Bluum Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Har fundert litt på dette en stund og har kommet fram til at SLI er mest fremtidsrettet. Men jeg har bare planer om èt skjermkort med det første, og da lurer jeg på om det går ann å spare de ekstra kronene som SLI-kortene er dyrere? Tenker mest på det med overklokking, ytelse og generell kvalitet. Er det billigste SLI-kortet like bra som et ikke-SLI-kort til samme pris, eller er kortet uten SLI bedre? (at de har spart inn penger på å ikke bruke SLI og bruker de på noe anna lurt noe) Tenker også litt på kompatibilitet. Nforce 4 blir brukt i alle SLI-kortene; finnes det bedre ytende og mer kompatible etc. brikkesett til AMD s-939? Har lest mye rart om Nforce 4-brikkesettet, og ikke alt er positivt. Noen som kan hjelpe meg litt her, linker eller erfaringer? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) Jeg har ikke personlig erfaringer med SLI. Men utifra erfaring jeg har lest her på hardware.no-forumet de siste årene, så virker det som om SLI ikke vil gi en dobbling i antall frames per second. Fordelen med SLI er at man får mere stabil FPS uten voldsomme svigninger slik man kan oppleve med ètt enkeltkort. (f.eks at FPS'en faller til 20 FPS innimellom). På den nyere 7X00-serien er SLI er klar fordel dersom man ønsker å spille i 1600x1200 og ved høyere oppløsninger uten markant tap i ytelse. Jeg tror det er vanskelig å finne nylanseringer fra nVidia det siste året som ikke støtter SLI. Så jeg vil tro det er ingen prisforskjell eller ytelsesforskjell mellom to identiske kort, bare med og uten støtte for SLI. Kjøper du skjermkort fra nVidia vil det mest sannsyneligvis støtte SLI, som i og for seg er kjekt dersom du finner ut at du vil investere i et identisk kort for bruk i SLI. Nå er jeg ikke ekspert på området, men jeg har ikke hørt om andre brikkesett enn nVidia nForce-4 som støtter SLI. Hvertfall ikke offesielt. nForce-4 kommer i flere varianter, bl.a nF4 SLI og nF4 SLI X16. Førstnevnte deler begge PCIe-kortene èn PCIe X16-spor, slik at hvert kort får båndbredden likt PCIe X8. I sistnevnte har hvert PCIe-kort sine egne PCIe X16-spor - altså dobbelt båndbredde av hva nF4 SLI har. Men personlig tror jeg dette bare er en salgsgimmik. Jeg har ikke sett en eneste test/benchmark som viser at nF4 SLI yter mindre enn nF4 SLI X16. Og jeg tror det blir en stund til grafikkortene blir så store konsumere av båndbredde at dette blir aktuelt. Velg ut ifra lommeboka når du skal velge chipset! Endret 16. april 2006 av skag1 Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) vel,Skag1 sa det meste.. tror vel egentli at hvis man skal investere i SLI, ere det ikk no vits å kjøpe 2 7900GT kort f.eks. da kan du heller kjøpe et 7900GTX kort og senere investere i et till GTX kort, de vil Garantert synke i pris. ytelsen vil være ganske lik, vil si maks 7-9 prosent i forskjell. Endret 16. april 2006 av SiRious Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Oi, beklager, jeg var litt utydelig der. Jeg mener hovedkort med SLI-mulighet vs. hovedkort uten SLI... Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 I utgangspunktet er det ikke andre fordeler med SLI hovedkort enn selve SLI funksjonen. Men mange av de aller beste hovedkortene finnes kun med SLI, så i mange tilfeller vil folk velge SLI kort selv om de ikke trenger det. Men det er vel først og fremst i de ekstra høye prisklassene. VIl du velge mellom de billigste SLI kortene, og de uten SLI i samme prisklasse, tror jeg at jeg ville valgt ett kort uten SLI. Hvis du spør, er det sikkert noen her som kan velge ut det beste hk kjøpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå