Gå til innhold

kan man få Dell maskiner fra leverandøren uten OS?


oceana

Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-09-30 12:58, skrev oceana:

Quote:


Den 2002-09-30 01:22, skrev Linuxguru:


Det som forundrer meg over bærbare, er at alle enten skyter midt på skalaen eller så er det high-end. Hvorfor klarer ingen å lage "billig"-bærbare PCer. 10.000,- kan ikke akkurat kalles "økonomiklassen"


En perfekt studentPC måtte jo ha en 500-800Mhz Celeron med strømsparing, 256MB SDRAM, innebygd wlan og god skjerm - samt lav vekt til en BILLIG penge. Alt dette er jo gammel teknologi, så det burde jo ikke koste all verden.


 

 

JA :smile:

dette forundrer meg også, produsentene er mer intresert i å klemme mest mulig penger ut av forbrukerne uten å gi dem det de trenger...

 

Logisk nok hadde de jo solgt mye mer hvis de hadde en low-end klasse med bærbare, i området under GHz'n

og med rimelige komponenter...

 

 

Problemet her er vel at prosessoren utgjør en relativt liten del av totalkostnaden, i forhold til skjerm, harddisk og hovedkort, samt at det ikke er billigere å produsere en 700MHz Celeron enn en 1700MHz. (Nye produksjonsteknikker gjør faktisk de nye prosessorene billigere i enkelte tilfeller.)

 

Prisene er som vanlig på vei nedover men de når neppe 0,- i alle fall ikke i nærmeste fremtid. (Med eller uten operativsystem:))

 

Enkelte små produsenter kan kanskje skaffe seg restlager med "ukurante" prosessorer, og dermed lage rimeligere maskiner, men kan de få samme priser på LCD-skjermer, hovedkort og harddisker som de store produsentene? Hvis ikke kan det hende at man ikke sparer fryktelig mye på å velge lavere spec enn det nyeste på markedet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

japp, tok det som en selvfølge at dere skjønte at jeg mente maskiner i det lavere sjiktet, og brukte GHz som betegnelse.(siden faktisk mange bare ser på ytelsen til CPU og driter i om resten av komponentene suger)

 

Men hvis det virkelig er slik at produksjonskostnadene ikke ville være lavere for dårligere maskiner skjønner jeg jo en tanke mer, selv om jeg tar det med en klype salt...

LCD skjermen er jo en del jeg har forstått trekker mye penger, skal du ha en LCD skjerm til en bærbar som del, så blir det jo fort 15-20K...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 13:02, skrev DellDude:


Som privatperson må du nok belage deg på å kjøpe nye PC'er med operativsystem fra MS i overskuelig fremtid, enten du velger Dell eller et konkurrerende merke. (OK, Apple leverer sitt eget OS, men det er vel samme prinsipp der: Ingen ny maskin uten OS.)


 

Men, MacOS og Mac'er er laget av Apple. Dell lager x86 maskiner og Microsoft og RedHat lager OS for x86 maskiner. Men når jeg kjøper en Dell laptop så følger Microsoft sin løsning med men ikke RedHat sin.

 

Jeg forstår at 99.98% av alle Dell kunder kjøper en maskin og bruker denne med det OS som fulgte med. Hvorfor skulle du som kunde ha noen rettigheter til å kunne få en maskin UTEN Windows? Hvis Dell leverer maskinene sine med det så er det opp til kunden å vurdere om den pakken Dell leverer tilsvarer hans forventninger. Har man istedet lyst å legge inn Linux eller noe annet os så gjør det.

 

Det faktum at Dell sine maskiner med windows er billigere en konkurrentene uten vitner om at Microsoft og Dell har en god avtale som gynner de fleste kundene.

 

For meg hadde det kasnje vært billigere å kjøpe en løs lisens av Windows og bruke denne på maskinen (levert uten OS) og når jeg kvittet meg med den legge in det systemet igjen på neste maskin (også levert uten OS).

 

Hvor mange har en betalt Windows eske med programvare på hyllen som de bare har installert på en maskin om gangen?

Hvor mange har en OEM kopi av Windows som er installert på en annen maskin en den den fulgte med?

 

Jeg vet ikke svaret, det interreserer meg heller ikke.

 

_________________

If you view your problem closely enough,

you will recognize yourself as part of the problem /BeH

Redigering:Formatering av tekst

 

[ Denne Melding var redigert av: beh på 2002-09-30 15:08 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 16:16, skrev oceana:

det er ikke snakk om hva som nødvendigvis er biligst i grunn, men mer at det burde være mulig å velge bort OS, så skullle heller prisen gått opp....:razz:


men men, blir vel til at jeg holder meg borte fra Dell som følge av all den dårlige omtalen jeg har hørt her....



 

Synd. Dette er hva du kunne ha fått:

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...nodhsoffer2&v=d

 

God jakt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 16:16, skrev oceana:

det er ikke snakk om hva som nødvendigvis er biligst i grunn, men mer at det burde være mulig å velge bort OS, så skullle heller prisen gått opp....:razz:


men men, blir vel til at jeg holder meg borte fra Dell som følge av all den dårlige omtalen jeg har hørt her....



 

Deg er faktisk enig med "delldude", du går glipp om et stykke bra hardware. Dell, Compaq, IBM og Apple er etter det jeg har erfart de som leverer maskinvare av best kvalitet og mest gjennomtenkte løsninger. At Dell også er billige er jo en ekstra bonus. Kun Dell leverer maskiner med en 1400x1050 LCD til under 15000 nok. Plastikken er solid og maskinene modulbaserte slik at den dagen du skal ut på tur så putter du inn et ekstra batteri istedet for DVD/CD-RW spilleren (Hvis man bruker begge batteriene samtidig holder de lenger). Du har nå minst 4 timer med underholdning foran deg. Det at 4150 serien har hatt samme design siden 3800 serien (lenger?)synes jeg sier mye om hvor gjennomtenkt det er.

 

Spiller det noen rolle om det følger med Windows hvis prisen tilslutt er lav uansett?

 

Ok, dette er ikke reklame. Du må ta alt du leser i dette forumet med en klype salt. Jeg har hørt om tre, fire tilfeller hvor Dell har driti seg skikkelig ut. Men de har også solgt utrolig mange systemer i Norge og jeg tror ikke at det er noe særlig flere eller færre tabber en noen av de andre fabrikantene her til lands. Men å basere ditt valg på hva to brukere i denne tråden har sagt skulle være å trekke forhastede konklusjoner.

 

_________________

If you view your problem closely enough,

you will recognize yourself as part of the problem /BeH

Edit: la til et avsnitt

 

[ Denne Melding var redigert av: beh på 2002-09-30 19:51 ]

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke uventet at DellDude overforenkler en vanskelig problemstilling. EULAer pakket innerst i en forseglet pakke er i seg selv et juridisk vanskelig tema, vil tippe at for de aller fleste programvareselskap (med Microsoft og Adobe som to av de kanskje verste) reserverer seg langt flere rettigheter i EULA enn de strengt tatt har dekning for.

 

Det er også svært trist å at et selskap som Dell har en slik negativ holdning til de private kjøperne. Om man først legger en slik vekt på begrensningene som ligger i EULA, så bør kanskje rettighetene forbrukeren har i forbindelse med å ikke akseptere denne lisensen også håndheves. (og tro meg: dersom du virkelig leser en gjennomsnittlig M$ EULA så skal du ha sterk mage for ikke å føle et visst ubehag når du trykker på accept-knappen)

 

DellDude skal dog ha takk for at han meget effektivt har tilbakevist alle disse søplete utsagnene om "Du har da alltid muligheten til å velge noe annet enn Microsoft" som flere sjeler i dette kjekt slenger ut i forbindelse med ethvert negative utsagn om Bill Gates & Co...

 

beh: Jeg må innrømme at du har et par logiske slutninger som er svært vanskelige å følge... denne var vel en som umiddelbart slo ann:

Quote:

Spiller det noen rolle om det følger med Windows hvis prisen tilslutt er lav uansett?


Og svaret er selvsagt JA. Den tusenlappen som M$ tar for en slik lisens gjør seg mye bedre i min egen lommebok. Ellers takk. Windows følger ikke gratis med maskinen (uansett hvor "gunstig" avtale som måtte ligge skjult i kulissene bak Dell og M$).

Lenke til kommentar

mortenj: Jeg tror at DellDude vile gjort best i å ikke si hvor han jobber hen. Vi har ikke en anelse hvem av de som uttaler seg her som går på barneskole eller kansje jobber i Microsoft Norge.

 

Jeg vet ikke hvor mye av totalprisen på et slikt system som går til Microsoft. Det siste halvåret har jeg ikke brukt annen programvare fra MS enn web-fontene.

Det er litt rart å se at Dell reklamerer for at man kan konfigurere systemene dems når man ikke kan velge OS. Jeg er enig der.

 

Må man akkseptere EULA'en for å kunne bruke maskinen? Man kan selvfølgelig ikke kreve pengene for kun Windows tilbake fordi at man ikke er enig med den, men man kan jo ha glede av maskinen unansett. Hvis det hadde et valg i menyene slik at man kunne velge å få maskinen uten Windows men til samme pris hvordan hadde du da sett på Dell? Tar de vekk Windows gratis eller får man windows gratis hvis man velger det? Dette hadde nok vært den enkleste løsningen. Men sinden Microsoft sikkert sponser Dell med mere penger per maskin en lisesen koster så hadde nok prisen gått opp.

 

En annen vri på saken: Jeg kjøper en twist pose der jeg kun liker tre smaker og krever at man skal kunne kjøpe en annen pose med bare de smakene som jeg liker. I andre land kan man dette for importøren selger twist i løsvekt videre til grossistene, men ikke her. At siden et annet firma betaler de som lager twist sjokoladen litt penger under bordet for at det skal være mere Daim enn annen sjokolade i posen vil jeg ikke gå in på.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 18:45, skrev oceana:

Kan man spørre spesifikt om en Dell Inspirion levert uten OS? har ikke bruk for f.eks XP innstallert på min kommende maskin, vil heller ha f.eks FreeBSD eller win2k....som jeg har orginalt på cd fra før....

kjedelig å betale for et OS som jeg allerede har orginalplata til liggende (har XP fra før på en annen maskin også.)


Man skal ikke kjøpe Dell.

Det hele er galt, - vent til noe skjer, - da vil du oppleve at ingen hos Dell forstår noe som helst om du hoster eller hikker til feil tid, - eller uventet. Jeg hadde over 30 telefonsamteler, herunder med den såkalte "sjefen" i Norge, før jeg fikk løst et software-problem der MS hevdet Dell hadde ansvaret.

 

[ Denne Melding var redigert av: enry på 2002-09-30 23:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 20:31, skrev mortenj:

Det er kanskje ikke uventet at
DellDude
overforenkler en vanskelig problemstilling. EULAer pakket innerst i en forseglet pakke er i seg selv et juridisk vanskelig tema, vil tippe at for de aller fleste programvareselskap (med Microsoft og Adobe som to av de kanskje verste) reserverer seg langt flere rettigheter i EULA enn de strengt tatt har dekning for.


Det er også svært trist å at et selskap som Dell har en slik negativ holdning til de private kjøperne. Om man først legger en slik vekt på begrensningene som ligger i EULA, så bør kanskje rettighetene forbrukeren har i forbindelse med å ikke akseptere denne lisensen også håndheves. (og tro meg: dersom du virkelig leser en gjennomsnittlig M$ EULA så skal du ha sterk mage for ikke å føle et visst ubehag når du trykker på accept-knappen)


DellDude skal dog ha takk for at han meget effektivt har tilbakevist alle disse søplete utsagnene om "Du har da alltid muligheten til å velge noe annet enn Microsoft" som flere sjeler i dette kjekt slenger ut i forbindelse med ethvert negative utsagn om Bill Gates & Co...


beh
: Jeg må innrømme at du har et par logiske slutninger som er svært vanskelige å følge... denne var vel en som umiddelbart slo ann:

Quote:

Spiller det noen rolle om det følger med Windows hvis prisen tilslutt er lav uansett?


Og svaret er selvsagt JA. Den tusenlappen som M$ tar for en slik lisens gjør seg mye bedre i min egen lommebok. Ellers takk. Windows følger ikke gratis med maskinen (uansett hvor "gunstig" avtale som måtte ligge skjult i kulissene bak Dell og M$).

 

 

 

Hva får deg til å tro at du ville spare en tusenlapp på å få maskinen levert uten OS? Jeg er redd du blander OEM-priser med retail-priser, og der er det en ikke ubetydelig forskjell. (Men, nei: Det er ikke gratis.) Og siden maskiner uten OS sannsynligvis vil generere flere supportkall, må Dell altså ta seg ekstra betalt for slike, noe som betyr enda mindre prisforskjell. Jeg tipper du ville spart en hundrelapp eller to med moms på et slikt oppsett.

 

Hvis dette er en big deal, kan man sikkert ringe salg, skrive en erklæing om at du har et lovlig OS, returnere CD og klistremerket med lisensnummeret og få to hundre i rabatt.

 

Eller man kan bestille over nettet, kaste lisensen sin på dynga, og få fire hundre i rabatt...

 

 

Ellers vil jeg si at det undrer meg at du tolker mine utsagn dithen at Dell er negative til privatpersoner. Jeg er ikke noen talsperson for Dell, jeg jobber for dem, og kjenner systemet, så i stedet for å late som jeg er nøytral har jeg valgt å flagge hvor jeg kommer fra.

 

(Jeg synes ikke at min arbeidsgiver skal ha noen innflytelse på min ytringsfrihet, derfor har jeg, i likhet med de fleste andre her, valgt å forbli anonym.)

 

Dersom noen er interessert i Dells offisielle mening om ting og tang, må de bruke en av mailadressene fra: http://www.euro.dell.com/countries/no/nor/...gen/contact.htm

 

(Kontakt salg, de sender nok videre til rette vedkommende)

Lenke til kommentar

beh: Jeg er ennå ikke helt sikker på hva du egentlig mener... Jeg tror for egen del at jeg neppe får noe mer prinsippielt positivt syn på Microsoft av spekulasjoner rundt sponsing i forhold til maskinleverandører, særlig når litt for mange rykter antyder at slike sponsekontrakter inneholder vilkår som slett ikke egner seg i offentlighetens lys.

 

DellDude: Nei, jeg blander slett ikke OEM og retail, min ene erfaring på dette området med en leverandør resulterte i en knapp tusenlapp i avslag (på å ta bort en XP Pro-lisens). Det er godt mulig Dell har bedre avtaler på dette i forhold til Microsoft, det gjør ikke mitt prinsipp på det punktet annerledes. Min erfaring med Dell da jeg snakket med de om et mulig maskinkjøp var utelukkende negativ på akkurat dette punktet, jeg kan fremdeles ikke forstå hvorfor Dell blir så avvisende til noe som egentlig blir et veldig enkelt prinsipp. For min del var løsningen veldig enkel, den hardware'n som Dell selger er på ingen måte så spesiell at jeg *absolutt* må ha Dell. Der finnes det heldigvis alternativ som opptrer noe mer imøtekommende enn salgsavdelingen hos Dell gjorde.

 

Så lenge man møter en så avvisende og tverr holdning på forhånd, så ser man slett ikke spesielt positivt på å gå til et kjøp for så å forsøke å tvinge tilbake noen kroner på en lisens man ikke vil ha. Jeg ville kanskje stilt meg annerledes om Dell hadde hatt en åpenhet rundt hvilken avtale de faktisk har med Microsoft og hvilket prisnivå de ulike lisensene ligger på. Jeg ville også stilt meg annerledes om Dell selv aksepterte ansvaret de får som leverandør gjennom EULA.

 

En personlig avvisning av EULA er en avvisning av software, ikke hardware. Dersom Dell mener det annerledes, så får de heller være ærlige nok til å si det ("Dell: For Microsoft Only").

 

Og: hvorfor skal Dell bry seg hvorvidt jeg har et lovlig OS eller ikke? For meg er det ikke der dette skjærer seg prinsippielt. Er egentlig dataverdenen tjent med et system der maskinleverandørene jobber så hardt for å promotere ett OS-alternativ?

 

Når det gjelder "frykten for flere support-telefoner", så burde ikke det være noe stort problem å løse (i den grad det faktisk er et reellt problem). Velger man bort OS, så kan man velge å betale ekstra om man vil ha OS-relatert support.

Lenke til kommentar

vel, jeg betviler ikke at Dell, IBM , og en drøss andre produsenter produserer bra maskiner, det er jeg faktisk ganske overbevist om selv. Men når jeg får høre slikt som enry sa litt over her, og et par andre i tråden tidligere blir jeg skremt, for dette virker ikke som glipper i systemet, snarere seriøse problemer innenfor service systemet til leverandøren. Og det er skummelt. Jeg har nemlig en tendens til å alltid ha noe feil på ting jeg kjøper. Og det har ikke noe med at jeg herjer med det,det er faktisk alltid noe galt. Sist uke var jeg med på å hente en kommode og et skap f.eks; kom hjem, stor sprekk i en list på forsiden....

 

Så min frykt for dårlig kundeservice er begrunnet :smile:

Lenke til kommentar

Vil bare starte med å si at mortenj oppsummerer alle mine standpunkter på en rekke områder, og sier meg 100% enig i det han har skrevet så langt. You go girl! :razz: Og hvis noen synes ordbruken min blir litt drøy, så blir jeg generelt provosert av endel av uttalelsene / bortforklaringene / misforståelsene i denne posten. Du er herved advart...

 

Quote:

Bej skrev:

Jeg forstår at 99.98% av alle Dell kunder kjøper en maskin og bruker denne med det OS som fulgte med. Hvorfor skulle du som kunde ha noen rettigheter til å kunne få en maskin UTEN Windows? Hvis Dell leverer maskinene sine med det så er det opp til kunden å vurdere om den pakken Dell leverer tilsvarer hans forventninger. Har man istedet lyst å legge inn Linux eller noe annet os så gjør det.


 

Hvorfor skal du som kunde velge din egen farge på bilen du kjøper?! Selgeren vet jo mye bedre enn deg hvilken farge du trenger... Det har jo lite eller ingenting å si på funksjonaliteten. Du kommer jo deg fortsatt fra A til B. Skjønner du tegninga? Og at man "bare" kan skrote windows og legge inn noe annet, er jo en helt latterlig holdning. Det blir jo like teit som å si at jeg må kjøpe en grønn bil, men hvis jeg ønsker det da så er det jo ikke noe i veien for å lakkere den i en annen farge... Dette er prinsipp! Og enkelte kunder blir altså tvunget til å betale for noe de verken ønsker eller kommer til å bruke. Men du har selvfølgelig helt rett i at det er opp til kunden å velge noe annet enn Dell hvis man ikke er fornøyd med det de tilbyr. Men da kan ikke Dell sitte og skryte av sin "skreddersying", for den er ikke verdt papiret den er skrevet på!

 

Og til spørsmålet ditt om hvorfor en kunde skulle ha rett til å kjøpe en maskin uten Windows: Hvis jeg trykket på DECLINE på MS EULA for noen måneder siden (*dette punktet er nå fjernet, nettopp pga det jeg nå beskriver), så stod det svart på hvitt at jeg skulle ta med produktet tilbake der jeg kjøpte det og få pengene mine tilbake. Og ettersom det er Dell som har solgt meg OSet, så har også de ansvar for å gi meg pengene tilbake. En EULA er ikke bare regler overfor forbrukeren, men en gjensidig avtale overfor begge parter. Når det er sagt, tørr jeg vedde på at et fåtall - om noen - hos Dell i det hele tatt vet hva som står i en MS Eula...

 

Quote:


Den 2002-09-30 13:02, skrev DellDude:


Dell leverer skreddersydde løsninger - som ikke må forveksles med byggesett - og siden en PC ikke funker noe særlig uten OS får du heller ikke kjøpe slike, med mindre du er innkjøper for en bedrift som har Selectavtale med Microsoft.


 

Finner det morsomt at Dell ikke inkluderer valg av OS som skreddersying av løsninger! Dette er jo misvisende reklame, og noen burde smekke Dell på fingrene for dette. Er det noe sluttbrukeren virkelig kan gjøre for å endre sin maskins bruksmåte, så er det jo OSet man bruker. Her er heller ikke snakk om byggesett, men skreddersying. Det er vel her overforenklingen din begynner. Et OS er bestemt IKKE en del av en maskin. Og det er iallefall ikke Dell sin sak hva jeg skal gjøre med en av deres PCer uten OS. For alt de vet, så skal jeg ha den som støvbrett på dass og da trenger jeg **** ikke noe OS for å opprettholde den funksjonaliteten.

 

 

Quote:


1. OS-løse PC'er gir flere supportkall. Det er MANGE som ikke burde prøve å installere et OS - særlig de som har problemer med å skille mellom OS, drivere og programmer... Dell ville sannsynligvis måtte ta mer betalt for OS-løse maskiner enn de med OS hvis man tar med supportkostnadene i beregningen, og da er vel poenget borte for de fleste?


 

Vær så snill da...Jeg kunne gladelig kjøpt en OS løs maskin, eller en med preinstallert linux og gitt avkall på all support. Det er vel en enkel sak for Dell å få med på de fancy nettsidene sine, at hvis en kunde velger bort MS Windows så faller også support bort. Uansett som du sier: Velger du bort preinstallert OS, så vet du også hva du holder på meg og trenger ikke support.

 

Quote:


2. Lisensregler. Mange PC-kjøpere tror at gamle OEM-lisenser kan brukes på nye maskiner, men det kan de altså ikke. (Selv om du i ettertid har kjøpt en oppgradering, gjelder lisensen KUN på maskinen der du hadde det opprinnelige OS'et.)Man kan kanskje si at dette er Microsofts problem, men jeg antar at Dells avtale med Microsoft ville vært dårligere hvis Dell ikke hadde påtatt seg visse "kontrolloppgaver". (Min personlige antakelse - ta den for det den er verdt..)


Som privatperson må du nok belage deg på å kjøpe nye PC'er med operativsystem fra MS i overskuelig fremtid, enten du velger Dell eller et konkurrerende merke. (OK, Apple leverer sitt eget OS, men det er vel samme prinsipp der: Ingen ny maskin uten OS.)


 

Som nevnt tidligere, det er ikke Dells ansvar (eller andre PC produsenter for den saks skyld) å leke politi overfor forbrukeren. Dere burde gi katta i hva jeg skal bruke PCen dere selger meg til. Det er mitt ansvar å ha evt. papirer/lisenser/CDer i orden, ikke deres. Så slutt å lek storebror ser deg.

 

Alt det du sier, er for meg bare blablabla i et forsøk på å fjerne fokus fra det som egentlig ligger bak: MS praktisk talt eier og dikterer hva Dell (og andre, men Dell er ekstrem) skal gjøre. Se på Zepto for eksempel. De klarer jo fint å selge uten OS, så hvorfor skulle ikke Dell klare det? Mulig at Zepto er bygd opp av en gjeng eksepsjonelt dyktige folk med enorm kompetanse, og Dell er en gjeng med bygdetullinger - men tviler litt på det.

 

Sannheten er at Dell har sunket så dypt i MS sine klør at det er sørgelig lite de kan gjøre med det. Skjønner at Dell har avtaler med MS som binder dem i hytt og pine. Men sorry: Det er DELLs tabbe at de har inngått disse avtalene, ikke forbrukeren. Så jeg synes Dell kan slutte å skyve denne børen over på oss forbrukere og bortforklare med dyr support og "hva kan vel en pc brukes til uten MS Windows" holdninga.

 

Som sagt: Mine synspunkter gjelder også endel andre leverandører, men etter min mening har Dell satt seg selv i en helt spesiell posisjon i forhold til denne saken.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med DellDude i det han skriver, virker riktig, selv synes jeg ikke lenger at medfølgende OS er noen big deal, men samtidig er det feil av Dell sine kundebehandlere å ikke vise vilje til å løse problemer som ikke finnes i manualen de har foran seg.

 

Hvis det er riktig som det blir skrevet over at en kan få tilbake pengene hvis en ikke godtar avtalen til Microsoft, er dette noe som bør sjekkes opp..

 

to viktige poenger:

 

Mange kjøpere vil ha en maskin med OS, de som ikke vil ha det som følger med eller vil benytte et de eier fra før, har som regel den nødvendige kunnskapen til å gjøre denne jobben selv. Maskinene koster som regel ikke noe mer med OS heller..

 

(No offence..) Linux-geeker er jo ikke rent lite kjent for å være kranglete heller :wink: Hvorfor ikke åpne lan-partyet med å knekke så mange XP-Home-edition-plater som mulig i to for så etterpå å kose seg med formateringsjobben over en halvannenliter Cola?

 

Valuta for pengene spør du meg..

 

PS: Takke meg til at det bare følger med OS på maskinen, er ikke rent lite annen shit som mange produsenter klarer å stappe inn på harddisken på diverse "Elkjøpmaskiner". Stakkars førstegangskjøpere med utdaterte prosessorer, integrerte kort, stappfulle hardisker og Win ME, er ikke rart de kommer fort tilbake til butikken og trenger hjelp!

 

_________________

PIII 500

512 MB RAM

GeForce 3 Ti 200, 128MB

80 + 13 GB HD

Win XP Pro

:sad:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-03 02:46 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-07 02:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 23:53, skrev Linuxguru:



Vær så snill da...Jeg kunne gladelig kjøpt en OS løs maskin, eller en med preinstallert linux og gitt avkall på all support. Det er vel en enkel sak for Dell å få med på de fancy nettsidene sine, at hvis en kunde velger bort MS Windows så faller også support bort. Uansett som du sier: Velger du bort preinstallert OS, så vet du også hva du holder på meg og trenger ikke support.




 

Kunne ikke sagt meg mer enig, dette hadde jeg gladelige gått med på :smile:

Men som sagt, Dell har vist (i følge dere) sunket så dypt inn i klørne til MS at de ikke kan fjerne OS'et uten å øke prisen....høres merkelig ut, men det skulle ikke forundre meg om det stemmer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...