olefiver Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 BTW. det finnes ganske mange flere pyramider enn de i Giza... 8192049[/snapback] Ja. Derfor presiserte jeg. Pyramider finens over hele verden, de er tusenvis av år gamle og er posisjonert med fantastisk presisjon i forhold til planeter, poler og stjerner. Hvordan disse folka oppnådde disse kunnskapene er det ingen som vet. 8192809[/snapback] Oooooh, fantastisk presisjon i forhold til poler... Hva mener du egentlig med det? Planeten Tellus har kun to poler; hva er en fantastisk presis posisjon i forhold til disse to poler? Det du egentlig forteller om her, er en grunnleggende skepsis og vantro på oldtids sivilisasjonene. I gamle egypt, f.eks, skapte de noen ganske komplekse utregningsformler basert på alminnelig geometri for å korrekt utregne skatt på fruktbar jord (jordbruks land som ble oversvømmet av Nilen og dermed svært fruktbar). Mener du at "utenomjordiske" også hjalp dem med disse? Eller hva med den omfattende praksisen i gamle Egypt på trepanering? En medisinsk behandlingsform som de europeiske land først tok i bruk etter middelalderen. Prøving og feiling, og det å lære av sine feil er grunnlaget for kunnskapen som de gamle kulturene tilegnet seg. Grunnen til at vi moderne mennesker har en tendens til å se på de gamle kulturenes bedrifter som umulige, er nettopp den "mørke" middelalderen, hvor mye lærdom ble glemt og bortgjemt som en følge av makten til den organiserte religion. f.eks. Mange ser på Copernicus som far til det heliosentriske bildet på solsystemet, men flere gamle greske filosofer hadde beregnet seg frem til dette allerede f.Kr. Utenomjordisk innflytelse? Eller sun fornuft, matematikk og logikk? Siden ingen ikke en gang har funnet antydninger til bevis for utenomjordisk påvirkning, vet jeg hvor jeg heller i den saken. En eller annen kommenterte tidligere i tråden om at "menneskets evne til å lure seg selv er stor" eller noe i den dur. Jeg vil si "mennesket evne til å tvile på tidligere kulturers kunnskap og ferdigheter er altfor tydelig". Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 BTW. det finnes ganske mange flere pyramider enn de i Giza... 8192049[/snapback] Ja. Derfor presiserte jeg. Pyramider finens over hele verden, de er tusenvis av år gamle og er posisjonert med fantastisk presisjon i forhold til planeter, poler og stjerner. Hvordan disse folka oppnådde disse kunnskapene er det ingen som vet. 8192809[/snapback] Ehh, nei? Det er imponerende byggverk som har mange snedige løsninger som vitner om svært god kunnskap om byggeteknikk, astronomi osv men det er ikke noe "magisk" ved dem. Bare fordi våre egne forfedre ikke hadde drevet det til stort for 4000 år siden betyr ikke det at ikke andre kulturer kunne ha fått til ting som imponerer oss selv i dag. 8193304[/snapback] Jeg har da ikke sagt det er noe magisk. Litt merkelig dog, at menneskeheten plutselig går fra huleboerstadie til å utvikle fantastiske sivilisasjoner i flere verdenshjørner til samme tid, tilsynelatende uavhengig av hverandre. Historien som undervises i dagens skole er løgneraktig. Tidligere sivilisasjoner framstilles utelukkende som primitive. Nye funn tyder på at pyramidene i Giza var opplyst vha elektrisitet. Mayaene hadde astronomiske kunnskaper som overgår det vi visste for bare få år siden, kanskje til og med større enn det vi har i dag? Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Pyramider finens over hele verden, de er tusenvis av år gamle og er posisjonert med fantastisk presisjon i forhold til planeter, poler og stjerner. Hvordan disse folka oppnådde disse kunnskapene er det ingen som vet. 8192809[/snapback] ... De hadde navn på stjernene -- og pyramidene er bygget i ørkenen. Sand. Det finnes sand i ørkenen. Den unike egenskapen sand har er at den kan spas i hauger som kan bære tusener av tonn, for så å bli spadd vekk igjen. Tusen mennesker kunne klart å lage en pyramide like raskt som tusen mennesker klarer å hogge ut steiner og frakte dem. Jaja -- jeg vet -- det ville tatt *dager* å spa så mye sand at vi når 30 meter opp i luften. Men så ble ikke pyramidene bygget på en dag heller. I Nubia ble pyramidene bygget fram til år 300... Når de kunne tegne og skrive -- så tror jeg de ville tegnet og skrevet om helt andre ting enn kongene og dronningene sine, og noe annet enn om kameler, slaver og handelslister... Dersom romvesener var der og hjalp til... 8200075[/snapback] Det har de nok også gjort. Det er funnet melerier med ufoer. Kanskje er gudevesenene de har tegnet nettopp utenomjordiske? Synd at biblioteket i Alexandra gikk tapt. Da forsvant nok i samme slengen masse info om vår forhistorie. Interessant også med Bibelen, der står metalliske himmelvogner med gudesønner beskrevet gjentatte ganger. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jepp, religion er roten til alt ondt. Den har ansvaret for den mørke middelalderen. Jeg ser ikke bort ifra at tidligere sivilisasjoner på jorda kan ha vært like sivilisert som vi er i dag. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 ...Litt merkelig dog, at menneskeheten plutselig går fra huleboerstadie til å utvikle fantastiske sivilisasjoner i flere verdenshjørner til samme tid, tilsynelatende uavhengig av hverandre. ... 8200748[/snapback] Hverken merkelig eller plutselig vil jeg si. Menneskenes "urtilstand" er nomadiske jeger- og samlersamfunn. Det er en ganske behaglig tilværelse, jakt, fiske og sanking bringer alle ressurser man trenger med relativt lav arbeidsinnsats. Problemet er at det krever enorme landområder for å skaffe nok mat. Har lest et anslag på at jordas bæreevne på den måten å leve på er så lavt som 20 millioner. Når befolkningen blir for stor til at skogen kan holde liv i den begynner man å supplere med landbruk, det er tungt arbeid men bedre enn alternativet (sulte). Etterhvert som landbruksbefolkningen blir større vil større samfunn og sivilisasjoner nærmest vokse fram av "seg selv". Om folk søker sammen av egeninterresse eller blir tvunget sammen er forsåvidt uvesentlig men vi er sosiale vesener og egenskapen til fremskritt og sivilisasjon er antagelig medfødt hos oss alle. Tror ikke det skjedde spesielt samtidig heller. Det skiller både århundrer og årtusener på når sivilisasjoner ulike steder dukket opp. Noen steder skjedde det aldri, andre steder skjedde det flere ganger. Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Det er naturligvis veldig å gøy å tro på fantasier. Det er vel sikkert også vansklig for en 16 åring å tenke seg i dag som man er avhengig av strøm, gps og mobiltelefon, at folk før i tiden lagde store byggverk uten "moderne" hjelpemidler. Siden det heller ikke er så bra dokumentert, så blir det enda spennende og det er lett å finne på ting som andre blir fascinert av. Ta f.eks. den elektriske motoren eller forbrenningsmotoren, disse er også fabelaktige ting som folk kom på å lage, men siden dette er veldokumentert er det ikke interessant for nobrainers. Det er på tide å sette seg inn i det og lære om sivilasasjonene istedenfor å få svelge ned alt hva andre mener har en forbindelse mellom flyvende objekter og den slags, selv om det høres 1000 ganger bedre ut. Skepsisen øker jo mer man vet. Endret 21. mars 2007 av _M@ts_ Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Vi (fysikkforeningen ved universitetet i Oslo) planlegger å kjøre film med påfølgende paneldebatt om kornsikrler. Vi har allerede fått tak i hun som laget den mye omdiskuterte "kornsirkelvideoen" som ble vist på tv-norge for ca. 1 år siden, når denne tråden (eller en tidligere liknende tråd) startet, men mangler en for å argumentere den andre siden. Få for guds skyld tak i noen som har peiling på dette, og som kan overkjøre røverhistoriene til kornsirkelkonspirasjonsteoretikerne. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Vi (fysikkforeningen ved universitetet i Oslo) planlegger å kjøre film med påfølgende paneldebatt om kornsikrler. Vi har allerede fått tak i hun som laget den mye omdiskuterte "kornsirkelvideoen" som ble vist på tv-norge for ca. 1 år siden, når denne tråden (eller en tidligere liknende tråd) startet, men mangler en for å argumentere den andre siden. Få for guds skyld tak i noen som har peiling på dette, og som kan overkjøre røverhistoriene til kornsirkelkonspirasjonsteoretikerne. 8205184[/snapback] Ingen har peiling på dette. Faren min så en FS på 80-tallet. Jeg tror ikke han lyver til meg. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Faren din trodde kanskje at han så det. Men alle slike observasjoner som har blitt undersøkt har vist seg å ha helt naturlige forklaringer. Påstander om å ha sett slikt er ubrukelig. Bevis er helt nødvendig, og det finnes ikke. Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Ingen har peiling på dette. Faren min så en FS på 80-tallet. Jeg tror ikke han lyver til meg. ok, da vet vi hvertfall hvor du har dine ideer fra. Faren min sa også at julenissen eksisterer. Alt som har med FS å gjøre, stemmer ikke. The flying saucer er kun menneske skapt. Hadde jo vært kjedelig hvis romvesener hadde kommet med romskip slik som space shuttle. Og med en gang du hører folk som sier "jojo de har jo teknologi til å gjøre slik osv osv" da vet du at personen absolutt ikke har peiling. Endret 21. mars 2007 av _M@ts_ Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hvordan var nå det ordtaket igjen? "Hvis du gjørmebryter med en gris så spiller det ingen rolle om du vinner, uansett resultat blir du møkkete og grisen fornøyd". Det er noe av grunnen til at det er vanskelig å få seriøse vitenskapsfolk til å stille opp i debatter mot feks. kornsirkelentusiaster. De troende vil nemlig tolke at noen stiller opp som at de blir tatt seriøst. "Hadde en seriøs vitenskapsmann stilt opp til debatt mot oss hvis de ikke tok teoriene våre på alvor?" Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Hvordan var nå det ordtaket igjen?8207612[/snapback] Discussing on the internet is like running in the paralympics: You may win, but you're still retarded. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Vi (fysikkforeningen ved universitetet i Oslo) planlegger å kjøre film med påfølgende paneldebatt om kornsikrler. Vi har allerede fått tak i hun som laget den mye omdiskuterte "kornsirkelvideoen" som ble vist på tv-norge for ca. 1 år siden, når denne tråden (eller en tidligere liknende tråd) startet, men mangler en for å argumentere den andre siden. Få for guds skyld tak i noen som har peiling på dette, og som kan overkjøre røverhistoriene til kornsirkelkonspirasjonsteoretikerne. 8205184[/snapback] Ingen har peiling på dette. Faren min så en FS på 80-tallet. Jeg tror ikke han lyver til meg. 8205321[/snapback] Tja. Jeg så en "ufo" for et par uker siden. To lysende, paralelle elipser som beveget seg rolig og i jevnt tempo over himmelen. Det så virkelig skummelt ut. Hva tror du det var? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Dersom jeg hadde hatt litt dårligere hørsel, og ikke vist at store jetfly ofte gikk over her, ganske lavt, i akkurat den retningen, kunne det sett skikkelig skummelt ut. Greia var et fly som fløy med noen digre, halvveis foroverrettede lyskastere på hver sin side av vingene, som lyste opp (tåke-)skyene. Du så bare disse lyselipsene, ikke selve flyet etc., og flystøyen var ikke lett hørbar. Hvordan var nå det ordtaket igjen? "Hvis du gjørmebryter med en gris så spiller det ingen rolle om du vinner, uansett resultat blir du møkkete og grisen fornøyd". Det er noe av grunnen til at det er vanskelig å få seriøse vitenskapsfolk til å stille opp i debatter mot feks. kornsirkelentusiaster. De troende vil nemlig tolke at noen stiller opp som at de blir tatt seriøst. "Hadde en seriøs vitenskapsmann stilt opp til debatt mot oss hvis de ikke tok teoriene våre på alvor?" 8207612[/snapback] Vi tar ikke teoriene deres på alvor, men vi tar det veldig alvorlig at noen velger å tro på dem. Akkurat som vi ikke tar inteligent design på alvor (ettersom det er skikkelig sprøyt), men vi tar det MEGET alvorlig at noen faktisk tror på det. Og nei, i det siste (egentlig begge) tilfellet så er det ikke "han/hun tror ikke på teori X", men "han/hun tror på teori Y, som åpenbart er feil". Det er egentlig irrellevant hvordan folk/naturkrefter har laget kornsirklene - det relevante er at aliens-teorien er for dum. Forøvrig: Dersom noen i Oslo-området skal ut å lage kornsirkel, send meg en PM. Jeg lover full diskresjon, og det hadde vært kult å være med på Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Jepp, religion er roten til alt ondt. Den har ansvaret for den mørke middelalderen. Hvis dette er et svar på min forrige post, tar du fortsatt poenger ut av sammenhengen.Sett utifra et strengt metafysiskt standpunkt så har du rett, i den mening at uten religion ville (sannsynligvis) ikke ondskap vært definert; men å mene og diskutere rundt det har hverken praktisk verdi eller vil føre til noe positivt. I forhold til det jeg skrev, er du langt på jordet. Mye kunnskap og kulturelle verdier forsvant under middelalderen som en følge av organisert religion, men påvirkningen var ikke udelt negativ. Mange filosofiske og vitenskapelige fremsteg ble gjort innenfor og/eller med hjelp fra kirken. Jeg ville bedt deg lese historie hvis du vil vite spesifike eksempler, men etter andre poster fra deg syns det fåfengt. Jeg ser ikke bort ifra at tidligere sivilisasjoner på jorda kan ha vært like sivilisert som vi er i dag.Jeg ser ikke bort ifra at tidligere sivilisasjoner utvilsomt har vært like siviliserte som vi er i dag. Hvordan i pokker skulle nå f.eks. Romerriket ha oppstått og bestått om det ikke var litt orden i sakene. Jeg ser på gamle Egypt som sivilisert, men ikke pga ubeviste påstander om at pyramidene skal ha vært opplyste av elektrisitet.Om jeg er enig med hva nå du mener med sivilisert er en helt annen sak. Definer hva du mener med sivilisert først, eller forstå hva ordet egentlig betyr før du bruke det. Begrepet sivilisert stammer fra det latinske civitas som opprinnelig betydde de ritualer, følelser og overbevisninger som tar form i byen, the city (Sennet 1992:11). Det å være sivilisert betyr å behandle andre som fremmede og å smi sosiale bånd i kraft av distansen samtidig som en beskytter andre fra å oppleve en selv som en byrde (Sennet 1992:14). Endret 25. mars 2007 av olefiver Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Interessant også med Bibelen, der står metalliske himmelvogner med gudesønner beskrevet gjentatte ganger.8200750[/snapback] Hvor? Lenke til kommentar
Chemlin Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Vil be alle om å se david icke med "Reptilian agenda", med credo mutwa som snakker ut om alt vi lurer på. Han er en av 2 shamaner som er igjen i hele afrika. ER virkelig fasinerende å høre denne mannen prate....Altså "reptilian agenda" Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Har i alle år trodd at kornsirkler har vært en god spøk som mange har drevet med. Det vil hvertfall si helt til jeg begynte å se den heller særdeles gode dokumentaren på TV Norge nå om fenomenet. Av det de viste frem var blant annet resultatet av en binærkode NASA sendte ut i 1979 som ble laget i billedlig form i en kornåker ved den samme senderen som ble brukt for å sende binærkoden ut, dog var innholdet endret en del. Les mer om det her, og se bildene http://www.cropcircleresearch.com/articles/arecibo.html SETI hadde og en pressemelding om det men den gir nå 404. De viste og en film fra en forskergruppe som drev og undersøkte en slik sak i Norge, når forskeren la hendene ned mot bakken ble de totalt hvite og prikkete, nesten som en skulle tro at de var iskalde. Kan ikke si at jeg fikk med meg en logisk grunn til akkurat det.. Må si at jeg ble veldig imponert og begynner å bli veldig skeptisk på om det faktisk er en spøk fra ende til annen. Hva mener dere andre om dette, er det en utrolig god spøk eller noe ekte? Så noen bilder til slutt: http://www.cropcircles.net/photographsofcropcircles2002.htm http://www.kornsirkler.org/Sistenytt/Aldbo...-2005.07.24.jpg http://www.kornsirkler.org/Sistenytt/East-...d2005.07.03.jpg Du er bra flink hvis du klarer å lage slike, hvorav ganske så mange deler de gylne snitt presis. 5916069[/snapback] dokumentaren var overhodet ikke bra, den var ensidig og villedende. Det finnes mange gode motargumentasjoner som ble utelatt, og folk ser ikke ut til å bry seg om motpartens argumentasjoner uansett hva dem tror er årsaken. Aldri undervurder mennesket, enten den står alene eller i flokk. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 TV Norge har aldri vært spesielt vitenskaplige i sitt programtilbud. De har bl.a en serie om hjemsøkte hus, altså om spøkelser/gjenferd og onde ånder. Forresten kanskje det er nettopp det som er forklaringen på flyvende tallerkner og kornsirkler også? Kornaksene i visse engelske åkrer hjemsøkes av gjenferd, og etterhvert som disse gjenferdene blir mer avanserte og kjøper seg lasersiktere fra nærmeste byggevarevarehus så blir kornsirklene mer avanserte de også. Spørsmålet alle stiller seg er selvsagt hvordan i huleste gjenferdene klarer å se laserstrålene i mørket? Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 7. april 2007 Del Skrevet 7. april 2007 NRK dagsrevyen hadde for en tid tilbake en reportasje om en munter gjeng skotter som etter et fuktig besøk på en lokal pub bestemte seg for å ha det litt moro. I nattens mulm og mørke, godt i farta, tråkket de opp sirkler i en kornåker. Dagen etter ringte de en britisk TV kanal som kom og filmet sirklene og deretter lagde ett innslag om det på TV. Jeg skjønner godt at de gutta flirte og hadde det moro... Lenke til kommentar
moon_blood Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 NRK dagsrevyen hadde for en tid tilbake en reportasje om en munter gjeng skotter som etter et fuktig besøk på en lokal pub bestemte seg for å ha det litt moro. I nattens mulm og mørke, godt i farta, tråkket de opp sirkler i en kornåker. Dagen etter ringte de en britisk TV kanal som kom og filmet sirklene og deretter lagde ett innslag om det på TV. Jeg skjønner godt at de gutta flirte og hadde det moro... 8325048[/snapback] Ja, selvsagt. Tulling ass.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå