Gå til innhold

Den store hufsa tråden


Anbefalte innlegg

Har selv sett mye på Mummitrollet, og Hufsa må være det skumleste jeg har sett. Faktisk synes jeg episodene hun er med i, er skumlere enn så og si alt annet av skrekkfilmer jeg har sett. Musikken er jo med på å gjøre scenene svært skumle. Hadde det vært gladmusikk i bakgrunnen, hadde jeg nok ikke vært så redd hver gang jeg hadde sett Mummitrollet.

 

Huh..ja, Hufsa har gitt meg en del mareritt, og i en alder av 19 år er jeg fremdeles redd henne. Riktignok vet jeg at hun bare er skapt av noen folk som har tegnet henne, men hele stemningen i scenene, musikken og minnene jeg har fra henne i barndommen, gjør det hele fremdeles svært skummelt.

 

Hjeelp! :)

 

Eller...som noen her sa, hun er jo bare ensom og venneløs. Er jo synd på henne også, da. :(

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det bare jeg som synes at de svenske stemmene ødelegger?

 

Nei, du er ikke den eneste. Norske stemmer er best! ;)

Lenke til kommentar

Tove jansson må ha hatt litt av en fantasi, for å finde opp noe så grusomt, fryktelig, groteskt, ensomt, kaldt, ondt og dårlig på alle måter som en Hufse. :hmm: Kansje hun var et romvesen, forkledt som en (svensk / finsk?) mesterhjerne.

Gud, jeg hater Hufsa mer en Sauer, og det sier litt :cry:

Har hatt mareritt om henne siden første stund, og det ble ikke akkurat noe bedre da jeg leste alle mummi bøkene heller.

Jeg husker at jeg tok av meg sokkene, og kastet dem på TV skjermen hver gang hun dukket opp, i håp om å irritere henne vekk. Å skremme henne var det jo ingen vits i, for hun er jo frykten selv. Hun er verre en Satan, og jeg hadde flyktet til New Zeeland (eller hvordan det nå skrives) hvis hun hadde dukket opp i virkeligheten. NEW ZEELAN! Det er sauenes hjemsted!

:ohmy:

Synes det er litt synd at de Japanske folka laget Hufsa lilla, når hun egentlig er svart. i tilegg, skal 'skjørtet' være vissent, ikke mykt og flagrende som en gardin :p vell, alt filmatiseres jo ikke perfekt.

Lenke til kommentar

Fytterakkern, var i Mummidalen, Naantali for ni år siden (var da seks år gammel), og gikk inn i et mørkt rom. Jeg ventet ikke å finne noen ting der, men presterte å snu hodet mitt mot det som viste seg å være et lerret. Der så jeg dette:

Hufsa.jpg

Bare over 7m², eller lignende. Fra den første episoden med Hufsa, den skumleste Mummi-episoden som er laget (den hvor Tufsla og Vifsla hadde stjålet noe fra Hufsa). Dette bildet flashet opp i samme øyeblikk som Hufse-musikken nådde høydepunktet.

 

De følgende nettene turte jeg knapt å sove, i frykt for å drømme at jeg var Sniff (som oppdaget Hufsa stående på trappa). Nå, NI år etter, er jeg fremdeles redd for Hufsa når jeg skal på (ute)doen i en hytte vi har i Valdres. Jeg så igjen episoden i går, og holdt meg for ørene og fikk nesten vondt i magen. Fy fillern, så redd jeg ble for ni år siden!

 

@ SondreOverby: Hufsa er ingen hvorilla eller lignende - det er sagt at hun er, ganske enkelt, en hufse. Hva er Mummi? Jo, et mummitroll. Det er en egen fauna/flora-kombinasjon der i Mummidalen.

Endret av Gekonody
  • Liker 1
Lenke til kommentar
De følgende nettene turte jeg knapt å sove, i frykt for å drømme at jeg var Sniff (som oppdaget Hufsa stående på trappa). Nå, NI år etter, er jeg fremdeles redd for Hufsa når jeg skal på (ute)doen i en hytte vi har i Valdres. Jeg så igjen episoden i går, og holdt meg for ørene og fikk nesten vondt i magen. Fy fillern, så redd jeg ble for ni år siden!

 

DET er skummelt det! Har ALLTID trøbbel med den når vi er på hytta til farmor og farfar i Gudbrandsdalen-området.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Herregud, Xhia, den der var bare helt absurd. :)

 

Over til en mer saklig tone:

 

[...]

Ekstrem individualisme

 

– Individets frihet er en viktig byggekloss i anarkismen som samfunnsform. I Mummidalen finner vi flere figurer som er ekstremt individualistiske, sier Schöne.

 

Han trekker fram Snusmumrikken, Lille My og Mymlen.

 

– Alle tre figurene lovpriser sin egen individualisme og lengter etter ensomheten. Ja, alle figurene i Mummidalen lever i prinsippet som de vil.

 

– Selv i mummifamilien forsøker medlemmene å gi hverandre mest mulig frihet. Ingen figurer har makt over andre, sier Schöne.

 

Ifølge forskeren er Snusmumrikken kroneksempelet på en figur som har antiautoritære trekk.

 

- Snusmumrikken opererer helt autonomt

 

I boka Farlig midtsommer beskrives en episode hvor Snusmumrikken sterkt misliker parkvakten, og river ned skiltene i parken som forbyr ham å gjøre alt det han har lyst til.

 

– Snusmumrikken opererer helt autonomt og følger ingen regler bortsett fra sine egne, sier Schöne.

 

Han har tidligere skrevet en magisteravhandling om Tove Janssons fantastiske univers.

 

– Janssons fortellinger propaganderer for en samfunnsorden som er annerledes enn de variantene som eksisterer i virkeligheten. Dette er jo veldig politisk!

 

– Barnelitteraturen har alltid blitt brukt til å sosialisere barn. Tove Janssons bøker unndrar seg denne rollen og kritiserer sågar sosialiseringen i seg selv, mener Schöne. [...]

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 år senere...

Må nesten ressurrecte denne tråden nå når vintern nærmer seg!

 

Kom til å tenke på Hufsa her om dagen, fant på YouTube:

 

På finsk:

http://www.youtube.com/watch?v=YrNQWvDAr9I

 

På norsk:

 

På hebraisk(?):

http://www.youtube.com/watch?v=-pSN3TAcZSE&feature=related

 

Artig at Hufsa har forskjellig lyd ved forskjellige språk. Synes lyden var skumlest på sistnevnte!

Endret av Lord Haart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...