avtrekkeren Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Bestemte meg for å teste ut noen forskjellige konfigurasjoner i Oblivion, for å finne ut hva som funket best for mine skjermkort. Fant en plass ute i gokk med litt skog på natten, og testet ut bl.a. IQ og SLI-Rendering modes. Alle tall med margin på +/- 0.5 FPS, da FPS kunne variere mellom feks 69 og 70 jevnt, og det da er vanskelig å få nøyaktig resultat. Her er resultatene, alle tall i FPS, alle tall med margin på +/- 0.5 FPS: Oblivion / 1280x1024 / HDR / Ultra High Settings / 8x AF / Render Frames Ahead = 0 / IQ = unchecked (spillet bestemmer) Testet med torch / uten torch (fakkel) Single GPU : 39 / 43 SLI AFR 2 : 40 / 45 SLI SFR : 40 / 45 SLI AFR 1 : 63 / 70 Her ser vi tydelig at det funker dårlig både med Split-Frame-Rendering og Alternate Frame Rendering 2. En ørliten øking i FPS, men så godt som ingen ting. Testet videre SLI AFR 1-instillingen med Render Frames Ahead-settings i diverse konfigurasjoner. RFA = 0 : 63 / 70 (fra testen over) RFA = 1 : 73 / 80 RFA = 2 : 70 / 78 RFA = 3 : 73 / 81 RFA = 5 : 71 / 78 RFA = 10 : 72 / 80 Her var det RFA = 1, 3 og 10 som kom best ut av det. Dog merket jeg da jeg testet å bevege meg litt at det ble mer hakking med 10 enn med 3, og mer med 3 enn med 1. Tenker da ikke på dårlig FPS, men at spillet nærmest stoppet opp et lite sekund, for så å fortsette i fin flyt. Vet ikke grunnen til dette, eller hvordan RFA fungerer sånn teknisk sett, men det var i hvertfall min observasjon som gjør at jeg nå spiller med RFA på 1. Testet så videre med SLI AFR 1 fra første test, og RFA 1 på andre test, med Image Quality-instillinger i driveren. Originaltesten ble kjørt uten noe hake i boksen for Image Quality, og regner med det da er spillet eller default i driveren som bestemmer IQ. IQ = High Performance : 73 / 79 IQ = Quality : 71 / 78 IQ = High Quality : 62 / 68 Her er forskjellen mellom High Performance og Quality forbausende liten. HP resultatet er tilsvarende original-testresultatet (om man ser på sikkerhetsmargin på +/- 0.5 frames). Overgangen fra Quality til High Quality ble for stor for min smak, så jeg kjører Quality nå. La ikke merke til noe særlig forskjell på bildekvaliteten fra HP til Quality, men siden forskjellen i FPS er så liten velger jeg inntil videre å kjøre Quality. Etterhvert kommer jeg med samme "test" inne i en tett skog på dagtid med sol, samt inne i Imperial City. Endret 13. april 2006 av KriFos Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Testet i Market District i Imperial City på dagtid med sol. Single GPU: 21 / 26 SLI-Mode SFR: 22 / 28 SLI-Mode AFR-2: 22 / 25 SLI-Mode AFR-1: 27 / 29 SLI AFR1 - Render Ahead 0: 27 / 29 SLI AFR1 - Render Ahead 1: 27 / 29 SLI AFR1 - Render Ahead 2: 27 / 29 SLI AFR1 - Render Ahead 3: 27 / 29 SLI AFR1 - Render Ahead 5: 27 / 29 SLI AFR1 - Render Ahead 10: 27 / 29 SLI AFR1 RA1 - IQ HP: 27 / 29 SLI AFR1 RA1 - IQ P: 27 / 29 SLI AFR1 RA1 - IQ Q: 27 / 29 SLI AFR1 RA1 - IQ HQ: 27 / 29 I denne testen fant jeg ut ved å slå på GPU load balancing, at skjermkortene ikke ble brukt på langt nær til sin fulle ytelse. Det viser seg her at Oblivion ved dette bildeutsnittet er meget CPU-begrenset. Dette merket jeg meget godt da jeg testet IQ. Ved High Quality ble skjermkortene brukt nesten fullt ut, mens med High Performance ble de nesten ikke brukt i det hele tatt. Selv om FPS-resultatene i denne delen er tilnærmet verdiløs, fant jeg likevel ut noe fornuftig, at min Dual-Core AMD X2 @ 2.54GHz sliter noe voldsomt, og at det ikke alltid er skjermkortet som er skyld i dårlig FPS. Kommer til å kjøre denne testen en gang til i et område som ikke er så CPU-begrenset (skal finne dette ved å sette på minimum settings på detaljnivå i driveren, og så finne en plass der skjermkortene brukes omtrent max.) Her er test fra Palace District i Imperial City: Feilmargin på +/- 1 FPS Single GPU: 54 / 82 SLI-Mode SFR: 55 / 82 SLI-Mode SFR (RFA = 2) : 55 / 85 SLI-Mode AFR-2: 55 / 79 SLI-Mode AFR-1: 64 / 116 Igjen viser det seg at den beste SLI-Moden er AFR-1. SLI AFR1 - Render Ahead 0: 64 / 116 SLI AFR1 - Render Ahead 1: 103 / 149 SLI AFR1 - Render Ahead 2: 103 / 149 SLI AFR1 - Render Ahead 3: 103 / 149 SLI AFR1 - Render Ahead 5: 103 / 149 SLI AFR1 - Render Ahead 10: 103 / 149 SLI AFR1 - Render Ahead 255: 103 / 149 Konklusjon: Ikke ha Render Ahead på 0 frames. Igjen følte jeg personlig at det ble noe mer hakking ved denne verdien høy, men det kan være at jeg innbiller meg ting. Holder meg til 1. SLI AFR1 RA1 - IQ HP: 122 / 149 SLI AFR1 RA1 - IQ P: 121 / 149 SLI AFR1 RA1 - IQ Q: 103 / 149 SLI AFR1 RA1 - IQ HQ: 83 / 126 Litt annerledes resultat enn i den første testen (kjøre dog ikke "performance der), her er det "stor" forskjell mellom HP og Q når det gjelder bildet med fakkel. Forskjellen fra HP til P er tilnærmet lik null. Igjen viser det seg at HQ er ganske utelukket når man ser på FPS, både med og uten fakkel. Og selv om denne scenen ikke skulle være så CPU-begrenset, viste det seg likevel at jeg ikke klarte å få over 149 FPS på dette bildet, uansett hvordan jeg stilte settings. Ved andre anledninger, innendørs f.eks., har jeg hatt mye mer. Endret 13. april 2006 av KriFos Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 Reservert test 3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå