Gå til innhold

Må jeg ha TV som støtter HDTV format?

Sliver

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg et Sapphire Radeon X1600XT skjermkort.

Men jeg lurer på en ting når det gjelder TV-out.

Ser at kortet har TV-grensesnitt: HDTV-utlinje.

Vil dette si at jeg må ha TV som støtter HDTV for å få bilde via TV-out? Eller vil korte også kunne vise bilde på min gamle TV?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Det er også veldig bra med tanke på fremtiden at kortet har HD-out.

5915372[/snapback]

hva betyr det rent teknisk at et skjermkort er "HDTV-klart" ?

Dersom man kobler et skjermkort med dvi utgang, er ikke det ensbetydende med at det takler HDTV-oppløsninger ut? eller er det noen form for decoder encoder chips på skjermkortet i tillegg?

Lenke til kommentar

6336367[/snapback]

Det som kalles "HDTV-utgang" på skjermkort i dag, er som regel bare en komponentutgang. Skjermkort har jo taklet høy oppløsning i mange år, men de selger nok flere kort ved å markedsføre kortene med HDTV-begrepet. Med det gamle skjermkortet jeg hadde i HTPC-en kjørte jeg 720p via VGA, det var et PCI-kort som kostet meg 150 kr. ;)

En vanlig PC-skjerm har jo i de aller fleste tilfeller høyere oppløsning enn dagens HDTV-er, og det vil dessuten alltid være bedre å kjøre TV-ens native oppløsning ut fra skjermkortet i stedet for en standard HDTV-oppløsning (720p/1080i) som ikke matcher, all den tid TV-ene kjører så ukurante oppløsning som de gjør i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

6336367[/snapback]

Det som kalles "HDTV-utgang" på skjermkort i dag, er som regel bare en komponentutgang. Skjermkort har jo taklet høy oppløsning i mange år, men de selger nok flere kort ved å markedsføre kortene med HDTV-begrepet. Med det gamle skjermkortet jeg hadde i HTPC-en kjørte jeg 720p via VGA, det var et PCI-kort som kostet meg 150 kr. ;)

En vanlig PC-skjerm har jo i de aller fleste tilfeller høyere oppløsning enn dagens HDTV-er, og det vil dessuten alltid være bedre å kjøre TV-ens native oppløsning ut fra skjermkortet i stedet for en standard HDTV-oppløsning (720p/1080i) som ikke matcher, all den tid TV-ene kjører så ukurante oppløsning som de gjør i dag.

6336395[/snapback]

Rent teknisk hva betyr det at en tv er HD ready...

Etter det jeg har forstått så betyr det at tv'n støtter fremtidens avpilling av

HD-dvd og blue-ray. Det er en egen chip tvn som detekterer at det er HD materiale og som skal tillate å vise det i høy oppløing. Er vistnok hollywood som har krevd dette. Og ikke minst krever det HD støtte i skjermkortet også. Det går rykter om at dagens skjermkort med hdcp chip likevel ikke støtter HD formatet da disse mangler en chip med 'nøklene'.

Tror det er derfor det er bare 2 skjermkort som er levert med hdmi utgang. (som jeg vet om) Og det er ingen garanti for at disse 2 skjermkortene virkelig er HD klare.

Det er endel ting som er uklart rundt dette. Jeg skal iallefall ikke bygge media senter pc før jeg vet hva som er fakta.

Idleman

Lenke til kommentar

Angående HDTV-formatet, se her

Det finnes altså 3 forskjellige formater ifølge denne artikkelen. Kan hende det er for tidlig å kjøpe TV-kort som er HD-klart, siden man ikke vet hvilket format som blir dominerende enda :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...