Gå til innhold

Hvor varmt i harddisk før det blir farlig ?

Myou

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor varmt det burde være i harddisken, selvsagt er jo desto mindre desto bedre, men jeg hadde 54 grader celsius og lurer på om jeg egentlig burde slå den av nå... ??

Er det noen gjennomsnittsgrad den bør holde seg på ??

Eller kommer det ann på fra harddisk til harddisk ??

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det er stund siden du la inn spørsmål, men uansett..

HD er ofte sertifisert til å tåle 55-60 grader, så du har ikke noe akutt problem på kort sikt. Men det er ingen ideell situasjon, temp spesielt over 50 grader er nemlig med på å redusere levetiden på harddisken. Sitat: "According to our research, increasing HDD temperature by 5°C has the same effect on reliability as switching from 10% to 100% HDD workload! Each one-degree drop of HDD temperature is equivalent to a 10% increase of HDD service life.''

Altså; for hver grad du senker temp, øker HD levetid statistisk med 10% ! Her er link om emnet: http://www.pcug.org.au/~boesen/temperature...ure_results.htm

Hadde selv 6 x HD med temp opp mot 60 grader på de HD som stod øverst i kabinettet. Kjøpte 2 x Clas Ohlson std chassisvifter (80x80 mm) til 90 kroner stk. Monterte disse slik at de suger luft INN i kabinett og blåser luften direkte PÅ HD'er (1 vifte pr 3 HD). Har nå permanent maks temp på HD mellom 25-30 grader. Har std chassisvifte som suger luft UT bak. Nå føles de (siden de er under 37 grader) faktisk kjølige å ta på!

Det finnes lange diskusjoner på nett om positivt vs. negativt luftrykk i chassis, samt beskrivelser av heftige kjøleløsninger, men 180 kroner løste mitt problem (en kar med vannkjøling observerte at å senke HD-temp under 20 grader medførte økt støy fra harddisk, så 20 grader er antagelig en grei minstetemp...).

Det hører med til historien at min maskin står bortgjemt på eget rom (dedikert filserver) og at viftestøy derfor ikke er noe problem.

Clas Ohlson har også en egen HD-vifte som kanskje støyer litt mindre (men bruker samme prinsipp; blåser luft direkte på HD): http://www.clasohlson.no/shop/store/printp...+2%3A15%3A48+AM

Lykke til!

Endret av gonzomeister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...