Gå til innhold

Mister kontakt med SATA2 disk under hoy load

Anbefalte innlegg

Hei

Kjopte ny sata2 disk rundt juletider. Den fungerte bra en stund, men begynte aa "falle ut" naar maskinen hadde jobbet lenge, gjerne med krevende ting for harddisken.

Tenkte lenge at dette hadde med inkompabilitet mellom min silicon 3112 sata1 controller. Alikevel har jeg mine tvil siden jeg har saatt jumper paa disken for aa begrense hastigheten til nettopp sata1.

Etterhvert som jeg har fylt disken med ting som jeg ikke kan miste har jeg blitt mer og mer redd for at den ikke skal komme tilbake etter en resett av cmos.

This cant go on :thumbdown:

Jeg har folgende maskinvare:

Asus A7N8XD rev. 1.04 hovedkort

AMD XP2500 Barton, som faktisk kjorer som 2500

3x256mb twinmos pc3200 minnebrikker

Seagate 250gb/8mb sata2 disk

Hvis dere vil ha mer info saa folger jeg denne traaden med argusoyne saa bare spor!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://homepage.ntlworld.com/michael.mcclay/

last ned ny bios med oppdatert sata bios derfra. så laster du ned nye drivere til kontrolleren. forsøk da.

edit: det står jo ende på siden og hvilken sata driver som er anbefalt. se til at du får nyeste som er på siden.

dvs

"SATA bios v4.2.50 <- new (20th nov 04)"

+

"From Bios version 1004 the Sata Raid corruption bug has been fixed and so its best to use the latest SiL Sata driver v1.00.29 with it for maximum performace."

^^evt du kan prøve med de aller nyeste.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Har oppdatert bios og driver og maskinen booter i hvertfall fortere, men det gjenstaar aa se hva som skjer etter at den faar litt load paa seg.

Takk for hjelpen eternal

rapporterer tilbake hvis feilen melder seg igjen

Lenke til kommentar

1009 er vel ikke helt frisk, ihvertfall når det gjelder overklokking. Det er en beta bios. Mange rapporterer best overklokkingsresultater med 1004U, eller 1008.

Pointet her ihvertfall er at de har nyeste bios til sata kontrolleren innkapslet.

HER finner du helt nyeste Driveren og.

Lenke til kommentar

Vel, det hjalp i hvertfall noen timer, men er "back to basic" naa.

Har provd baade driver version v1.00.29 og den nyeste, som fikk maskinen til aa krasje totalt.

Akkuratt naa vurderer jeg sterkt aa bytte hovedkort, men da maa jeg vel oppgradere cpu og skjermkort ogsaa. Kan lett bli noen tusen...

Hvis det er noen som har formeninger om at bios version 1004, 1007 evt. 1008 er mer stabil saa bare si ifra, men jeg har ingen konkrete planer om overklokking saa ikke ta det med i vurderingen

Takk saa langt

Lenke til kommentar
Vel, det hjalp i hvertfall noen timer, men er "back to basic" naa.

Har provd baade driver version v1.00.29 og den nyeste, som fikk maskinen til aa krasje totalt.

Akkuratt naa vurderer jeg sterkt aa bytte hovedkort, men da maa jeg vel oppgradere cpu og skjermkort ogsaa. Kan lett bli noen tusen...

Hvis det er noen som har formeninger om at bios version 1004, 1007 evt. 1008 er mer stabil saa bare si ifra, men jeg har ingen konkrete planer om overklokking saa ikke ta det med i vurderingen

Takk saa langt

5916606[/snapback]

Hvordan strømforsyning har du? Kansje at 12v synker såppas at disken streiker ?

Lenke til kommentar

Jeg bruker en 360W (HPC-360-202) som fulgte med kabinettet, Chiftech Scorpio. Har ikke hatt noen problemer med den for, men det er vel kanskje ingen garanti.

Har flasha bios igjen, denne gang til 1008, men dette hjalp ikke. Naa faar jeg bare akkuratt windows til og boote saa jeg faar "Kernel instack error" og jeg maa resette bios for aa finne disken i sata biosen.

Naa er faktisk situasjonen verre enn naar jeg kjorte 1009 beta 1 og den gamle driveren.

Endret av Dator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...