Gå til innhold

Vapochill high end bråker!

cholas1

Anbefalte innlegg

Ligger konstant på 3000+ rpm og lager en forholdsvis skingrende F# (fiss). CPUtemp lå på 35C sist jeg tittet (dog i bios, uten belastning)

Dette kan da ikke være meningen?? Må jeg installere egen programvare som styrer viften og kan få spetakkelet ned på akseptabelt nivå?

CPU er Athlon64 3200.

Jeg har ingen planer om å overklokke maskinen på noen som helst måte. Har jeg fått feil vifte? Går det an å bruke vapochillen passivt ved lav load? Går det an å stille den mot en 120mm vifte som bråker litt mindre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Mulighetene er mange. Noen CPUer tåler å bli kjølt ned med passiv kjøing uten at den blir for varm, noen gjør ikke. En viftestyring eller et program som styrer viften burde få støynivået betraktelig ned.

Lenke til kommentar

Merkelig nok, i en 5 minutters tid sakket viften farten betraktelig, og var knapt hørbar, men så rebootet jeg, og da var spetakkelet igang igjen.

Finnes det utilities fra MSI (hovedkortprodusent) som kan brukes til å regulere viften?

Lenke til kommentar
Ligger konstant på 3000+ rpm og lager en forholdsvis skingrende F# (fiss). CPUtemp lå på 35C sist jeg tittet (dog i bios, uten belastning)

Dette kan da ikke være meningen?? Må jeg installere egen programvare som styrer viften og kan få spetakkelet ned på akseptabelt nivå?

CPU er Athlon64 3200.

Jeg har ingen planer om å overklokke maskinen på noen som helst måte. Har jeg fått feil vifte? Går det an å bruke vapochillen passivt ved lav load? Går det an å stille den mot en 120mm vifte som bråker litt mindre?

5914785[/snapback]

Har du et kabinett med god luftgjennomgang, så er passivt ikke noe problem på de fleste prossessorene. CPU kjøleren har og en go del å si på dette, hvor flink den er til å få varmluft opp og vekk fra CPUen!

Siden CPU'en din ligger på 35 grader med en vifte på 3000rpm, så tviler jeg litt på om jeg ville prøvd meg på passivt. Spess siden dette er uten belastning.

Jeg har selv denne kjøleren med en SilenX vifte. Dette og PSU viften er de eneste viftene i kabinettet mitt og CPUen holder seg rundt 30 grader. (Det som og må nevnes er at kjøleren min har sunket temp på GPU med 10 grader og HK med 5) Jeg holder på med et casemod(se sig) hvor jeg har plass til 2x 120mm vifter. Da kommer jeg kanskje til å kjøre CPU passivt, evt på veldig lavt turtall. (Hvis dette går)

Det er bare å prøve med passiv løsning, se hvordan det går ;)

Lenke til kommentar

har en slik kjøler selv, men kjører vifta på 7v. da hører jeg den ikke pga skjermkortvifta overdøver... men det er sant det at vifta lager lyd ved full guffe. synes støynivået nærmer seg kritisk ved 8-9v.

temperaturene mine ligger rundt 35idle , 42 load.. har a64 3000+. liker kjøleren.....

Lenke til kommentar

Har vapochill ultra low noise, og den bruker såvidt jeg vet samme "ribba". Etter at jeg hadde vært litt hardhendt med viftekontrollen så stoppet vifta(uten at jeg var klar over det) og forble av i en hel uke. Det funket knirkefritt med passiv kjøling av en 3500+ i en hel uke! Ganske imponerende med tanke på størrelsen til denne saken...

Lenke til kommentar

du kan enten kjøpe zalman 92 vifte eller 80, da får du en reduser som passer til alle vifter 3 pins. ellers zalman viftestyring, usikker om det også er 3 pins, hvis ikke, bare kjøp en 92m zm psdata 35 kr, 20db eller 35 db, 73kr frakt. eller hva med å sette i noen

top-ris pap biter, sånn vi har på sykkelen. :no::nei: prøv en delta vifte fest stetoskop til kabinettet, eller teip fast mikrofon intill vifta og spill commander i bf2.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Speedfan ble løsningen min! :)

Har funnet ut at vifta begynner å bråke *veldig* når den går over 90%, men holder jeg den under der, er den ganske så lydsvak. Derfor har jeg satt den til å kjøre på 60% til vanlig, 90% når CPU går over varmegrensa - og så vil den uansett gå på 100% dersom CPU skulle gå over 45 grader eller så. (hva er 'trygg' maksimumstemperatur forresten?)

Er speedfan/viftekontroll noe alle bruker, eller finnes det bios/hovedkort som har slike innstillingsmuligheter innebygd?

Lenke til kommentar

CPU'er tåler som regel over 100 grader, men kan ikke si dem er noe stabile da. Intel har automatisk nedklokking av prossessoren når det blir for varmt, så dem kan ikke bli ødelagt pga temp.

Når det gjelder viftekontroll, så er det ganske vanlig etter vært. Men det er noen BIOS'er som har valget å skru ned hastigheten på viftene, samme måte som speedfan. Men jeg vil si at Speedfan er bedre i og med at du lettere kan skru opp hastigheten. (Slipper turen inn i BIOS). For CPU vifter, få finnet det Cool n' Quiet opplegg, som gjør at viften reduserer hastigheten når CPU blir kald og øker når det blir varmt ...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

CPU er Athlon64 3200.

5914785[/snapback]

Redigert; Riktig nok står det vapochill på vifta etc, men det er jo ikke noe

minus grader involvert akkurat.

Du mener vel microchill? En typisk vapo sak skal jo ligge bra under 0 grader.

Forøvrig byttet jeg viften her til en av MIST merke, type gammel.

Den ligger på 1900rpm, som også er max, og er bra lydløs forsåvidt.

Jeg har iallefall Microchill ekstrem kjøler/vifta, fra Asetek ja.

Tempen er rundt 42/40 grader etter en runde i 3dmark2006 på min amd3500+.

Dette kan fort være bedre da, jeg ikke har prøvd med direkte luft inn til cpu enda.

Gjorde dette byttet i dag så har ikke fått gjort mye annet sjekking.

Mist viften fungerer fint med den medfølgende viftekontrollen, men 600rpm (el enda lavere!)liksom er ikke rare greiene, men vil man ha det veldig lydløst så...

Fungerer veldig bra hittil.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Merker ikke noe forskjell jeg når jeg bruker speedfan. Har kjøpt meg tre nye papst vifter da, hadde to 80x80 på 32db før. Nå kjøpte jeg 3 80x80 på 19 db. Så nå hører jeg kun CPU vifta.

Men har de mye å si at vifta på strømforsyningen peker nedover? Blåser ikke den varmluft rett på Cpu'en min da? Sitter på bærbar nå (er på skolen), men kan skrive opp temperaturene som står i speedfan senere :)

Endret av tommmy
Lenke til kommentar

CPU er Athlon64 3200.

5914785[/snapback]

Jeg har denne high end extrem saken selv og har skiftet ut viften med en fra

mist som holder circa 1900rpm og det er 1900rpm MAX.

Jeg overklokket til 2.6ghz og 500DDR og systemet lå ved 45 grader etter 3dmark2006

tur og tester i everest 2006 ultimate.På en 2.2ghz amd3500.Etter reboot var systemet på 42grader igjen, altså bare sekunder etter å ha benchet, spilt og styrt på.

Det ligger rundt 34-35 ved standard klokk, idle.

Om du kjøper en slik 92mm->120mm brønn kan du sette f.eks på en større vifte.

Men du vil jo miste en hel del effekt trolig.

Det du rett og slett kan gjøre, er å sette på en 120mm vifte, som du, hør no!,

STRIPSER fast i plast dekselet som sitter rundt kjøleren.

Det er helt sykt, men jeg lover det funker. Eneste forbeholdet du må ha

er å ha stramme og rette, ikke surrete/vrange strips og en LETT 120m vifte for

å kompensere ved at den er stripset og ikke "fast"-montert ved den løsningen du får med vifta/kjøleren.

Lenke til kommentar

Noen som har en link til dette produktet? Jeg har ellers en NorthQ 120mm Silent Tornado, som er ganske så stillegående i mine ører, og sikkert enda mer dersom man kan kjøre den på litt lavere rpm med Speedfan.

å kompensere ved at den er stripset og ikke "fast"-montert ved den løsningen du får med vifta/kjøleren.

6077404[/snapback]

Kunne prøve dette også -

Hvor viktig er det at vifta er klint oppå kjøleribbene, forresten? Mister man mye effekt dersom man f.eks. monterer en vifte i chassiet rett ovenfor CPU/ribber men ikke i kontakt med dem?

Lenke til kommentar

Noen som har en link til dette produktet? Jeg har ellers en NorthQ 120mm Silent Tornado, som er ganske så stillegående i mine ører, og sikkert enda mer dersom man kan kjøre den på litt lavere rpm med Speedfan.

6077404[/snapback]

Kunne prøve dette også -

Hvor viktig er det at vifta er klint oppå kjøleribbene, forresten? Mister man mye effekt dersom man f.eks. monterer en vifte i chassiet rett ovenfor CPU/ribber men ikke i kontakt med dem?

6079499[/snapback]

Dette er helt opptil hvordan du får den evt montert.

La oss si vi klinker på med en 120mm.

Da er det jo godt mulig effekten kan være forbedret.Ved at luft går både mot kjøleren og utover komponenter rundt cpu.

Jeg har faktisk hatt en 120mm STRIPSET i ett kabinett i en periode på omtrent ett

år, og den har stått solid, aldri løsnet etc.

Slike brønner får du kjøpt trolig mange steder.

Jeg har selv flere.

En ANNEN løsning er å ha bare en vanlig 92 mm brønn lokk , altså ikke noe "konverter"-brønn, bare enkel, og deretter sette på en f.eks sunbeam tunnel.

Som går til en vifte som blåser luft inn fra f.eks bunnen i kabinettet, fra siden eller hva du vil. Det vil iallefall sikre at luften som blåses inn, VIL gå til cpu kjøleren.

Dette er faktisk det beste du kan gjøre tror jeg.

Foruten å gå for ett helt annet system som vannkjøling, kjøleskap etc etc.

Skal du virkelig klinke til kan du jo både ha vifte:

1) RETT ved kjøler, ved enden av en slik luft tunnel.

2) Skjær tunnelen i 2, hvis den må være veldig lang da, og sett i en vifte der og,

og bruk noe super teip eller noe lurt noe, og fest på andre halv del av luft tunnelen.

3) Koble enden til den 3 og siste viften som blåser luft inn.

Luft tunneler er geniale.I bunn og grunn kan du jo sette en ende til å blåse luft inn,

utendørs fra når det er vinter, og nyte en virkelig kald luftig maskin .... ;))))))

Håper dette hjalp på tenkeboksen.

Jeg har selv satt på en mist vifte som holder 1900 rpm og circa 40 og noe ved

400mhz overclock, under full last. Enkelt og fungerer ;)

Dog jeg har ikke brukt dette LENGE enda...

Skrev forsåvidt om dette sist, men må jo bare si da at det enkle er ofte det greieste..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...