erlendhagen Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hei! Vurderer å kjøpe et Canon D20. (Mykje pga zoom-hastighet, ISO 3200 og lite støy) Mitt primære ønske med kjøpet er å kunne ta gode innendørsbilder av barn (bolighus). Andre hensyn kjem i andre rekke, da utendørs fotografering aldri har vore et problem med mitt Powershot S70, og sikkert ikkje blir det med et DSLR. Budsjettet er litt begrensa: Eg har foreløpig ikkje lyst til å legge inn meir enn 6-7 tusen kroner i objektiver/ blitz, i tillegg til kamera og 18-55 kitlinse. Kva vil eg bli mest fornøyd med: -Dyr blitz, (les:580EX) og et rimelig 1.8 normalobjektiv, -Godt 1.4 objektiv Med tida blir det nok både blitz og lysstert objektiv ++, men eg kan ikkje ta alt no... Takk for innspel.. Lenke til kommentar
janivarvik Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hei!Vurderer å kjøpe et Canon D20. (Mykje pga zoom-hastighet, ISO 3200 og lite støy) Mitt primære ønske med kjøpet er å kunne ta gode innendørsbilder av barn (bolighus). Andre hensyn kjem i andre rekke, da utendørs fotografering aldri har vore et problem med mitt Powershot S70, og sikkert ikkje blir det med et DSLR. Budsjettet er litt begrensa: Eg har foreløpig ikkje lyst til å legge inn meir enn 6-7 tusen kroner i objektiver/ blitz, i tillegg til kamera og 18-55 kitlinse. Kva vil eg bli mest fornøyd med: -Dyr blitz, (les:580EX) og et rimelig 1.8 normalobjektiv, -Godt 1.4 objektiv Med tida blir det nok både blitz og lysstert objektiv ++, men eg kan ikkje ta alt no... Takk for innspel.. 5911876[/snapback] Hei For det første: zoom-hastigheten har ingenting med kameraet å gjøre, men avhenger av hva slags objektiv du bruker. Jeg bruker både dyrt objektiv (canon 24-70mm 2.8) og dyr blitz (canon 580ex). Min erfaring er at blitz skaper mer spennende bilder, dersom du lærer deg å bruke den rett. Jeg har riktignok trådløs blitz som gjør det enklere å plassere og leke med lyssettingen, men det er selvsagt ikke et must. Men jeg tror kanskje jeg ville gått for et objektiv med mer vidvinkel enn det du foreslår, i og med at du ønsker å ta mye bilder innendørs. I første omgang tror jeg du kan klare deg med kit-objektivet og ekstern blitz for å få gode resultater. Senere kan du kanskje bygge videre med et bedre og mer lyssterkt objektiv og kanskje vurdere trådløs sender til blitzen. Det er mitt tips iallefall. Mvh Jan Ivar Vik - http://vikfoto.com Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Med normalobjektiv meinte eg noko slikt som 28-35mm (~50). Eg ser at med mitt kompaktkamera er området 28-35mm mykje brukt, så eg tar poenget med kortare brennvidde. Men utvalget meg lyssterke objektiv krympar litt på kortare brennvidder, ser det ut som. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg går ut i fra at det er AF-hastighet, ikke zoom-hastighet det siktes til. Uansett vil jeg slå et slag for lyssterk fastoptikk til barn inne. I vinter har jeg lekt meg med 50mm f/1.8, og jeg syns det gir flotte resultater - mye mer spennende enn med blitz. Jeg kommer definitivt til å gå til innkjøp av Sigma 30mm f/1.4 i tillegg, for 50mm blir fort for langt. Den store (og den er stor) ulempen med lyssterke fastobjektiv er dybdeskarpheten, eller mer presist fraværet av den. Det kan være fryktelig vanskelig å ta gode bilder av barn i lek om dybdeskarpheten bare er en cm eller to. Dette taler sterkt for blitz. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg regner med at du kjøper kit-løsning som utgangspunkt, og derfor kommer til å ha en normalzoom i tillegg. Hvis det er tilfelle, så kan du trygt kjøpe en 50mm i tillegg. Som eneste objektiv i bagen blir det litt stusselig, gr cropfaktor. Hvis du tåler litt støy på bildene, så holder det med en 1,8. Jeg bruker det til samme bruk som du skisserer, og er veldig fornøyd. Jeg er også glad for at jeg har en god blitz, 550 EX. Jeg kunne godt ha klart meg med en 430 EX. Siden det virker som om du ikke er veldig erfaren fra før, så ville jeg satset på en 1,8. Den er god, og lett å kvitte seg med, uten å taper for mye penger. Mange missliker blitz, men en 430 EX er ingen dum investering. Det er få som trenger 580 EX, og til ditt bruk tror jeg det er overkill. Spar de ekstra kronene, så får du råd til polafilter og solblender til objektivene dine i tillegg. Det er også lurt å sette av budsjett til kortleser og et stort kort. Ingen vits i å overinvestere i den dyreste optikken, siden du likevel ikke er så erfaren enda. Kanskje jeg ville kjøpt en 50/1,8 + 430 EX, og lagt de ekstra kronene i en litt bedre normalzoom. Flere har gode erfaringer med Sigma 18-125, og Sigma 17-70 er blitt en ny favoritt på dette forumet. Førstnevnte får du råd til hvis du nedgraderer blitzen fra 580 EX til 430 EX, og du vinner på det mht bildekvalitet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Ja enig med de som mener EX580 er overkill for nybegynner. Du vil ikke trenge de featurene den har i forhold til f.eks EX430. 50mm 1.4/1.8 er meget bra saker, men innendørs kan du ikke regne med å få tatt bilde av mer enn en person av gangen siden 1.6 crop gjør utsnittet trangt. Sigma 30 1.4 kan være et bra alternativ (evt Canon 28 2.8). Men med god blits f.eks rettet mot tak blir selv blender 3.5-4-4.5 ved ISO 800/1600 meget brukbart. Ville ventet med fastobjektiv inntil du har forsøkt deg med kit-zoom. Det er som nevnt ikke bare bare å fotografere barn i bevegelse når dybdeskarpheten er såpass begrenset som en 50 1.4/1.8 er i stand til å levere. Lenke til kommentar
kak Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Hva med Sigma 28mm/F1.8 EX? Det er en del billigere enn 30mm/F1.4. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Eg såg dette objektivet i dag: Sigma 20 1.8 Kanhende ei passelig innendørs brennvidde? Eg ser for meg dette utstyret: Canon 20D m 18-55 kitlinse 9500,- Speedlite 430EX 2500,- Ekstra batteri (alltid kjekt) 800,- 2GB hurtig minnekort 1000,- + En av følgande: Sigma 20 1.8 (??) 4000,- Sigma 28 1.8 2500,- Sigma 30 1.4 4000,- Canon 28 1.8 4000,- Tja.. Ikkje lett å vite kva som blir det beste kjøpet... Endret 13. april 2006 av erlendhagen Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Jeg hadde droppet både kit-zoom og det faste objekivet, og prøvd å finne en god zoom i dette området som dekker begge behovene. Husk at man bare kan ha et objektiv på kameraet om gangen, og optikk med overlappende bruksområder har virkelig begrenset verdi. Det er vanskeligere å finne en slik linse for Canon enn for Nikon, men det er i ferd med å komme lovende alternativer i din prisklasse. Jeg ville ha undersøkt Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro for Canon og Tamron 17-50mm f/2,8 Di. Jeg har selv Tamrons 28-75mm f/2.8, og den er aldeles strålende, men den begrensede vidvinkelen gjør dessverre at den ikke kvalifiserer som et tilstrekkelig allround-objektiv. Blitz er også en nødvendighet i mine øyne, men gå heller for en av de rimeligere modellene. Lenke til kommentar
kwenger Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Hei Hva med en Sony R-1 (6990kr) og en Sony blitz. Svingbar LCD-skjerm er bra til å få kamera ned i barna sin høyde uten å krype på gulvet. Linsa alene er verdt kamera prisen i følge dpreview. Starter på 14,3(24) mm 2.8 Litt mer støy enn på Eos 20d, den har heller ikke maskingevær takt på utløseren, men det får du ikke med blitz likevel.. Du må derimot betale det dobbelte for å få like bra bilder ( L-linser) . Kit linsa gir mye dårligere resultat enn Sony'en. Har selv nylig kjøpt en 20D og er meget fornøyd, men til ditt behov bør Sony'en holde. kW Endret 13. april 2006 av kwenger Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 Hei Hva med en Sony R-1 (6990kr) og en Sony blitz. Svingbar LCD-skjerm er bra til å få kamera ned i barna sin høyde uten å krype på gulvet. Linsa alene er verdt kamera prisen i følge dpreview. Starter på 14,3(24) mm 2.8 Litt mer støy enn på Eos 20d, den har heller ikke maskingevær takt på utløseren, men det får du ikke med blitz likevel.. Du må derimot betale det dobbelte for å få like bra bilder ( L-linser) . Kit linsa gir mye dårligere resultat enn Sony'en. Har selv nylig kjøpt en 20D og er meget fornøyd, men til ditt behov bør Sony'en holde. kW 5914437[/snapback] Nei, det er totalt uaktuelt. No skal eg ha KAMERA. Når eg er forsiktig med kva slag utstyr eg vurderer, så er det kun for å holde førstegangssummen litt nede. Eg skal ha meir over tid. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Jeg er enig med CWalken. Grei blitz og god normalzoom. Sigma 17-70 gir deg god lysstyrke på vidvinkel (2,8). Da blir det i tillegg noen få kroner til overs. De kan du bruke på en 50/1,8 som portrettobjektiv. Da er du godt rustet til de fleste forhold. Med originalzoomen og et fastobjektiv kan du fort ende opp med å bare bruke fastobjektivet, og irritere deg over manglende bildevinkel. Med Sigma 17-70 vil du bruke zoomen som vidvinkel like mye som du bruker 50mm til portrett, uten blitz. I tillegg vil blitzen sørge for skikkelige resultater når du trenger enda mer lys, og blitz trenger ikke være stygt hvis det er riktig brukt. Det er ikke tilfeldig at CWalken mener det han mener. Han har mange ganger vist oss hvor gode bilder man kan få med kunstig lys. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Ser du har satt til side 800 spenn til ett batteri. Handler du på eBay får du 10-12 batteri inkl frakt, som attpåtil har bedre kapasitet enn Canons 511, til den prisen... Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 Fortsatt takk for innspela. Eg las en omtale av det 17-70 objektivet. Det ser jo bra ut, bortsett fra lysstyrken. Ser at eg kanskje har undervurdert betydninga av dybdeskarphet. Eg har hatt lyst til å kunne ta bilder i dempa belysning uten blitz, fordi eg er vant til at en blitz "ødelegger" både stemning, hud- og bakgrunnsfarge etc. Høg ISO vil jo på D20 på en fin måte kompensere for manglande lys eller lyssvak optikk, men kor mykje veit eg ikkje. På mitt Powershot S70 er bildene "ubrukelige" allerede på ISO 400. Vil en kunne bruke en Speedlite og samtidig kunne unngå effekten eg opplever på intern blitz heilt? Lenke til kommentar
royend Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Ser at du er villig til å legge 4 000 i det ekstra objektivet. Da ville jeg heller droppet originalobjektivet, og kjøpt 17-40mm f4 L til Canon. Fantastisk skarphet, rask autofokus og et L-objekt så godt som noe. Kanskje vil du savne f2.8 , men dybdeskarpheten blir dertil bedre for innendørs fotografering. Uansett vil du med blitzen ha masse lys å leke med. Pris ny: ca 6400,- Pris brukt: ca 5000,- Senere kan du kjøpe 50mm f1.8/1.4 og dermed ha et ok portrettobjektiv. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Ser at du er villig til å legge 4 000 i det ekstra objektivet. Da ville jeg heller droppet originalobjektivet, og kjøpt 17-40mm f4 L til Canon. Fantastisk skarphet, rask autofokus og et L-objekt så godt som noe. Kanskje vil du savne f2.8 , men dybdeskarpheten blir dertil bedre for innendørs fotografering. 5918221[/snapback] Det hadde vært et argument hvis det ikke gikk an å blende ned en f/2.8-linse til f/4. Og bare da. Jeg må forøvrig si at jeg har store forhåpninger til Tamron-linsen. Litt dyrere enn Sigmas 17-70mm ($450 vs $390 hos B&H), men hvis den har de samme optiske egenskapene som 28-75mm'eren er det ingen grunn for de som leter etter en ny allround-zoom for ikke å løpe til butikken når de blir tilgjengelige (mai?). Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Vil en kunne bruke en Speedlite og samtidig kunne unngå effekten eg opplever på intern blitz heilt? 5918071[/snapback] Med indirekte blitz unngår du "blitz-i-trynet"-looken man får med P&S-kamera, men det stiller krav til omgivelsene. Farge på tak og til dels også vegger vil sette farge på motivet ditt, og du klarer heller ikke å lyssette "i dybden", om det er stor avstand mellom fronten av motivet ditt og resten av rommet. Du kan ta en kikk her for en liten diskusjon om indirekte vs direkte blitz, og du kan nok finne mer om du googler eller søker på dpreview.com sine forum. Lenke til kommentar
Initium Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 1. Blitz er overvurdert ( ingenting slår dagslys ) 2. Zoom koster _MYE_ penger. Fastoptikk + gode sko, koster nesten ingenting. Etter at jeg fikk 50mm F1,8 har den nesten ikke vært av kameraet. Ønsker nå å oppgradere til F1,4 Initium Lenke til kommentar
modin Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Vil en kunne bruke en Speedlite og samtidig kunne unngå effekten eg opplever på intern blitz heilt? 5918071[/snapback] Med indirekte blitz unngår du "blitz-i-trynet"-looken man får med P&S-kamera, men det stiller krav til omgivelsene. Farge på tak og til dels også vegger vil sette farge på motivet ditt, og du klarer heller ikke å lyssette "i dybden", om det er stor avstand mellom fronten av motivet ditt og resten av rommet. 5919993[/snapback] Der er jeg uenig, selv bruker jeg taket hjemme til å reflektere blitzen og det er mørkebrunt. Jeg justerer bare hvitbalanse etter et bilde jeg har tatt med det reflekterte lyset mot en hvit vegg. Det er en av de store fordelene med digitalfoto før hadde man bare tre alternative filmtyper på hvitbalanse sol, kveldslys og kunstig belysning (tungsten). Men med digitalt kan du jo justerer hvit opp mot hva du vil, jeg gjør det samme når jeg blander blitz og annet lys. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 Flott med så mange innspel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå