Tumbleweed Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Mens jeg venter på ny justerbar laderegulator: Den jeg har nå brenner hovedlyspærene ved jevne mellomrom (lader opp mot 16v). Finnes det en enkel måte å koble inn motstand noe sted som en midlertidig løsning? Gammel volvo forøvrig, så det er rimelig lett å komme til saker og ting. Endret 13. april 2006 av Tumbleweed Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Bytt laderegulatoren, skal du sette inn en motstand må den tåle ganske masse effekt, dvs at det er egentlig uaktuelt Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 Bytt laderegulatoren, skal du sette inn en motstand må den tåle ganske masse effekt, dvs at det er egentlig uaktuelt 5913243[/snapback] Jeg skal selvsagt bytte regulatoren. Venter som sagt på en justerbar regulator. Det var den enkle midlertidige løsninga jeg var ute etter. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Slå på bakrute, vifte og annet som bruker strøm, kjør med lavt turtall. Eventuelt forleng + ledningen fra dynamo, med en ledning med ca 10 kvadratmillimeter. Prøv med 10 meter. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Justerbar regulator?? hvor er du blitt lurt til å kjøpe det.Batteri tåler jo bare en viss spenning og dynamoen klarer bare å levere en viss ampere.Kjøper du en Bosch regulator og da mener jeg Bosch så er den progremert til å gi det maksimale du kan få.Den regulerer seg også etter temperatur siden batteri trenger forskjellig lading etter vilken temperatur det er.Var på en demostrasjon en gang hvor de testet 7 forskjellige regulatorer.Kun Bosch klarte testen.Biltema regulatoren og to til ga strøm spisser himmelhøyt som knekker en hver elektronikk. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Justerbar regulator?? hvor er du blitt lurt til å kjøpe det.Batteri tåler jo bare en viss spenning og dynamoen klarer bare å levere en viss ampere. 5915371[/snapback] Jeg skulle gjerne hatt en slik selv. Husk at ideell lading er 14,4 V ved +24C. Hvor ofte er det så høye temperaturer her i landet? Regulatorene er montert på dynamoen, og kjenner følgelig IKKE temperaturen i batteriet. Et blybatteri lades lett opp til 80% av full kapasitet. Men de siste 20% krever maaange timer med etterlading. I vinterhalvåret er det da fordel å kunne sette opp ladespenningen. Husker for noen år siden, at Ladac hadde en kjekk liten regulator. Den kunne stilles til 2 forskjellige ladespenninger, og veksle mellom disse med en liten bryter. Vet ikke om Ladac har dette lenger. Endret 13. april 2006 av Autofil Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Trekker tilbake det jeg skrev om lurt da det er å ta litt vel mye i serlig når jeg ser han skriver gammel Volvo.Mulig han da mener med utvendig regulator.Når det gjelder de innebygde regulatorene til Bosch så gir de mere enn 14.4. 5916288[/snapback] Jepp, det er snakk om en utvendig regulator. Man farer da ikke med tøv.... Romnes selger en HC Cargo som kan reguleres med et minipotmeter. Får den nå rett etter påske. Og som du har skjønt, Volvoen er ikke akkurat stappa full med elektronikk. Har ikke engang montert bilstereo. Det går greit noen dager nå, med vifta på fullt. Dessuten er det jo motorsykkelføre i Trøndelag, så bilen kan godt få stå litt. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Vel, vel. Det hjalp ikke å bytte regulator. Den gir fremdeles opp mot 17-18 volt ubelastet. Med vifte og alt mulig på er det så vidt den kommer under 15volt. Jeg har prøvd med et annet batteri (uvisst av hvilken grunn, måtte bare sjekke) med samme resultat. Har bytta ledninger fra dynamo til regulator. Og ja, multimeteret måler riktig. Da er det vel bare dynamoen igjen, vel? Noen som har vært borti noe lignende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå