Gå til innhold

CPUvifte har 4 ledere

cholas1

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt en vapochill cpukjøler med vifte, men viftens strømforsyning har 4 ledere, mens det bare er tre på hovedkortet!

Leste et sted at det bare er å plugge kontakten i hovedkortet, bare at man må sørge for at svart, gul og grønne leder er forbundet med hovedkortet.

Er dette riktig? Er jo litt redd for å svi CPUen min... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kompis har 4 pins plugg på sin cpu vifte og det er ingen problem så lenge strøm ledningen og turtallsledninga er kobla til hk.

5911647[/snapback]

Hei, takk!

Jeg leser følgende et annet sted (http://forum.vapochill.com/showthread.php?t=9984)

Black wire : Ground (GND)

Yellow wire : +12V

Green wire : Tacho signal

Blue wire : PWM control signal

For those of you who only have a 3-pin connector you must connect it by using the BLACK, YELLOW and Green wires of the connector.

Dette skulle tyde på at det er viktig å få med seg JORD, og ikke PWM (hva nå dette måtte være - kontrollerer hasitgheten??) :dontgetit:

Lenke til kommentar
En kompis har 4 pins plugg på sin cpu vifte og det er ingen problem så lenge strøm ledningen og turtallsledninga er kobla til hk.

5911647[/snapback]

Hei, takk!

Jeg leser følgende et annet sted (http://forum.vapochill.com/showthread.php?t=9984)

Black wire : Ground (GND)

Yellow wire : +12V

Green wire : Tacho signal

Blue wire : PWM control signal

For those of you who only have a 3-pin connector you must connect it by using the BLACK, YELLOW and Green wires of the connector.

Dette skulle tyde på at det er viktig å få med seg JORD, og ikke PWM (hva nå dette måtte være - kontrollerer hasitgheten??) :dontgetit:

5911706[/snapback]

for å få en krets må du ha +12v og jord..

så da får du de og den som måler hastigheten

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg

TACH står for tachometer :!:

fra thefreedictionary.com:

tachometer - measuring instrument for indicating speed of rotation

PWM står for pulse width modulation. Jeg har ennå ikke skjønt hva denne fjerde lederen er til... :hmm:

Lenke til kommentar
Da skjønner jeg

TACH står for tachometer :!:

fra thefreedictionary.com:

tachometer - measuring instrument for indicating speed of rotation

PWM står for pulse width modulation. Jeg har ennå ikke skjønt hva denne fjerde lederen er til...  :hmm:

5911854[/snapback]

Har vel ikke noe å si nor du ikke kan bruke den uansett :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det fjerde lederen kan brukes til å styre en PWM-modulator i viften. Denne modulatoren gir viften pulser på 12V i x antall prosent av tiden (det er dette man kan styre via denne lederen). Dette er en alternativ måte å senke hastigheten på viften som bruker mindre effekt/strøm og fungerer på langt lavere hastigheter enn en vanlig spenningsregulator.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...