Gå til innhold

Gal cpu hastighet med AMD 3500+

AnaXyd

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har kommet borti dette, at cpu hastigheten viser feil i everest.

Den skal vanligvis gå på 2,2ghz men kjører på 1,0ghz.

Det første vi tenkte var at cool'n quiet sto på, men den gjør ikke det. Isåfall ikke i BIOS. Hva kan isåfall være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be han ta en cpu test i sisoft sandra. Der kan han sammenligne med en annen 3500+ som allerede er testa med socre. Hvis score er ganske lik, så er det noe osm viser gale verdier. Hvis resultatet varierer veldig mye, da er det cpu som kjører på feil hastighet.

Edit: Sjekk cpu-z først du, sparer mye tid hvis det står riktig der. Men det er alltid bra å teste cpu'en litt, se om den er i orden. Ikke alle cpu'er er bra, selvom de kan være helt nye.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Jeg har sjekket i cpu-z, og det står:

Core speed: 1005mhz

Multipler: x 5.0

HTT: 201 mhz

På en annen som har 3500+ er Core speeden på 2211, og multipler er på x 11.0

Noe er vel galt? Har også tenkt på om det kan være hovedkortet?

Edit: I system i kontrollpanelet viser den 2.21ghz

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Stock multiplier for amd 3500+ er 11, så noe er galt i bios. Gå inni biosen å sette verdien til 11.

Når man har cool'n quite funksjonen på, vil multiplier automatisk bli justert til 5 multiplier og spenning vil gå ned til 1v ca. Ta en runde sisoft sandra, og sjekk i biosen hva det står der. Eneste måten å finne ut.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Beste måten å sjekke om det er cool n quiet som spiller inn er vel å sjekke everest mens maskinen brukes.

F.eks start en nettside og sjekk om MHz og multiplier hopper i everest.

Å velge "hjemme/kontorpult" i "egenskaper for strømalternativer" skal ihvertfall vanligvis slå av cool n quiet om det er på..

Lenke til kommentar

Vi har prøvd å kjøre prosessoren hardt, og fremdeles ligger den på det samme. Vi har også sjekket at den står på Home/office desk.

Er det da noen flere muligheter?

EDIT: Vi har prøvd å sette av å på cool'n quiet fra Core Center, som følger med hovedkortet hans. Når vi setter den på manuell og kjører den på fullt, vipper multipleren til 5,5/6 noen sekunder. Det er noe som er galt instilt her, eller at hovedkortet hans eller cpu'n er det noe galt med. (hovedkortet er av type MSI K8N Neo4)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

I corecenter trykk på midten (corecenterlogo) slik at du får opp

de to modes "CnQ mode" "User mode" .

Velg user mode og bruk slideren for å sette CPU fan speed til max .

Da skal CnQ ikke være aktiv .

Etter dette dropp corecenter fra å autostarte , fjern shortcut til det fra startup folderen ( C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Startup )

Lenke til kommentar

Det er ikkenoe som heter cpu multipler i cmos. Man stiller klokk i Cell menu, og det eneste som kan endres som har noe med cpu å gjøre er:

CPU ratio: Den var på 5x, jeg satte den opp til 11. Resultat: samme problem

HT With: 5x, og den kan ikke kjøres høyere..

Feilen er der fremdeles

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

HT skal være 5X. dette er hypertransport. Altså 5x200=1000Mhz.

CPU skal være på 11x. Dette er hastigheten CPU vil kjøre på. Dersom denne står på 11x og HT på5x ville jeg lett over alt i bios til jeg fant noe som lot meg velge manual eller cool and quiet. Prøv og avinstaller Cool And quiet drivere. jeg kunne fjerne de på mitt tidligere 754 system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...