Gå til innhold

Film: Filmskript kritikk | Hvor er Marcos | Kortfilm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hihi. Fin den. - Hum. Litt mykje snakking etter min smak; litt meir handling,

mindre snakking?

 

Eg finner ein del av dialogen rarare enn slutten; når helten tek Mina med ut

er grei. Det som skurrer er litt av scenene med Lena, - trur eigentleg å skjera

ned på dialog, gjera han meir effektiv vil vera til stor hjelp.

 

Likar grunnidèen godt, sjølv om han er veldig «vanleg» og enkel.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vel litt den motsatte reaksjonen av Velmont. Synes det hele var OK skrevet men at grunnidéen kanskje ikke var superinteressant.

 

Er forøvrig enig med Velmont i at det kanskje er i overkant mye dialog. Tror såpass mye dialog krever at nevne bablerier er litt mer ekvilibristiske i sin utforming. Kanskje du kunne jobbe litt mer med karakterene, slik at de i større grad fikk sin egen personlighet, noe som igjen vil kunne forme språket?

 

...Lena står der, hun ser flott ut. Hennes blonde hår er flott som alltid...

 

Selvfølgelig interessant å høre hvordan Lena ser ut (i vage vendinger er greit nok) men har du gjort deg opp noen tanker om hvem hun er utover offer for omstendighetene i manuskriptet?

 

Nå mener jeg egentlig ikke å være kritisk som jeg hører ut. Det er faktisk kult at noen forsøker å lage noe annet enn nok en halvslapp MichaelBaymøterTarantinovoldsporno. Derimot tror jeg historien er såpass ordinær at den krever noe "ekstra" for å bli interessant. Dette kan selvfølgelig gjøres med spennende filmatiske virkemidler, men da manuset ikke gir noe bilde på hvordan dette skal gjøres visuelt* aner jo ikke jeg noe om det.

 

*Obs mener da ikke: vinkel på bla bla, det gjør lesbarheten mye lavere. Foretrekker personlig at slikt er underforstått gjennom språklige virkemidler:

 

...Lena starter i å gråte...

Sier noe om hva som skjer men ikke noe om hvordan du/dere ønsker å fremstille det.

I Lenas øyekrok formes en tåre og renner den nedover skinnet. Snart får den følge av fler og Lena går fullstendig i oppløsning. Karl virker svært uttilpass...

OK, ikke akkurat høyprosa min versjon heller. Snarere et eksempel på hva jeg mener kokt sammen på noen sekunder...

Lenke til kommentar

Nei, har nok desverre ikke tenkt så mye utover det jeg har skrevet nå, så du kan vel si at det ligger veldig åpent. Har mange ideer, men ingen jeg er skikkelig fornøyd med.

 

Angående det du skrev, kokt sammen på noen sekunder, trodde egentlig at filmskripter skulle være minimalistisk istedet for detaljert, slik at den eventuelle regissøren skal ha mulighet til å fremstille det, slik han mener er best. ?! :)

Lenke til kommentar

Det har vært mange forskjellige "skoler" på dette punktet gjennom tidene. En periode var det faktisk vanlig å skrive praktisk talt alle kameravinkler i detalje.

 

Du har i og for seg helt rett i at regissøren nok ønsker å sette sitt eget preg på den kreative utformingen og ikke bli fortalt hvordan han skal gjøre ting av en manusforfatter. Derfor bør man unngå ting som FOKUS PÅ, KRANSHOT og alt som er direkte kamerainstruksjoner.

 

Det man deirmot bør ta med er språklige virkemidler som forteller leseren/produsent/regissør hva som er viktig. I mitt, heller dårlige, eksempel bruker jeg "dråpe i øyekroken" som et slikt. Jeg instruerer ikke regissøren, han/hun kan uansett overse det. MEN: De fleste vil ubevisst oppfatte det som et nærbilde fordi det språklige bildet gir dette inntrykket.

 

La meg ta et eksempel fra noen som kan dette. Manuskriptet til Terminator 2 (James Cameron &

William Wisher Jr.) Disse bruker riktignok også begreper som CLOSE-UP og INTO FRAME om heldigvis sporadisk. (Nå regisserte jo uansett Cameron filmen selv så da er jo uansett ikke noe stort problem). Her følger et eksempel som tegner bilder i hodet på leseren:

 

SARAH CONNOR is not the same woman we remember from the last time. Her eyes peer out through a wild tangle of hair like those of a cornered animal. Defiant and intense, but skittering around looking for escape at the same time. Fight or flight.

Så joda, du bør nok ikke instruere regissøren, men film er et visuelt medium og et manuskript er [det første] utgangspunktet for en ferdig film. Du må gi noe til leseren slik at det ikke blir helt kjønnsløst. Som sagt blir det tilnærmet umulig for meg å lese hvor du vil med manuskriptet ditt i dagens form.

 

Men fortvil ikke: Skriving = omskriving, omskriving og omskriving. Det er jo slik det blir bra til slutt. Du har en idé og du har fått skrevet ned et førsteutkast. Sannsynligvis har du mange detaljer i hodet ditt som ikke er på papiret. Nå må du bare finne hvordan du skal få formidlet de stemninger og følelser du ønsker visuelt med skriftlige hjelpemidler. (Det var en lang og tung setning).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...