elminzter Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) heisann, har en side som tar i mot logi info fra en form, sjekker denne mot database osv. etter den har sjekka at passord stemmer har jeg session_start(); $_SESSION["admin"] = $admin; header('Location: z.php?' . SID); hjelper ikke samme f hva jeg gjør så vil den bare ikke slenge på SID...blir ikke session starta eller noe?? printer ikke ut noe før session_start(), hjelper ikke om jeg legger inn session_start() før mysql koden eller noe... redirectes bare til: .../z.php? hjelp? edit: rørte php for første gang på mandag eller noe....be gentle Endret 12. april 2006 av elminzter Lenke til kommentar
trondes Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 hmm.. prøv med å skrive: session_write_close(); før du bruker header(); hvis du bruker kaker så slipper du vel å sende session videre med adressen? Lenke til kommentar
elminzter Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 hvis du bruker kaker så slipper du vel å sende session videre med adressen? vel, fikk uansett ikke hva jeg gjorde til å skrive ut $_SESSION["admin"] på neste side... *teste session_write_close()* hm, gir samme resultat...kommer bare til z.php? (hvid du mente session_start(); $_SESSION["admin"] = $admin; session_write_close(); header('Location: z.php?' . SID); ) Lenke til kommentar
elminzter Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 men jeg må altså ikke på død og liv sende det videre manuelt med SID, om cookies fungerer så gjerne for meg ...men hvordan funker i så fall det? php.net sier forresten: Note: Session ID is not passed with Location header even if session.use_trans_sid is enabled. It must by passed manually using SID constant. Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 hvis du bruker kaker så slipper du vel å sende session videre med adressen? vel, fikk uansett ikke hva jeg gjorde til å skrive ut $_SESSION["admin"] på neste side... *teste session_write_close()* hm, gir samme resultat...kommer bare til z.php? (hvid du mente session_start(); $_SESSION["admin"] = $admin; session_write_close(); header('Location: z.php?' . SID); ) 5911202[/snapback] hvis du skal skrive ut innholdet i session admin på neste side skriver du vel bare print $_SESSION['admin'] Tror det skal gjøre biffen. Lenke til kommentar
trondes Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 hvis du skal skrive ut innholdet i session admin på neste side skriver du vel bare print $_SESSION['admin'] Tror det skal gjøre biffen. 5911251[/snapback] Jeg er ikke noe ekspert på session, aldri brukt det igrunn Men jeg regner med at du må ha med : session_start(); før du kan hente ut noe fra $_SESSION ? Lenke til kommentar
elminzter Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 hvis du skal skrive ut innholdet i session admin på neste side skriver du vel bare print $_SESSION['admin'] Tror det skal gjøre biffen. 5911251[/snapback] vel, problemet er ikke at jeg ikke får skrevet ut, problemet er at $_SESSION['admin'] ikke eksisterer...virker ikke som sessionen i det hele tatt eksisterer :/ Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) hvis du skal skrive ut innholdet i session admin på neste side skriver du vel bare print $_SESSION['admin'] Tror det skal gjøre biffen. 5911251[/snapback] vel, problemet er ikke at jeg ikke får skrevet ut, problemet er at $_SESSION['admin'] ikke eksisterer...virker ikke som sessionen i det hele tatt eksisterer :/ 5911293[/snapback] Skikkelig idiotspørsmål, men jeg stiller det likevel. Hvor initialiserer du $admin? Hvis du aldri gjør det, så er det ingenting å skrive ut. for å sjekke om det faktisk finnes en session er å skrive ut en session_id, eksempelvis slik: <?php session_start(); $id = session_id(); echo $id; ?> Jeg får ut dette: fd2d189ab848fe4ba4e0fa52c5b1e531 Endret 12. april 2006 av CruellaDeVille Lenke til kommentar
elminzter Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 hvis du skal skrive ut innholdet i session admin på neste side skriver du vel bare print $_SESSION['admin'] Tror det skal gjøre biffen. 5911251[/snapback] Jeg er ikke noe ekspert på session, aldri brukt det igrunn Men jeg regner med at du må ha med : session_start(); før du kan hente ut noe fra $_SESSION ? 5911286[/snapback] vel, inkluderer en fil som har session_start() i seg på z.php men om det er andre metoder som kan tillate meg å lage en admin login så for all del, vil bare ha noe som funker før jeg blir gal Lenke til kommentar
elminzter Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 hvis du skal skrive ut innholdet i session admin på neste side skriver du vel bare print $_SESSION['admin'] Tror det skal gjøre biffen. 5911251[/snapback] vel, problemet er ikke at jeg ikke får skrevet ut, problemet er at $_SESSION['admin'] ikke eksisterer...virker ikke som sessionen i det hele tatt eksisterer :/ 5911293[/snapback] Skikkelig idiotspørsmål, men jeg stiller det likevel. Hvor initialiserer du $admin? Hvis du aldri gjør det, så er det ingenting å skrive ut. for å sjekke om det faktisk finnes en session er å skrive ut en session_id, eksempelvis slik: <?php session_start(); $id = session_id(); echo $id; ?> Jeg får ut dette: fd2d189ab848fe4ba4e0fa52c5b1e531 5911313[/snapback] $admin = $_POST["admin"]; <- ca sånn Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 vel, inkluderer en fil som har session_start() i seg på z.php men om det er andre metoder som kan tillate meg å lage en admin login så for all del, vil bare ha noe som funker før jeg blir gal 5911327[/snapback] Jeg skjønner vel ikke helt hva du forsøker å gjøre her, men du trenger ikke overføre en sessionid for å lage en loginfunksjon, men det du kan gjøre er å sende sessionid ved hjelp av url samtidig som du har en verdi som sendes "under bordet" i sessionvariabelen id <?php session_start(); $id = $_SESSION['id']; $urlid = addslashes($_GET['id']); if(isset($urlid) && $urlid == $id){ // gjør admin-ting }else{ session_destroy(); header('location:fyside.php'); exit; } ?> Lenke til kommentar
elminzter Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 (endret) logisk nok lå feilen så klart i z.php ...redirecta videre til en test.php med kun session_start(); og echo $_SESSION["admin"]; og da funka det fint jaja...da var jeg i gang på PHP forumet takker for all hjelp uansett Endret 14. april 2006 av elminzter Lenke til kommentar
elminzter Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 (endret) edit: skulle redigere, ikke svare ^^ Endret 14. april 2006 av elminzter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå