tuppetroll Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Noen som kan forklare en enkel sjel hvordan jeg stiller hvitbalansen manuelt på 350D? Har prøvd meg frem, og lest bruksanvisningen, men skjønner lite. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Metoden med 20D er følgende: Ta et bilde av noe hvitt. Et printerark er greit. Gå inn i menyen for kamerafunksjoner og velg "Egendefinert WB". Da får du velge blant bildene på kortet. Du velger det av arket. Etterpå går du ut av menyen, og velger ikonet for egendefinert WB (det finner du vel i manualen). Da har du satt manuell WB. Jeg synes Canon har valgt en litt vanskelig måte å gjøre det på. De kunne for eksempel ha latt deg velge ved å trykke på en knapp samtidig som du fyller bilderuten med noe hvitt. Jeg pleier oftest å bare velge et av presetene. De er illustrert med sol, skyer, skygge, lyspære og lysstoffrør. Det er også en egen preset for blitz. Den har jeg aldri brukt. Disse valgene er ikke så presise som manuell wb, men det gjør ikke noe hvis du fotograferer i raw. Endret 13. april 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Disse valgene er ikke så presise som manuell wb, men det gjør ikke noe hvis du fotograferer i raw. 5914730[/snapback] Bit deg merke i dette, Tuppetroll! Hvis du nå har merket behovet for å justere hvitbalanse, så er det på tide å lære seg å bruke råformat. Det er aldri for tidlig å begynne, og slett ikke vanskelig. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Jepp. Jeg har ikke brukt helt manuell wb siden jeg begynnte å bruke raw. En annen sak er at bildene dine blir fine uansett, hvis du fortsetter med selvportretter :-) Lenke til kommentar
tuppetroll Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 Disse valgene er ikke så presise som manuell wb, men det gjør ikke noe hvis du fotograferer i raw. 5914730[/snapback] Bit deg merke i dette, Tuppetroll! Hvis du nå har merket behovet for å justere hvitbalanse, så er det på tide å lære seg å bruke råformat. Det er aldri for tidlig å begynne, og slett ikke vanskelig. 5914776[/snapback] Så hvis jeg tar bilder i raw behøver jeg ikke å stille på den manuelle hvitbalansen? Er det konklusjonen? Har uansett tenkt å prøve meg frem i raw snart Jepp. Jeg har ikke brukt helt manuell wb siden jeg begynnte å bruke raw. En annen sak er at bildene dine blir fine uansett, hvis du fortsetter med selvportretter :-) 5914818[/snapback] Aaaw Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Så hvis jeg tar bilder i raw behøver jeg ikke å stille på den manuelle hvitbalansen? Er det konklusjonen? Har uansett tenkt å prøve meg frem i raw snart 5914995[/snapback] Det er konklusjonen. Hvitbalansen settes ved konvertering til jpeg, så det er bare å la den stå på auto hele tiden. Endret 13. april 2006 av Anew Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Så hvis jeg tar bilder i raw behøver jeg ikke å stille på den manuelle hvitbalansen? Er det konklusjonen? Har uansett tenkt å prøve meg frem i raw snart 5914995[/snapback] Tja, det gjør kanskje det. Bruk likevel presets, for det er en god rutine å vite hva du gjør. Det er altid beste å få best mulig resultat fra starten, selv om et rawbilde faktisk ikke har noen wb i utgangspunktet. Konverteren retter opp evt småfeil i innstillingene, for fargetemparaturen varierer mye mer i løpet av et døgn enn de fleste er klar over. Edit: Det er også helt greit å bruke automatisk wb. Mine filosoferinger over dette gjelder egentlig det pedagogiske aspektet, ikke resultatet. Endret 13. april 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå