Skurupu Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg har et problem med mitt Promise Ultra 133 TX2. Windows booter ikke hvis jeg har èn eller flere HDD koblet til kontrolleren. Jeg har eksperimenter litt med jumper settings, og noen ganger gjort slik at kortet ikke en gang finner noen HDD. Hvis dette skjer booter Windows uten problemer, men da virker jo ikke harddisken(e). Jeg har installert drivere og, i følge windows, fungerer IDE-kontrolleren som den skal. Noen som har noen idè om hva som kan være galt, og hvordan jeg eventuelt kan løse problemet? Jeg sitter her på TG med kun 4 harddisker, og har lyst til å ta i bruk de resterende to som bare sitter i maskinen og tørker støv for øyeblikket. Alle diskene mine er WD, og de to jeg prøver å koble til er av størrelsen 250GB. På forhånd takk for all hjelp. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Får ikke noe beskjed om nvram elns? Sikker på at kablene er ordentlig i? Etter post så kommer det opp bildet der den søker etter enheter? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Jeg får ingen feilmeldinger i det hele tatt. Bare en svart skjerm der jeg egentlig skulle fått opp Windows loading screen. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Så du får opp et vindu etter post der kontrolleren finner diskene? Er dette nytt, eller begynte det å fuske først nå på TG? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg har eksperimenter litt med jumper settings, og noen ganger gjort slik at kortet ikke en gang finner noen HDD. 5910628[/snapback] Jeg ville startet med å sette alle jumpere på disse harddiskene til Cable Select slik at plassering på kabelen styrer hva som er master og hva som er slave. Dermed unngår du konflikter mellom disseharddiskene pga jumpersettinger. Påse at alle kabler står riktig så bør du ha kommet langt. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Alle jumperene mine står på Cable Select, men det hjelper ikke. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Alle jumperene mine står på Cable Select, men det hjelper ikke. 5946615[/snapback] Det er vel mer enn å cable select som du må ordne, er ikke det ? -Har du plassert kontrolleren på et slot som kommer ikke i konflikt når det gjelder IRQ tildeling? -Har du koblet støm kabelen til den ? -Har du oppgradert Bios på kontrolleren? -Har du konfigurert Bios på HKortet etter at du koblet diskene på den? og før du booter? Kablene rekner jeg med at du har av riktig slag, og at drivere er de riktige etter som du sier sånn. Lenke til kommentar
Olebrumm71 Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Du har kanskje en SATA disk som boot-disk fra før som er koblet til en SATA-kontroller på hovedkortet ditt? Isåfall skyldes problemet ditt at Promise TX2 kontrolleren får forrang i boot-rekkefølgen.TX2-kortet blir sett på som en SCSI-device av de fleste hovedkort. Eneste løsningen på dette problemet som jeg vet om er å evt. kunne endre på boot-oppsettet i BIOS på hovedkortet og sette opp SATA som først i boot-rekkefølgen (enkelte hovedkort skiller dessverre ikke på SATA/SCSI i denne sammenhengen og da har du isåfall et potensielt problem ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå