HulkHaugen Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Hei på dere! Jeg har laget en personlig startside, og synes det er gøy å dille litt med den.. Jeg bruker Frontpage, og lagrer dette som htm-fil, så det jeg lurer på er: - Er det forskjell på htm og html? - For å bruke et fremtidsikret web-språk bør jeg bruke html, xhtml eller xml eller noe annet? - php ol. er det et eget språk, eller er det et tillegg for html? som et script eller noe sånn? alts, går det an å lage en hel side i php(Pearl er det vel?)? Lenke til kommentar
rønning Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 skal prøve å svare på det du spør om:) - htm og html er det samme, bare to forkjsellige måter å lagre en html-fil - tror du kan bruke hva du vil med tanke på fremtiden. Kommer snart en ny HTML-versjon, så jeg tror ikke HTML eldes med det første. - PHP er et språk får å lage dynamiske websider, hente innhold fra databaser o.l. Man lager ikke sider i PHP. Og til slutt...PHP er ikke der samme som Pearl Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Det er ekstremt basic spørsmål. Jeg er bare usikker på om å diferansiere mellom de typer teknologier er noe som vil bety så mye for deg der du er nå. En ting er å fortelle deg hva de er, men en annen ting er at du finner ut av dem selv når behovet dukker opp. Som feks skal du begynne å fiske kan det være lurt å prøve med en billig stang, eller låne en annens før du spytter ut cash til en rolls royce stang, hatt og vade støvler. Men, det jeg kan gi deg et GODT råd om er å bytte til Dreamweaver. Det er av de fleste av oss i bransjen ansett som det defacto verktøy å utvikle websider i (hvis man ikke er hardcore og koder for hånd da). Men du kan jo sjekke ut denne siden her som jeg googlet frem: http://www.how-to-build-websites.com/ Og utenom det så er det mange bra resurser på firma sidene til dreamweaver. Og når det gjelder xhtml, xml, php..osv. Så bare google dem så finner du alt du trenger. Men jeg ville fokusert nå på HTML og CSS. AKIRA Lenke til kommentar
rønning Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Bra svar...Men vil legge til en ting til..Det kommer selvfølgelig an på hva du vil med kodingen din, men hvis du tenker på å jobbe MYE med websider fremover vil jeg anbefale at du lærer deg HTML-taggene og skriver sidene i notepad, enklest å få ting akkurat som du vil da.. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 notepad 5916038[/snapback] Enda bedre: en teksteditor med syntaxhighlightning. Lenke til kommentar
rønning Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 jaja...tenkte først og fremst på det å lære seg koder og skrive dem selv, notepad var bare et helt enkelt eksempel..Notepad2 er btw et knallprogram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå