Gå til innhold

Ditt beste treningstips / Bodybuilding

Anbefalte innlegg

Hei ærede medmedlemmer.. (nei det var ikke skrivefeil)

Som kanskje mange andre her inne er jeg treningsavhengig. Trener hver eneste dag 6 ganger i uken, mellom 1/2 til 1 1/2 time hver eneste dag. Og har gjort dette i mange år nå..

Noe av det jeg har oppdaget er at mange av mine frender sitter inne med utrolig gode treningstips. Noen av disse er såkallte boosttips. Tips som gir bemerkelsesverdig fremgang og gode resultater.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle spørre dere her inne som har trent en stund og som har oppnådd sterke resultater til å komme med deres beste tips for den aller beste fremgangen.

Da tenker jeg spesielt på utvikling av muskelvolum og muskeltuning.

Jeg utelukker selvsagt steroider.

Men andre helsekostpreparater/treningstilskudd som kreatin/og protein er i aller høyeste grad akseptert..

Spørsmålet gjelder BÅDE kosthold OG treningsteknikk

Spørsmålet er:

Hva var tipset som ga deg den aller beste muskulære fremgangen?

Omformulert 1:

Hva gjorde du for å oppnå størst mulig fremgang innen kroppsbygning

Omformulert 2:

Hva var akselleratoren som fikk deg til å øke i muskelmassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt beste treningstips er:

Tren oftere..

Da jeg begynte å trene for ca 6 år siden - trente jeg annenhver dag. På den tiden var det nok det riktigste å gjøre siden jeg var helt fersk og ikke visste hvordan kroppen min ville reagere på trening.

Men etter noen år med trening opplevde jeg noe som jeg har valgt å kalle for hukommelseseffekten. Det vil kort forklart si at kroppen fremdeles er litt i spenn etter gårsdagens treningsøkt. Kroppen slappet fremdeles ikke helt av. Det var ennå litt "pump" i musklene. En deilig følelse.

På dag nummer to etter trening begynte denne følelsen å avta raskt. Og jeg forsto plutselig at jeg ubevisst flyttet fokuset bort fra trening når denne pumpen ble borte. Det ble vanskeligere å gå på trening igjen.

Etter samråd med en kompis som hadde hatt en helt enorm fremgang - begynte jeg å trene hver eneste dag. Skulket ikke. Og dukket det opp noe som måtte prioriteres foran trening - tok jeg aldri mer enn èn dag fritt. Kunne jeg trene på kvelden gjorde jeg heller det enn å skulke.

Suksess...

Jeg kjente hvordan spennet i kroppen fikk meg til å glede meg til å komme på trening igjen. Kjente at kroppen fikk et behov og et ønske om å tømme energilagrene. Og muskelmassen responderte veldig positivt ved å øke i kompaniskap med et godt kosthold og tilskudd.

Men jeg oppdaget at å trene 1,5 timer hver dag brøt ned kroppen mer enn jeg ønsket. Jeg ble for sliten, og det ble vanskeligere å finne motivasjon.

Da prøvde jeg det som i dag er min største suksess; Jeg fortsatte å trene hver eneste bidige dag. Men jeg trente i mye kortere intervaler, men med mye større og tyngre intensitet.

Trente en halv time hver dag til nesten utmattelse før jeg gikk videre til neste øvelelse. Og startet videre med å innføre splitt. det vil si at jeg delte opp muskelgruppene fordelt over to dager. Fremside den ene dagen, baksiden den neste. Den tredje tok jeg kondisjon kombinert med enda en omgang på mage og rygg.

Dette var en helt enorm katalysator for kroppen. Og det går virkelig utrolig bra. Og har gjort det i lang tid nå. Har trent på denne måten i ett år nå. Og det er tydelig at det er dette som er det optimale for meg.

Så mitt beste tips er; Tren ofte - tren raskt - intensivt - og spis riktig. Og sist men ikke minst.. aldri mer enn èn dags pause mellom treningene.

Lenke til kommentar

Mitt beste tips er delt opp i to trinn:

1. Hold et sunt kosthold, og tilpass det til treningen.

2. Som en kompis sa til meg, det er de siste repsene som bygger. Vilje er det viktigste våpenet...

Dette er helt generelle tips, og gjelder for alle, ikke bare byggere/vektløftere, Som Patience sine...

EDIT: Er vel en del riktig i det du sier, Patience, det er ikke noe negativt i å trene ofte, men det tar litt tid for kroppen å vende seg til det. Jeg føler bare treningsverk dagen derpå, ikke noe "pump", men så har jeg stort sett en ukes pause mellom muskelgruppene. Kroppen er utrolig til å vende seg til ting bare du vil nok.

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

Hvis du skal bygge masse er det jo bevist at trening 2-3 ganger i uken, av samme muskelgruppe, gir best resultater.

Typiske byggeprogrammer er jo DogCrapp, HST o.l. Men etter å ha lest en masse av det Børge Fagerli skriver, så har jeg fått troen på 5x5 også. Ikke noe allá powerbuildingprogrammet som ligger på Iform, men f. eks Madcow-programmet, for de som er kjent med det. Hvis du legger til noen få, viktige isoøvelser til dette programmet - samt noen rest-pauser/dropsett har du et bre byggeprogram.

Forskning fra NTNUI viser at optimal muskelmasseøkning ligger mellom 65 - 85% av 1 RM, og 10 reps.

Når det gjelder styrke ble det konkuldert med en belastning over 85% av 1 RM, og 4 reps.

Lenke til kommentar

Veldig gode svar smeboe og bax .-)

Når jeg trener ligger jeg på maks 5-8 reps. og 3 RM. Har oppdaget vikrigheten av å ligge riktig med svaien i ryggen. Har alltid to step-benker oppå hverandre for å ha beina på. Dette gjør at jeg løfter 10-15% mer enn uten. Kjenner at jeg er stabil i ryggen pga at beina er såpass høyt hevet, og korsryggen ligger helt inntil.

Men har noen av dere vært borti "Release your potential" fra www.tn.no ? Har studert programmet lenge. Og har vel til dels testet det ut. Men jeg har inntrykk av at det er litt PR bak det hele hvor du "trenger" produktene dems?

Hva gikk dogcrap og madcow ut på i grove trekk?

Lenke til kommentar
Veldig gode svar smeboe og bax .-)

Når jeg trener ligger jeg på maks 5-8 reps. og 3 RM. Har oppdaget vikrigheten av å ligge riktig med svaien i ryggen. Har alltid to step-benker oppå hverandre for å ha beina på. Dette gjør at jeg løfter 10-15% mer enn uten. Kjenner at jeg er stabil i ryggen pga at beina er såpass høyt hevet, og korsryggen ligger helt inntil.

Men har noen av dere vært borti "Release your potential" fra www.tn.no ? Har studert programmet lenge. Og har vel til dels testet det ut. Men jeg har inntrykk av at det er litt PR bak det hele hvor du "trenger" produktene dems?

Hva gikk dogcrap og madcow ut på i grove trekk?

5916469[/snapback]

Jeg har prøvd RYP, ja. Det er jo åp en måte samme prinsippet som HST. RYP er kanskje gjort litt mer brukervennlig, hvis du forstår.

Ser ut som tn.no sikter mest til nybegynnere, når det gjelder RYP.

DC:

Du trener en to-splitt.

Hver 'syklus' går over 2 uker.

Uke 1

Mandag: A1

Onsdag: B1

Fredag: A2

Uke 2

Mandag: B2

Onsdag: A3

Fredag B3

På disse to ukene trener du ikke samme øvelse mer enn en gang, mao., veldig god variasjon.

Reps-antallet ligger mellom 11-15 reps. I DC har du innført noe som kalles Rest-pause. Dvs. at du venter f. eks 20 sekunder etter hovedsettet, før du utfører enda noen reps. På denne måten får du presset ut det siste.

Madcow-programmet vet jeg ikke så mye om, enda. Men kan gi deg en url.

http://www.myorevolution.com/forums/showthread.php?t=54

Første om beste linken jeg fant. Bygger vel opp rundt madcow-programmet.

Lenke til kommentar

Glimrende :-)

Har hørt om teknikkene via http://www.treningsforum.no/ Men har ikke satt meg så dypt inn i det.

Men jeg mener og har lenge ment at siden ingen er like - så er det alltid forskjellige treningsprinsipper som passer. Nervesystem, muskelmasse og restitusjonsegenskaper basert på mijø og forhold rundt deg spiller største rollen i hvilket treningsopplegg som passer best for nettopp -deg-.

MC og DC er nok også slike. Passer til en spesiell gruppe som ligger på et visst nivå på progressjonsbaren. Noen får fantastiske resultater. Andre ikke..

Og det har mye med din egen innsats og målvilje å gjøre..

Men begge er velkjente i treningsmiljøet.. Kanskje teste dem ut.. Har du testet DC bax?

Lenke til kommentar
Glimrende :-)

Har hørt om teknikkene via http://www.treningsforum.no/ Men har ikke satt meg så dypt inn i det.

Men jeg mener og har lenge ment at siden ingen er like - så er det alltid forskjellige treningsprinsipper som passer. Nervesystem, muskelmasse og restitusjonsegenskaper basert på mijø og forhold rundt deg spiller største rollen i hvilket treningsopplegg som passer best for nettopp -deg-.

MC og DC er nok også slike. Passer til en spesiell gruppe som ligger på et visst nivå på progressjonsbaren. Noen får fantastiske resultater. Andre ikke..

Og det har mye med din egen innsats og målvilje å gjøre..

Men begge er velkjente i treningsmiljøet.. Kanskje teste dem ut.. Har du testet DC bax?

5916621[/snapback]

Jeg har ikke testet DC. Lurer på om jeg skal prøve det etter HST nå, eller om jeg skal vente til høsten.

Får se hva det blir til. Skal gjennom en liten deff nå, før sommeren.

Og som du sier, du må finne den treningsmåten som fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Huf.. Må "deffe" selv nå.. Gruer meg noe jævlig :-/

5916706[/snapback]

Skal bare ta det lett selv. Skal ikke ned til noe konkuranseform. :p

5916717[/snapback]

Hadde det bare vært så enkelt. Konkurranseform er bare blåbær i forhold til hva damene på stranda krever for at man skal få lov til å slå av en prat :p

Lenke til kommentar
Hadde det bare vært så enkelt. Konkurranseform er bare blåbær i forhold til hva damene på stranda krever for at man skal få lov til å slå av en prat :p

5916831[/snapback]

Tull og tøys, alt du trenger er en trang speedoo og en strategisk plassert ullsokk. :)

Selv så sverger jeg til fire styrkeøkter i uken hvor hver økt fokuserer på en/to muskelgrupper. Hver muskelgruppe blir trent en gang i uken.

Mitt beste tips er egentlig å trene sammen med noen og ta mål og bilder av fremgangen deres. Ingenting er som en sint venn som roper tyske adjektiv til deg når du ligger i benken for å så gjøre narr av deg når dere sammenligner fremgang. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Tror nok du trener for ofte. Om du skal bygge muskler så er det viktig å SPISE MYE det er bud 1 om du vil bli stor, det er også viktig å ikke trene for mye (noe jeg synes det virker som om du gjør) da får nemlig ikke kroppen mulighet til å bygge før den blir brutt ned igjenn. Vil anbefale deg å trene ca 3 dager i uka hardt, og ha minst en dag med hvile mellom hver økt. Spis mye carbo og prottis!

Lenke til kommentar
Tror nok du trener for ofte. Om du skal bygge muskler så er det viktig å SPISE MYE det er bud 1 om du vil bli stor, det er også viktig å ikke trene for mye (noe jeg synes det virker som om du gjør) da får nemlig ikke kroppen mulighet til å bygge før den blir brutt ned igjenn. Vil anbefale deg å trene ca 3 dager i uka hardt, og ha minst en dag med hvile mellom hver økt. Spis mye carbo og prottis!

5919899[/snapback]

Korrekt det du sier. Nå er det slik at musklene i kroppen vår har en utrolig egenskap til å takle påkjenninger og reparere seg selv igjen (Les; bygge). Det er nervesystemet som holder tilbake.

Nå trener jeg 3-splitt. Altså går det normalt 2 dager før jeg trener den samme muskelgruppen igjen. Forside den ene dagen, bakside den neste.. deretter kondisjon kobinert med mage/rygg.

Men der jeg svikter er å spise mye. Men min håpløse jobb og arbeidstid så er det nesten knapt mulig å spise matpakken i fred.

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Jeg skjønner spise problemet ditt. Men hovednøkkelen til å bli stor er å spise MASSE! kan legge ut et spiseprogram til deg om du vil ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...