Autofil Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 VIKTIG VIKTIG : Pass på at du IKKE får stemplet:05.08 i førerkortet ditt. Da må du nemmelig være edru når du kjører bil... FØRER 01 Korreksjon av synet 02 Høreapparat eller lignende 03 Arm- eller benprotese/ortese 04 Gyldig legeattest skal medbringes (denne koden skal ikke benyttes etter 28. februar 2002) 05 Begrenset kjørerett av helsemessige grunner 05.01 Begrenset til kjøring om dagen (for eksempel en time etter soloppgang til en time før solnedgang) 05.02 Begrenset til kjøring innenfor en radius av .... km fra førerkortinnehavers bolig eller bare innenfor by/område ....... 05.03 Begrenset til kjøring uten passasjer 05.04 Begrenset til kjøring med en hastighet høyst ..... km/t 05.05 Begrenset til kjøring med ledsager med førerkort 05.06 Begrenset til kjøring uten tilhenger 05.07 Ingen kjøring på motorveg 05.08 Kjøring uten alkohol Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 hæhæhæ betyr det at noen kan kjøre med promille? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 hmm. hvor skulle i såfall disse kodene stå på førerkortet? Jeg bruker linser, og ser ikke en dritt uten, men har ikke funnet noen bemerkning om at jeg er nødt til å kjøre med briller/linser. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Trodde alle måtte være edru når de kjørte bil jeg? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 hmm. hvor skulle i såfall disse kodene stå på førerkortet? Jeg bruker linser, og ser ikke en dritt uten, men har ikke funnet noen bemerkning om at jeg er nødt til å kjøre med briller/linser. 5913648[/snapback] Jeg bruker linser, har for dårlig syn etter reglene, og burde m.a.o. hatt dette nevnt på førerkortet. MEN jeg er da ikke så jævlig dum å si fra om det. På legesjekken for minibussertifikatet hadde jeg selvfølgelig linsene på. Dette ser jo ikke legen... Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 hmm. hvor skulle i såfall disse kodene stå på førerkortet? Jeg bruker linser, og ser ikke en dritt uten, men har ikke funnet noen bemerkning om at jeg er nødt til å kjøre med briller/linser. 5913648[/snapback] Jeg bruker linser, har for dårlig syn etter reglene, og burde m.a.o. hatt dette nevnt på førerkortet. MEN jeg er da ikke så jævlig dum å si fra om det. På legesjekken for minibussertifikatet hadde jeg selvfølgelig linsene på. Dette ser jo ikke legen... 5916001[/snapback] Hvorfor ikke? Jeg bruker også linser, men har ingen begrensninger i førerkortet mitt av den grunn. Det eneste jeg må forholde meg til er at jeg må bruke linsene under kjøring, og de går jeg med hver dag uansett - tror ingen ønsker at jeg skal kjøre i vei uten dem. Når det gjelder å være edru når man kjører ser jeg ikke på det som noe problem da en promillegrense på 0,2 tilsier at man ikke bør drikke alkohol før kjøring uansett. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Jeg bruker jo selvfølgelig linsene HVER dag jeg også. MEN har man fått i sertifikatet at man MÅ BRUKE briller/linser, og er på tur langt hjemme fra, så har man IKKE lov å kjøre hjem hvis man skulle miste dem.... Det vil jeg gjerne slippe. Endret 14. april 2006 av Autofil Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Jeg bruker jo selvfølgelig linsene HVER dag jeg også.MEN har man fått i sertifikatet at man MÅ BRUKE briller/linser, og er på tur langt hjemme fra, så har man IKKE lov å kjøre hjem.... Det vil jeg gjerne slippe. 5918154[/snapback] Vet du hvorfor du ikke får lov til å kjøre..? Har man mangler ved synet i trafikken, bør man ikke være der. Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Har den siste tida begynt å bruke linser. (-1 venste, -0,5 høyre) Skulle da kanskje ha sagt ifra til biltilsynet og fått merknad på førerkortet. Men hvorfor skal jeg egentlig gjøre det? Har forøvrig ingen problemer med å kjøre bil uten briller/linser. Hvofor skal jeg da si ifra, slik at jeg får en anmerkning,- og hvis jeg en dag av en eller annen grunn blir stoppet av politiet, og tilfeldigvis ikke bruker linsene vil få en mindre bot eller noe sånn. Gir ikke noe mening. Så moralen er; Det er ikke noe poeng i å si ifra om brille/linse bruk Endret 14. april 2006 av Menkromsen Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Så om en 80-åring med dårlig syn blir stoppet av politiet, ikke har noe merking på førerkortet, kjører videre, og 5 minutter etterpå måker ned 3 personer i et forgjengerfelt, så er det lissom helt greit..? Klart det er forskjell, men reglene er til for en grunn, og jeg har en teori om at optikere og de som har satt opp regelverket vet litt mer om hva slags syn man trenger for å fungere optimalt i trafikken, enn hva hver enkelt kan dømme selv (noe som sjeldent blir objektivt).. Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Er enig i mye du sier, men det er forskjell på hvor dårlig enkelte ser. Ser selv ikke så altfor dårlig, litt vanskelig å tyde liten tekst som er noen meter unna. For min del ser jeg helt klart at det er en ulempe å få denne anmerkningen. For en 80åring som alltid har sett meget dårlig, og ikke klarer å se noe som helst 1 meter foran seg, ser jeg vel også helst at denne karen får en anmerkning i førerkortet. Endret 14. april 2006 av Menkromsen Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Jeg bruker jo selvfølgelig linsene HVER dag jeg også.MEN har man fått i sertifikatet at man MÅ BRUKE briller/linser, og er på tur langt hjemme fra, så har man IKKE lov å kjøre hjem.... Det vil jeg gjerne slippe. 5918154[/snapback] Vet du hvorfor du ikke får lov til å kjøre..? Har man mangler ved synet i trafikken, bør man ikke være der. 5919425[/snapback] Ja jeg har "mangler ved synet". Det er derfor jeg, som jeg skrev, bruker linser. Men skulle jeg ved et uhell miste linsene om 6 år, så tar jeg for faen sjansen på å kjøre hjem. Sånn er'e bare. Selv om jeg kanskje da har problemer med å lese hva det står på fartskiltet før jeg passerer det, er det ikke det samme som om jeg ikke ser andre biler og personer, og kjører på dem. Er for faen ikke blind. Men oppfyller m.a.o. ikke kravene. Lenke til kommentar
MostlyLurkin' Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 "05.01 Begrenset til kjøring om dagen (for eksempel en time etter soloppgang til en time før solnedgang)" "05.04 Begrenset til kjøring med en hastighet høyst ..... km/t" Hahahahahahah! :!: Kjipt! Hva slags folk kan bare kjøre når det er lyst? Lenke til kommentar
ptta Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Folk som ikke burde kjøre i det hele tatt ^^ Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 05.07 Ingen kjøring på motorveg Har vi egentlig motorvei her nordpå?(Troms) Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Denne bemerkelsen er kanskje beregnet for mennesker som vil ikke vil reagere normalt i forhold til inntak av alkohol. Dvs om en skulle miste evnen til å kjøre bil, av et glass vin. Ikke pga alkohol mengden, men en annen form for reaksjon som gjør at kroppen ikke vil fungere normalt. Derfor har de den muligheten til å bemerke dette i førerkortet? Bakpå mitt førerkort i felt 12, bak traktor har jeg koden 142. Hva betyr det? Har også, fremdeles i felt 12, helt på bunn. En kode som sier 152.. ? Dette kom på etter at jeg tok minibuss lappen. Da kom traktor, mopet osv også med, hadde ikke dette tidligere. Noen som kan si meg hva disse kodene betyr? Har ingen bemerkelser som jeg selv vet om.. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 "05.01 Begrenset til kjøring om dagen (for eksempel en time etter soloppgang til en time før solnedgang)" "05.04 Begrenset til kjøring med en hastighet høyst ..... km/t" Hahahahahahah! :!: Kjipt! Hva slags folk kan bare kjøre når det er lyst? 5922770[/snapback] Det finnes da mennesker med dårlig nattsyn. Men de kan kanskje se utmerket UTEN korreksjon i dagslys. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Denne bemerkelsen er kanskje beregnet for mennesker som vil ikke vil reagere normalt i forhold til inntak av alkohol. Dvs om en skulle miste evnen til å kjøre bil, av et glass vin. Ikke pga alkohol mengden, men en annen form for reaksjon som gjør at kroppen ikke vil fungere normalt. Derfor har de den muligheten til å bemerke dette i førerkortet? Bakpå mitt førerkort i felt 12, bak traktor har jeg koden 142. Hva betyr det? Har også, fremdeles i felt 12, helt på bunn. En kode som sier 152.. ? Dette kom på etter at jeg tok minibuss lappen. Da kom traktor, mopet osv også med, hadde ikke dette tidligere. Noen som kan si meg hva disse kodene betyr? Har ingen bemerkelser som jeg selv vet om.. 5923046[/snapback] 142 Traktor ubegrenset, med eller uten tilhenger 152 Rett til å kjøre motorredskap opptil 7500 kg tillatt totalvekt og motorredskap over 7500 kg tillatt totalvekt, med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Det kan være at vedkommende ikke har lov å medbringe alkohol i bilen, f.eks. etter tidligere domfellelse for fyllekjøring? Lenke til kommentar
underground Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 En ting er sikkert jeg kjører ikke uten briller. grunnen til det er at jeg ikke ser klart en meter framfor meg. Er jo veldig ubehagelig å kjøre da, men med brillene på er alt klart som dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå