x-ray-cat Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Hei. Jeg holder på å sette opp valg på søknaden. Det betyr ikke så mye hvor utdanningen er, men jeg vil begynne på en "webutvikler"-utdanning hvor jeg ihvertfall lærer php+mysql som database og serverskriptingsspråk. Grunnen til at jeg spør er et det ikke er så lett å finne fram en porgrammeringsutdanning hvor de nevner språkene. Jeg vil lære disse språkene pga. de er åpne. Hvis dere vet om årstudium som jeg kan bygge på i samme retningen men som befinnes andre steder i landet, så nevn gjerne dem også Nevn gjerne på en skal fra 1 til 10 hvor fornøyd du er med utdanningen eller skolen, hvis du går på der selv. Har dere hørt om noe? Bachelourer hvor man lærer portalutvikling høres også interessant ut. Java kan også vurderes i utdanningen. Men vil ikke lære ASP f.eks Setter pris på svar. Vet dere litt om studieretningene eller bare tror at dere kan være inne på noe, skriv gjerne skolen, stedet, og eller ligende i en post. Så sjekker jeg det opp selv hvis dere ikke har tid/lyst å skrive så mye her PS. Jeg satser å bare søke med GENS. Generell studiekompetanse. Jeg vil ikke lære spillprogrammering eller software programering. Helst bare programmering mot web. Php+mysql, evt Java, AJAX?. Jeg skal sette på ti programmer, derfor kan dere gjerne nevne studier innen ikt som dere kan føre til denne utdanningen eller som dere selv går på og kan anbefale. Er veldig i tvil om hva jeg skal bli, men vil begynne neste år med prgrammering mot web. Endret 13. april 2006 av x-ray-cat Lenke til kommentar
ofredstie Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Ikke for aa vaere frekk eller noe, men tror du fokuserer litt for mye paa detaljer som egentligt ikke er saa viktig. Selvfoelgeligt er det viktig aa tenke paa hva du liker aa jobbe med men allikevel... Hvis du digger programmering.. velg data-linjen.. hvis du synes det hoeres mer spennende ut aa f.eks. designe databaser/designe programmer (IT arkitekt) osv saa boer du kanskje vurdere informatikk. Jeg har naa iallefall faatt inntrykk av at informatikk er mer konseptuelt (fokus paa teorier osv) mens datalinjen fokuserer mer paa de "smaa" ting (programmering, OSI osv). Uannsett saa er studiene veldigt "brede" de foerste aarene.. og du vil etter hvert finne omraadene som passer deg.. og fokusere mer og mer paa disse omraadene. Valg av studiested er viktig det ogsaa.. student-livet er ogsaa viktig.. en del av den personlige utviklingen din.. i tillegg til aa vaere graevligt kjekt.. men for virkeligt aa faa levd som en "skikkelig" student saa maa du flytte hjemmefra.. treffe nye folk.. For min del kan jeg anbefale aa studere ved et universitet.. enten i innland eller utland.. Har studert i New Zealand i mer enn 4 aar naa.. og det har vaert en fantastisk opplevelse.. kan virkeligt anbefale aa ta hele studiet i utlandet! De stoerre universitetene har egne avdelinger som kun jobber med aa hjelpe internasjonale studenter og kan gi deg informasjon om hvordan du skal soeke. Soeknadene krever bitte litt mer arbeid enn i Norge.. man maa ofte legge ved en liten beskrivelse av seg selv, men ikke noe frykteligt vanskelig. Engelsk kunnskapene trenger man ikke aa bekymre seg saa veldigt over heller.. forbedrelsen kommer fort. Laanekassen gir stoette til studier i utlandet.. med ekstra laan og stipend.. alt i alt saa ender man ikke opp med noe saerligt stoerre laan enn hvis man har studert hjemme i Norge (men man kommer hjem med erfaring og kunnskap man aldri kunne faatt hjemme i Norge). Du faar ha lykke til iallefall.. og hvis du (eller noen andre) har noen spoersmaal ang studier i utlandet saa er det bare aa sende en email til meg (bare hyggelig aa hjelpe andre. Email adressen er fredstieATgmailDOTcom). Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Ikke for aa vaere frekk eller noe, men tror du fokuserer litt for mye paa detaljer som egentligt ikke er saa viktig. Selvfoelgeligt er det viktig aa tenke paa hva du liker aa jobbe med men allikevel... Hvis du digger programmering.. velg data-linjen.. hvis du synes det hoeres mer spennende ut aa f.eks. designe databaser/designe programmer (IT arkitekt) osv saa boer du kanskje vurdere informatikk. Jeg har naa iallefall faatt inntrykk av at informatikk er mer konseptuelt (fokus paa teorier osv) mens datalinjen fokuserer mer paa de "smaa" ting (programmering, OSI osv). Uannsett saa er studiene veldigt "brede" de foerste aarene.. og du vil etter hvert finne omraadene som passer deg.. og fokusere mer og mer paa disse omraadene. Valg av studiested er viktig det ogsaa.. student-livet er ogsaa viktig.. en del av den personlige utviklingen din.. i tillegg til aa vaere graevligt kjekt.. men for virkeligt aa faa levd som en "skikkelig" student saa maa du flytte hjemmefra.. treffe nye folk.. For min del kan jeg anbefale aa studere ved et universitet.. enten i innland eller utland.. Har studert i New Zealand i mer enn 4 aar naa.. og det har vaert en fantastisk opplevelse.. kan virkeligt anbefale aa ta hele studiet i utlandet! De stoerre universitetene har egne avdelinger som kun jobber med aa hjelpe internasjonale studenter og kan gi deg informasjon om hvordan du skal soeke. Soeknadene krever bitte litt mer arbeid enn i Norge.. man maa ofte legge ved en liten beskrivelse av seg selv, men ikke noe frykteligt vanskelig. Engelsk kunnskapene trenger man ikke aa bekymre seg saa veldigt over heller.. forbedrelsen kommer fort. Laanekassen gir stoette til studier i utlandet.. med ekstra laan og stipend.. alt i alt saa ender man ikke opp med noe saerligt stoerre laan enn hvis man har studert hjemme i Norge (men man kommer hjem med erfaring og kunnskap man aldri kunne faatt hjemme i Norge). Du faar ha lykke til iallefall.. og hvis du (eller noen andre) har noen spoersmaal ang studier i utlandet saa er det bare aa sende en email til meg (bare hyggelig aa hjelpe andre. Email adressen er fredstieATgmailDOTcom). 5918896[/snapback] Jeg kan egentlig ikke programmering. Men er veldig interessert i aa laere. Hvilken skole snakker du om? Ja jeg har faat det klarer for meg hvordan eg bachelor er i praksis tror jeg. Jeg vil blant annet laere php og kombiin're det med mysql. Vet ikke hvordan forskjellen er fra asp f.eks. og mssql. Ellers virker Java og alt det andre man kan faa ut av et slikt studium interessant. Lenke til kommentar
ofredstie Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Jeg kan egentlig ikke programmering. Men er veldig interessert i aa laere. Hvilken skole snakker du om? Ja jeg har faat det klarer for meg hvordan eg bachelor er i praksis tror jeg. Jeg vil blant annet laere php og kombiin're det med mysql. Vet ikke hvordan forskjellen er fra asp f.eks. og mssql. Ellers virker Java og alt det andre man kan faa ut av et slikt studium interessant. 5920320[/snapback] Igjen, du fokuserer paa ting som egentligt ikke er saa viktig. Regner med at de fleste utdannings-institusjonene i Norge fokuserer paa Java (i tillegg til kanskje C/C++) som programmeringsspraak, poenget er at du faar kunnskap i hvordan folk skal programmere, kunnskap som gjoer det enklere for deg aa laere andre programmerings-spraak etterpaa (som f.eks. ASP og PHP). Med andre ord saa laerer man aa programmere paa skolen. Ellers saa er det mye likt mellom Oracle, MS SQL Server, DB2, PostgreSQL, MySQL, osv og osv. "Alle" databasene er basert paa relasjons-teorien og foelger iallefall saann halvveis SQL99 standarden. Saa i database-fagene saa vil det sannsynligvis vaere mer fokus paa aa laere SQL, men tror/haaper at de store universitetene (som NTNU) bruker Oracle database i undervisningen, saann at du ogsaa kan laere PL/SQL og faar proevd ut Oracle Developer Suite. Ang hva slags skole.. vel, de tre store universitetene i Norge virker naa interessante (UIO, UIB og NTNU), hvor kanskje UIB og NTNU har det beste student-miljoeet. For min del har jeg studert ved University of Otago i Dunedin, New Zealand i mer enn fire aar naa og kan virkelig anbefale denne skolen. Er en skikkelig studentby (ville ikke vaert en by hvis det ikke var for universitetet) med rundt 30 000 studenter og mange fag aa velge mellom. Ogsaa det universitetet som driver med mest forskning saa er en god del dyktige professorer fra ut og innland. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 (endret) Ikke rot deg borti altfor store studier nå da . Det er veldig lite nyttig du lærer deg i ett IT studie annet enn å lære deg det grunnleggende. PHP+mysql er ikke noe du trenger å gå på skole for å lære. Kjøp deg en av Visual Quickpro bøkene som er lett å lese og kommer med masse eksempler. PHP lærer du deg mer og mer etterhvert som du driver på med det. Ingen som kan kalle seg "mester" i det siden det er kun fantasien som setter grenser. IT-Akademiet har webutvikler studier men litt usikker på om de benytter seg av mysql akkurat nå. De gjorde ikke det da jeg gikk der noe som var utrolig irriterende og lite realistisk, men vet de har skiftet pensumet siden da jeg gikk der. Webutviklingsstudier er vanskelig å velge siden jeg har ikke sett ett eneste studie som jeg kan kalle realistisk hvis du skal hoppe på jobbmarkedet etterpå. Må nesten prøve å gjøre det til en hobby og lære deg selv. Når du kan PHP så er det veldig lett å sette seg inn i annen programmering også. Programmering eller scripting som PHP er , kan virke litt vanskelig men det er bare å lære seg reglene for hvordan man skal skrive det. Ingenting annet . Endret 16. april 2006 av Avean Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 php er et script språk ikke et programeringsspråk. Foresten php og mysql er den enkleste kombinasjonen å lære seg.. Selv bestemora di kunne lært seg å kjøre sql spørringer mot mysql databaser med php. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 php er et script språk ikke et programeringsspråk. Foresten php og mysql er den enkleste kombinasjonen å lære seg.. Selv bestemora di kunne lært seg å kjøre sql spørringer mot mysql databaser med php. 5945518[/snapback] Jeg vet det. Men php blir ofte definert som eller inngår i studium hvor det står at man lærer php. Jeg vet at det ikke er så veldig vanskelig. Men jeg føler at en slik bachelor kan få meg til å komme inn i sciptiing og slikt. Slik at jeg lettere setter meg ned og lærer slik selv. På et slikt studium må jeg lære det. Selv om jeg kan tneke me gå lære det uansett, kommer jeg aldri i gang med det. Dessuten kan en bachelor hvor man lære php, mysql og java++ alltids være kjent å ha med tanke på jo. Og det med å lære seg det grunnleggende kan jo være nok til å få meg til å fordype meg mer. Er slike studier veldig store da Avean? I forhold til andre? Man lærer veldig lite sier dere. Mener dere da veldig lite av php, eller lite relevant innenfor programmering og slikt man burde kunne få lære i bachelorprogrammet? Jeg tror en bachelor innenfor et slikt område kan være ettertraktet blant arbeidsgivere. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Eneste jeg kan komme på sånn i farten er NITHs Webprogrammering. Er usikker på om de foreleser spesielt i php/mysql (tviler vel egentlig på det). Første året er det i hvert fall Java for alle penga - det kan jeg si sikkert. I den forbindelse kan det jo være greit å kjøre JSP/Servlets i anledning webprogrammeringen, men det blir bare spekulasjoner fra min side.. Foreslår at du tar kontakt og spør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå