Gå til innhold

PS3 sitt OS kjører tungt

SteveVice

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xBox trenger ikke mer enn en DVD? Vent og se, for det kommer PS3 til å trenge.

5928436[/snapback]

Tja, om de ikke gidder kjøre komprimering på FF-serien (filmsekvensene) så kanskje. Men ellers, tviler sterkt på at den i det hele tatt vil trenge større plass.

Egentlig ser jeg bare det på en dårlig grunn til at utviklerene vil sløse plass ved å bare slenge inn flere ting bare for å fylle opp plassen de har tilgjengelig. Nå gir dette også en del fordeler, men tviler på at vi vil trenge denne ekstra plassen med det første.

5928452[/snapback]

Oblivion bruker allerede hele plassen dvd-platen til spillet.

halvparten av plassen går alene til stemmer, resten til grafikk og annet.

sier litt om hvor plasskrevende hd-grafikk er.

og spill blir ikke akkurat mindre med åra.

Lenke til kommentar

5928436[/snapback]

Tja, om de ikke gidder kjøre komprimering på FF-serien (filmsekvensene) så kanskje. Men ellers, tviler sterkt på at den i det hele tatt vil trenge større plass.

Egentlig ser jeg bare det på en dårlig grunn til at utviklerene vil sløse plass ved å bare slenge inn flere ting bare for å fylle opp plassen de har tilgjengelig. Nå gir dette også en del fordeler, men tviler på at vi vil trenge denne ekstra plassen med det første.

5928452[/snapback]

5928826[/snapback]

Kommer an på spillgenren. Rollespill er alltid større enn andre genrer (vanligvis). Jeg er 100% sikker på at vi ikke vil se et eneste FPS, bilspill, eventyr, simulering eller hva det nå skulle være, som vil ta mer enn en DVD9.

Lenke til kommentar
Ja, men gi noen logiske grunner for dette da!

Synes du det virker logisk at utviklingen plutselig skal stoppe opp nå da? Har vi liksom nådd en magisk grense ved 9GB? Neppe.

5926647[/snapback]

Les hva jeg skriver. Poenget mitt er ikke at utviklingen kommer til å stoppe opp. Jeg mener dog at det ikke vil bli skrikende behov for kapasiteten til BR i denne generasjonen av konsoller (dvs PS3 & co).

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Tror du ikke geniene hos Sony vet hvordan de skal lage en superb konsoll ? Det tror nemlig jeg og bevisene ligger hos Playstation og Playstation 2. Etter hele 6 år er fortsatt PS2 på tronen og det kan jo umulig være pga grafikken ? Nei det er pga spillene ! Så blir VELDIG feil av trådstarter å si at de må fokusere på spilltitler istedenfor hardware når det er hva Sony har gjort hele tiden. Microsoft har jo laget en MiniPC med Xbox360 og tviler sterkt den vil klare seg i 6 år som PS2. Xbox360 har jo ustabilt operativsystem og en cdrom som absolutt ikke fungerer 100%.

Lenke til kommentar

Skjønner du da ikke at dette taler for DVD. Med et så stort spillverden og pen grafikk tar grafikken til Oblivion bare opp en halv DVD9 plate. Så mye kapasitet til tale og lyd vil ikke bli vanlig og selv da klarte Oblivion seg med bare en DVD. Dessuten var 90% utviklinken på uferdig xbox360 hw, med mer tid og på ferdig dev kits er det ikke akkurat utenkelig at dem enda hadde klart seg med mindre plass.

Lenke til kommentar
Kommer an på spillgenren. Rollespill er alltid større enn andre genrer (vanligvis). Jeg er 100% sikker på at vi ikke vil se et eneste FPS, bilspill, eventyr, simulering eller hva det nå skulle være, som vil ta mer enn en DVD9.

5928856[/snapback]

Hideo Kojima/Kojima Productions hadde problemer med på få inn hele MGS3:Subsistence på én DVD9, om jeg ikke husker helt feil. Det sier sitt at det er snakk om et PS2-spill.

Lenke til kommentar

Noen her som snakka om eit tregt drev på ps2, det samme har vel ps3 med sin blueray spiller. Den har ein hastighet på 2x var det vel, mens spilleren i 360 hadde ein DVD spiller på 12x. det er ein markant forsjell i overføring av data bueray eller ikkje..

er vel litt av grunnen til at sony har valgt ein HD på 60gb, for og kunne mellomlagre spillet. da slipp laseren og jobbe heile tiden. noko som vil resultere i mindre støy fra CD-ROM.

achilles hælen til ps3 kan vel kansje bli viftestøy... :hmm:

Lenke til kommentar

5928856[/snapback]

Hideo Kojima/Kojima Productions hadde problemer med på få inn hele MGS3:Subsistence på én DVD9, om jeg ikke husker helt feil. Det sier sitt at det er snakk om et PS2-spill.

5929153[/snapback]

Men de klarte det ;)

Poenget er vel at dersom utviklere har en begresning, så vil de optimalisere ting så godt de kan, i motsettning til hva de vil med for mye ressurser.

Lenke til kommentar
Noen her som snakka om eit tregt drev på ps2, det samme har vel ps3 med sin blueray spiller. Den har ein hastighet på 2x var det vel, mens spilleren i 360 hadde ein DVD spiller på 12x. det er ein markant forsjell i overføring av data bueray eller ikkje..

Det er forskjell mellom BlueRay 2x og DVD 2x. Blueray trenger ikke å spinne raskt for å yte bra. En 2x BlueRay spiller yter hele 74Mbps.

Angående at PS3 kan bli bråkete så er jeg litt uenig. Det som bråker i en konsoll er som regel dvd spilleren som hos Xbox360. Siden Blueray ikke trenger å spinne så fort som dvdspillere gjør så blir det desto mindre bråk ;)

Lenke til kommentar
Det er forskjell mellom BlueRay 2x og DVD 2x. Blueray trenger ikke å spinne raskt for å yte bra.  En 2x BlueRay spiller yter hele 74Mbps.

Angående at PS3 kan bli bråkete så er jeg litt uenig. Det som bråker i en konsoll er som regel dvd spilleren som hos Xbox360. Siden Blueray ikke trenger å spinne så fort som dvdspillere gjør så blir det desto mindre bråk ;)

5929358[/snapback]

Ikke så stor forskjell, om jeg tolker spesifikasjonene riktig.

DVD: 2 x 1352 kB/s = ca. 2.7MB

BRD: 74Mbps / 8 = ca. 9.2MB

DVD info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dvd#Technical_information

Men det er såklart forskjell. Så den vil kunne spinne på en lavere hastighet. Rundt 1/3 av hastigheten for samme datamengde.

Lenke til kommentar
Microsoft har jo laget en MiniPC med Xbox360 og tviler sterkt den vil klare seg i 6 år som PS2. Xbox360 har jo ustabilt operativsystem og en cdrom som absolutt ikke fungerer 100%.

5929140[/snapback]

Xbox360 skiller seg bra ut fra noe PC arkitektur. Noe man ikke kan si om PS3's RSX.

Lenke til kommentar
Det er forskjell mellom BlueRay 2x og DVD 2x. Blueray trenger ikke å spinne raskt for å yte bra.  En 2x BlueRay spiller yter hele 74Mbps.

Noe som betyr 9,75MB/s. En 12x DVD kan overføre 15.86MB/s eller ~60% raskere. Dette blir litt feil vei for jo mer data som må lastes jo raskere må det gjøres for å holde ventetiden nede.

5929358[/snapback]

Min erfaring fra forige generasjon er at det er vifta/ene som støyer mest. Med Xb360 er det to forskjellige DVD spillere ute å går der den ene skal være ganske stillegående.

Lenke til kommentar

Noe som betyr 9,75MB/s. En 12x DVD kan overføre 15.86MB/s eller ~60% raskere. Dette blir litt feil vei for jo mer data som må lastes jo raskere må det gjøres for å holde ventetiden nede.

5929358[/snapback]

Min erfaring fra forige generasjon er at det er vifta/ene som støyer mest. Med Xb360 er det to forskjellige DVD spillere ute å går der den ene skal være ganske stillegående.

5929554[/snapback]

Du kan ikke regne ut hastigheten som på en dvdspiller. En blueray hastighet er mellom 3 og 4x raskere enn en DVD. Altså Blueray 1x kontra DVD 1x. Den leser på en helt annen måte og er kort sagt jævlig mye mer effektiv. Så loadingtiden vil absolutt ikke bli noe lengre med en bluerayspiller. Ettersom HD-TV blir mer og mer vanlig vil mer og mer folk kjøpe Blueray og dette vet Sony godt tipper jeg.

Lenke til kommentar
Du kan ikke regne ut hastigheten som på en dvdspiller. En blueray hastighet er mellom 3 og 4x raskere enn en DVD. Altså Blueray 1x kontra DVD 1x. Den leser på en helt annen måte og er kort sagt jævlig mye mer effektiv. Så loadingtiden vil absolutt ikke bli noe lengre med en bluerayspiller. Ettersom HD-TV blir mer og mer vanlig vil mer og mer folk kjøpe Blueray og dette vet Sony godt tipper jeg.

5929699[/snapback]

Var jo akkurat det vi viste hvordan det var i posten over jo. Såklart kan du regne ut hastigheten.

Lenke til kommentar
Men de klarte det ;)

Poenget er vel at dersom utviklere har en begresning, så vil de optimalisere ting så godt de kan, i motsettning til hva de vil med for mye ressurser.

5929221[/snapback]

Nja, det var noe dialog og ekstra-materiell som ble kuttet, tror jeg. Jeg er ikke helt 100% sikker på om det var snakk om det faktiske spillet, eller én av bonus-dvdene.

Begrensninger - her lagringsplass - er vel ikke akkurat en forutsetning/fortrinn når det gjelder optimalisering; jeg vil heller si det er en begrensning for utviklingen av spillet.

Lenke til kommentar
Begrensninger - her lagringsplass - er vel ikke akkurat en forutsetning/fortrinn når det gjelder optimalisering; jeg vil heller si det er en begrensning for utviklingen av spillet.

5929810[/snapback]

Det kommer an på. Men DVD9 har vist seg å holde i lange tider ennå.

Lenke til kommentar

Zeff kan du gjøre om hastigheten fra DVD til blueray fart.

sjølv om DVD spilleren til 360 kjører 12x og blueray kjører 2x så veit jo eg at blueray er raskere på lavere hastighet.

men ALIKEVEL så er DVD spilleren til 360 raskere totalt. du må øke farten på blueray for og tilsvare samme farten som i DVD spilleren til xbox 360.

dette koster så difor har Sony sikkert valgt ein større harddisk for og slippe og sette inn ein dyrere blueray spiller.. :thumbup:

Lenke til kommentar

5928436[/snapback]

5928452[/snapback]

5928826[/snapback]

Oblivion er ett flott spill, men det har også tatt noen snareveier grafikkmessig, du oppdager sikkert hva jeg mener hvis du ser på kvinner som ikke har dekket til halsen. Mange hode-teksturer passer ikke ilag med kropps-teksturene.

Lenke til kommentar

5928436[/snapback]

5928452[/snapback]

5928826[/snapback]

5928856[/snapback]

stemmer det OJ. ehm bare rollespill? HÆ? hva med GTA? Batllefield som begynner å komme på konsoll? ehm jaja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...