal har kanskje mer med filosofi aa gj0re, men det er en del huller i vitenskapen. Vi kan ikke engang forklare tyngdekraften skikkelig, vi maa bare akseptere at alle gjenstander uansett st0rrelse automatisk har en tiltrekningskraft.

Slik jeg ser det saa er det vanvittig mye vi ikke vet enda, og vi vet ikke hva det er vi ikke vet. Og ingen vet hva vi vil oppdage heller, jeg utelukker ikke at et eller annet fenomen vi i dag ser paa som overtro eller overnaturlig vil bli sett paa som normalt i frmetiden.

Et nylig eksempel kan vaere placebo-effekten, hvis du tror noe vil gj0re deg frisk saa kan det ha en lindrende virkning. Saa det aa be til en gud er ikke saa dumt som vi trodde det var.

Det som skjedde paa irc maa du oppleve selv skal du tro paa det, den eneste "naturlige" forklaringen ellers vil vaere at jeg lyver.

Jeg sier ikke at man skal l0pe ut og tro paa sp0kelser eller aander, jeg gj0r det ikke, men jeg klandrer ingen som tror paa det. De har kanskje opplevd ting som ville faatt ethvert menneske til aa tro paa det.

Saa jeg d0mmer ikke folk etter hva de tror paa, men hvorfor de tror paa det. Jeg vet at det er flere som stempler andre som "overtroiske", "lettlurte", "dumme" osv. hvis de tror paa "feil" ting - kanskje ikke saa rart etter alle de merkelige programmene som er gaatt paa TV-Norge.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva det er utenfor universet? Det er ingenting der! Ikke kom med "Det må jo være noe der". Det er like dumt som å si "Det må jo ha vært noe før big bang". Nei, det må ikke det.

Placeboeffekten er bevist å være reell, bønn er bevist å ha motsatt effekt. Selv om det å be til Gud skulle ha en positiv virkning, beviser det ikke at han finnes.

Så, fortell hva IRC-folka gjorde. Har du sagt A, får du si B. Tror ikke du lyver.

Lenke til kommentar
Kanskje jeg er overtroisk eller en idiot. Kanskje dette er et uekte opptak, men forklar denne vidoen takk. :)

http://www.youtube.com/watch?v=BEOjcviioqw

Hvorfor trenger den videon forklaring. Isåfall: noen (ett?) mennesker laget sirkler på jordet (egentlig gjort på PC med videoprogrammer eller redigeringsutstyr), to fugler flyr omkring i sitt revir. Tid, sted, metoder? Alt uinteressant, men om en hjerneforsker brukte det som i et middel for å finne ut hvorfor mange mennesker synes dette er noe, så vel bekomme.

PS. Hadde det ikke vært bedre bruk av tiden å virkelig prøve å lære noe av fysikken og kjemien som angår verdensrommet?

PS2 Er dette forresten de flygende lysene som omtales noen steder? Fugler!! ja,ja det er vel mange fugler som har blitt ufoer på bilder!

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Hvorfor er de to skapningene helt forskjellige tro? Hvorfor ligner den ene påfallende et menneske? Hvorfor er de rastrert på samme måte som databilder ble på samme tid. Hvorfor minner den krypterte meldingen om en CD-plate, er CD-formatet enerådende i hele universet? Er dette et bevis på at utenomjordiske bruker Windows datamaskiner? Eller tyder alt sammen på oppfinnsomme universitetsstudenter med fritidsproblemer? Spørsmålet er helt åpent, jeg tvinger ingen til å tro det samme som meg.

Hvem har sagt det ikke er et menneske da? Ingen som har sagt noe annet :) Hvorfor den ligner på en CD-plate vet ikke jeg, personlig ser jeg ingen likhetstrekk til den og en CD plate sett bort fra at den er rund.. Forøvrig er de strekene en matematisk kryptering som gir en beskjed, som 3 ulike eksperter kom frem til (uavhengig av hverandre). De kom frem til samme beskjed.

Dårlige argumenter.

Du kan jo prøve med dine egne universitestskamerater å lage en 3D figur i en åker på EN natt uten å bli oppdaget ;-) Får du det til er du flink da :) Bruk så mange venner og bekjente (og ukjente) du vil for min del. Du kan også bruke en av disse figurene som mal, og lage en lik en, så har du en enda lettere oppgave :) Lykke til!

Selvfølgelig kom de fram til samme beskjed fordi det var laget av en person med lignende kompetanse.

Det grunnleggende spørsmålet som mange av dere ikke vil tenke igjennom er, som flere har nevnt tidligere, hvorfor skulle noe skapninger (andre enn oss selv) kommunisere med kornsirkler?

Det er jo faktisk lagd en rekke programmer og dokumentarer tidligere, og det er dokumentert til overmål hvordan dette fenomenet startet og spredde seg. Nå synes det å ha fått en oppblomstring fordi mange lager mye av dette ved hjelp av datamaskiner og photoshop. Dere gidder ikke en gang undersøke om det faktisk er laget i åkre. Waist of time.

Jeg tror mer på Penn & Teller og ikke på Uri Geller eller .... Verden vil bedras.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

spareku, Placebo-effekten er bevist effektiv, poenget mitt var ikke at gud eksisterte men at man har funnet en naturlig forklaring på hvorfor det for noen ser ut til å "hjelpe" når de ber. Svaret har ingenting å gjøre med at bønnene blir hørt av gud men alt å gjøre med placebo-virkning. En naturlig forklaring på noe som er blitt sett på som ren overtro (så er det riktignok fortsatt litt overtro med i bildet).

Og vi vet ikke med sikkerhet hva som er utenfor universet, det er flere teorier men ingenting er sikkert.

Angående irc-folkene så vet jeg at jeg ikke blir trodd, jeg pratet med mange om det i ettertid. Jeg ville ikke ha trodd noen andre som sa de hadde opplevd det heller.

kjellms, Akkurat det er ikke et helt valid argument da, samme hvordan romvesener skulle ha kommunisert med oss så ville vi ha spurt hvorfor de brukte akkurat den metoden. Hvis det faktisk fantes romvesener rundt her så ville det forresten ikke være vanskelig å holde det skjult for allmennheten. Jeg tror ikke selv det er romvesener rundt her, jeg tror de isåfall ville gjort med oss det vi gjorde med indianerne, afrikanerne og egentlig alt "primitivt" liv.

Lenke til kommentar

Ingen vil stilt spørsmål ved hvorfor de komuniserte via rediobølger, ville vært helt logisk og det er det SETI leter etter.

Alternativet hadde vært å etterlate seg formasjoner som utvilsomt ikke hadde vært laget over natta av mennesker.

Det vi har sett til nå av kornformasjoner er noen få hundre meter store mens om det hadde dukket opp formasjoner som var flere kilometer i diameter over natta så skulle saken stilt seg litt annerledes.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

TØVETE PÅSTANDER FØRER TIL TØVETE ARGUMENTER ("Som du roper i skogen får du svar!")

Alle argumenter er like valide i dette tøvet tydeligvis. Man må jo spørre seg hva som er hensiktsmessig utfra kjent fysikk. Hvis det ikke er noen her fysisk og dytter ned åkeren (for den blir dyttet ned av kjent fysikk i alle avslørte svindelforsøk), så må jo de som hevder at det er forsøk på kommunikasjon med vesener fra andre deler av rommet faktisk gjøre det ved hjelp av elektromagnestiske bølger, hvorfor skulle de prøve å kode enorme laserstråler til å legge ned gress fra miniumum 4 lysår unna, når de med brøkdelen av energibruk kan prøve å kode radiosignalenes rekkefølge, amplituder, frekvenser osv til noe vi kan tolke. Og hvor vanskelig er ikke dette flere lysår unna, bare det å treffe en bestemt åker eller eng like ved et radioteleskop, og ethvert korrigeringsforsøk skal altså forsinkes eks 2 x 4 år før man får bekreftelsen.

Hvis dere tror at de har så overlegen teknologi så har dere også akseptert at de skjønner at vi bruker radiobølger (i vid forstand) til mesteparten av vår kommunikasjon. Dessuten siden det altså tar min 4 år x2 å få svar fra de nærmeste aktuelle "koloniene", skulle vi jo fått svar for lenge siden på alle våre radiobølger.

Det er mye rart enkelte mennesker kan finne på å å kaste bort tid på. Lær heller mer fysikk, kjemi og biologi så finner dere kanskje langt mer intessante ting å gruble på, også om emner i rommet! Dessuten trenger Frelsesarmeen, Røde Kors og massevis av frivillige lag og foreninger mye arbeid. God bedring!

Lenke til kommentar

ETIKK

Det er en etisk, moralsk side ved dette også. Hvorfor i alle dager skal fattige kunstnere som sitter hjemme i sin stue med sin joint og enda fattigere taggere bli forfulgt av politi og påtalemyndighet og bli straffet, når alle svindelforsøk med kornsirklene og følgene validering av dem skal unngå kritisk blikk, fordømmelse og også påtale og straff, kanskje også store erstatningsbeløp.

I et av de linkene dere har publisert her var det en historie om en journalist som hadde spesialisert seg på corncircles, på grunn av den omtalte svindelvideoen så gikk det kraftig ut over helse, familie og karriere. Så viste det seg altså at en av de skyldige jobbet i et videostudio. Hvorfor skulle han slippe unna straff for dette, med slike ringvirkninger?

Er det slik at svindel i samfunnet er bedre på enkelte områder uansett hvordan og hvem det rammer?

Lenke til kommentar

Nå er du inne på et sidespor som godt kunne vært utbrodert mere men ikke i denne tråden.

I samfunnet generelt er det visse former for svindel som er akseptert.

Når det kommer til han som lagde den fake videoen så lagde han den på oppdrag fra andre så vidt jeg har forstått ut fra artikkelen jeg linket til for en stund siden, men ja han bedrev også skuespill overfor partene som ikke var kjent med det.

Lenke til kommentar
Nå er du inne på et sidespor som godt kunne vært utbrodert mere men ikke i denne tråden.

Når det kommer til han som lagde den fake videoen så lagde han den på oppdrag fra andre så vidt jeg har forstått ut fra artikkelen jeg linket til for en stund siden, men ja han bedrev også skuespill overfor partene som ikke var kjent med det.

Ergo det er flere skyldige og enda alvorligere! Ikke en vanlig guttestrek med andre ord!

Lenke til kommentar
Ingen vil stilt spørsmål ved hvorfor de komuniserte via rediobølger, ville vært helt logisk og det er det SETI leter etter.

Alternativet hadde vært å etterlate seg formasjoner som utvilsomt ikke hadde vært laget over natta av mennesker.

Det vi har sett til nå av kornformasjoner er noen få hundre meter store mens om det hadde dukket opp formasjoner som var flere kilometer i diameter over natta så skulle saken stilt seg litt annerledes.

Joda, jeg er helt enig. Men det kan tenkes at de pr0ver aa kommunisere med radiob0lger ogsaa men at det holdes hemmelig. Det er ikke umulig men saa klart veldig usannsynlig. Jeg tror at dersom romvesener kommuniserer med oss ville vi alle sammen ha oppdaget mer enn bare noen kornsirkler.. Jeg er ikke noen ekspert paa romvesen-kommunikasjon og skal ikke si jeg vet hvordan de vil kommunisere, men jeg er rimelig sikker paa at det ikke ville vaert i kun i form av kornsirkler.

spareku, Jeg har pratet med flere om det men det er nyttel0st, det gj0r meg ikke klokere paa aa forstaa hvordan det er mulig. Det har blitt nok en ting jeg maa akseptere som fakta uten aa forstaa det, omtrent som med tyngdekraft og magnetisme. Men en dag vil vi forstaa det og det vil bli sett paa som helt naturlig.

Lenke til kommentar

Bare for å dra fram skeptiker-skeptiker siden i meg: ( :) )

TØVETE PÅSTANDER FØRER TIL TØVETE ARGUMENTER ("Som du roper i skogen får du svar!")

Alle argumenter er like valide i dette tøvet tydeligvis. Man må jo spørre seg hva som er hensiktsmessig utfra kjent fysikk. Hvis det ikke er noen her fysisk og dytter ned åkeren (for den blir dyttet ned av kjent fysikk i alle avslørte svindelforsøk), så må jo de som hevder at det er forsøk på kommunikasjon med vesener fra andre deler av rommet faktisk gjøre det ved hjelp av elektromagnestiske bølger, hvorfor skulle de prøve å kode enorme laserstråler til å legge ned gress fra miniumum 4 lysår unna, når de med brøkdelen av energibruk kan prøve å kode radiosignalenes rekkefølge, amplituder, frekvenser osv til noe vi kan tolke. Og hvor vanskelig er ikke dette flere lysår unna, bare det å treffe en bestemt åker eller eng like ved et radioteleskop, og ethvert korrigeringsforsøk skal altså forsinkes eks 2 x 4 år før man får bekreftelsen.

Hvis dere tror at de har så overlegen teknologi så har dere også akseptert at de skjønner at vi bruker radiobølger (i vid forstand) til mesteparten av vår kommunikasjon. Dessuten siden det altså tar min 4 år x2 å få svar fra de nærmeste aktuelle "koloniene", skulle vi jo fått svar for lenge siden på alle våre radiobølger.

Det er mye rart enkelte mennesker kan finne på å å kaste bort tid på. Lær heller mer fysikk, kjemi og biologi så finner dere kanskje langt mer intessante ting å gruble på, også om emner i rommet! Dessuten trenger Frelsesarmeen, Røde Kors og massevis av frivillige lag og foreninger mye arbeid. God bedring!

Jeg klarer i allefall å se en grunn til å bruke "tegninger" istedet for radioteknologi: Man trenger ingen teknologi for å klare å lese en tegning. Men i såfall hadde det vært interessant å se noen "nyttig" info tilbake - f.eks. hvordan å svare. Når det er sagt - hvorfor ialledager skulle "aliens" ha de samme målene som oss. Kanskje de rett og slett er digre selvdiggere? :)

ETIKK

Det er en etisk, moralsk side ved dette også. Hvorfor i alle dager skal fattige kunstnere som sitter hjemme i sin stue med sin joint og enda fattigere taggere bli forfulgt av politi og påtalemyndighet og bli straffet, når alle svindelforsøk med kornsirklene og følgene validering av dem skal unngå kritisk blikk, fordømmelse og også påtale og straff, kanskje også store erstatningsbeløp.

I et av de linkene dere har publisert her var det en historie om en journalist som hadde spesialisert seg på corncircles, på grunn av den omtalte svindelvideoen så gikk det kraftig ut over helse, familie og karriere. Så viste det seg altså at en av de skyldige jobbet i et videostudio. Hvorfor skulle han slippe unna straff for dette, med slike ringvirkninger?

Er det slik at svindel i samfunnet er bedre på enkelte områder uansett hvordan og hvem det rammer?

Erstattningsbeløp: Bøndene kunne nok fortjent en erstattning ja (evt. forsikringsselskapene). Men om man er dum nok til å tro, og kaster bort livet sitt av den grunn - synd for deg. Samfunnet kan ikke beskytte mot alt.

Ang. jakt på ubetydelige forbrytelser: to vrange gir nok ikke en rett (med mindre "vrang" er definert med "roter med 180°", "gang med -1" etc., og rett er "gjør ingenting". Men nå roter jeg meg bort i gruppeteori... vennligst stopp meg.)

Joda, jeg er helt enig. Men det kan tenkes at de pr0ver aa kommunisere med radiob0lger ogsaa men at det holdes hemmelig. Det er ikke umulig men saa klart veldig usannsynlig. Jeg tror at dersom romvesener kommuniserer med oss ville vi alle sammen ha oppdaget mer enn bare noen kornsirkler.. Jeg er ikke noen ekspert paa romvesen-kommunikasjon og skal ikke si jeg vet hvordan de vil kommunisere, men jeg er rimelig sikker paa at det ikke ville vaert i kun i form av kornsirkler.

spareku, Jeg har pratet med flere om det men det er nyttel0st, det gj0r meg ikke klokere paa aa forstaa hvordan det er mulig. Det har blitt nok en ting jeg maa akseptere som fakta uten aa forstaa det, omtrent som med tyngdekraft og magnetisme. Men en dag vil vi forstaa det og det vil bli sett paa som helt naturlig.

Om de hadde komunisert med radiobølger, hadde det ikke vært mulig å holde hemmelig. Skal ikke sååå mye til for å motta en radiosending, selv om den er svak - og det er ingen sentral kontroll (FN's radioteleskopkontroll?)

Tyngdekraft og magnetisme? Tja. Som alt annet i fysikken, prøver man hele tiden å forstå det matematisk - skjønne hvorfor ting er som det er ved å beskrive dem. Finne formler for dem. Men hvorfor det er sånn? Tja, man kan nok spore ting sammen (elektrisk felt + relativitet => magnetisme etc.), men på ett eller annet tidspunkt kommer det til at "naturen er sånn." Vi er i allefall ikke i nærheten i dag av å ane at det kun finnes ett enkelt mulig/logisk konsistent sett med naturlover. Og hvor har vi det forøvrig fra at naturen MÅ være logisk?

END MOTARGUMENTER FOR MOTARGUMENTENES SKYLD;

... Og så møtes vi på Vaaaalen ....

Lenke til kommentar

Kyrsjo

Sitat:

"Om de hadde komunisert med radiobølger, hadde det ikke vært mulig å holde hemmelig. Skal ikke sååå mye til for å motta en radiosending, selv om den er svak - og det er ingen sentral kontroll (FN's radioteleskopkontroll?)

..

Vi er i allefall ikke i nærheten i dag av å ane at det kun finnes ett enkelt mulig/logisk konsistent sett med naturlover. Og hvor har vi det forøvrig fra at naturen MÅ være logisk?"

Haha, kan ikke dy meg. Derfor kommuniserer de med kornsirkler.. for å holde det hemmelig!

Lykke til med fysikk-studiene! Mye av dette er jo like logisk som NVEs innsamling av Gamma-glimt energi.

Lenke til kommentar

Så du mener dermed at på tross av hvor tøvete mange av påstandene om kornsirklene er og på tross av at de uten unntak ved nærmere grundig undersøkelse har vist seg å være bløff, så skal dette tas alvorlig og dette er et område folk gjerne må drive svindel på uansett.

Hvorfor skal da folk få sparken, straff og betale erstatninger på andre områder hvor det svindles?

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Kyrsjo

Sitat:

"Om de hadde komunisert med radiobølger, hadde det ikke vært mulig å holde hemmelig. Skal ikke sååå mye til for å motta en radiosending, selv om den er svak - og det er ingen sentral kontroll (FN's radioteleskopkontroll?)

Dette var et svar på perpyro's kommentar (som du klippet vekk):

*snip*

Men det kan tenkes at de pr0ver aa kommunisere med radiob0lger ogsaa men at det holdes hemmelig. Det er ikke umulig men saa klart veldig usannsynlig

*snip*

Vi er i allefall ikke i nærheten i dag av å ane at det kun finnes ett enkelt mulig/logisk konsistent sett med naturlover. Og hvor har vi det forøvrig fra at naturen MÅ være logisk?"

Haha, kan ikke dy meg. Derfor kommuniserer de med kornsirkler.. for å holde det hemmelig!

Lykke til med fysikk-studiene! Mye av dette er jo like logisk som NVEs innsamling av Gamma-glimt energi.

Det siste var ment som en kommentar på at vi faktisk ikke kan bevise at naturen/naturlovene MÅ henge logisk sammen. Alt tyder på det (så langt i allefall) - men det er ikke gitt at det faktisk er mulig å finne ett logisk konsistent sett med "naturlover" som er gyldig overalt, alltid. Det er ennå mer tvilsomt om det er mulig å vise at dette er det eneste mulige logiske konsistente settet med naturlover.

En ting mange ikke får med seg, er at på mange måter er naturvitenskap en kreativ prosess - man prøver å "tegne et bilde" av naturen, ser om det ser bra ut, og bruker dette bildet til man finner en detalj som ikke stemmer. Når vi finner denne detaljen, så har vi funnet (i allefall en av) "bildets" yttergrenser. Men det er ikke gitt at vi kan tegne ett enkelt bilde som beskriver alle detaljene i naturen, ei heller at det er det eneste bildet det er mulig å tegne - eller at det er den eneste mulige naturen det er mulig å tegne bilde av.

Forøvrig: Jo takk, det går utmerket med fysikkstudiene. Forøvrig var det Statkraft som hadde en (genial) reklamekampanje om gamma-glimt-energi.

Lenke til kommentar

Så du mener dermed at på tross av hvor tøvete mange av påstandene om kornsirklene er og på tross av at de uten unntak ved nærmere grundig undersøkelse har vist seg å være bløff, så skal dette tas alvorlig og dette er et område folk gjerne må drive svindel på uansett.

Hvorfor skal da folk få sparken, straff og betale erstatninger på andre områder hvor det svindles?

Jeg svarte på dette innlegget:

ETIKK

Det eneste jeg har hevdet er at dette er et sidespor i denne diskusjonen uten at jeg i posten tok noe stilling til hvorvidt jeg mener det er riktig eller galt å bedrive svindel med slike ting.

Men for å svare på det så tar jeg sterkt avstand fra alle typer svindel.

For å forklare litt mere så skrev jeg utsagnet om at noen typer svindel er lovlig i norge i bitterhetens lys fordi jeg selv nettop har blitt svindlet for 30 laken uten at det ser ut som det er så mye jeg kan gjøre med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...