Gå til innhold

Brugervejledning til FZ30 ?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men da forbauser det meg at når jeg sitter med en svensk manual til mitt, allikevel ikke kan finne nedlastbar svensk manual. Hva om man mister/roter bort sin, og gjerne skulle hatt en ny?  Dette er svært dårlig service av produsenten.

5925527[/snapback]

enig :innocent:

Vh.

Michael

Lenke til kommentar
Men da forbauser det meg at når jeg sitter med en svensk manual til mitt, allikevel ikke kan finne nedlastbar svensk manual. Hva om man mister/roter bort sin, og gjerne skulle hatt en ny?  Dette er svært dårlig service av produsenten.

5925527[/snapback]

Det blir jo omtrent det samme som å miste laderen eller batteriet... man må betale ekstra for det også. For det er ikke gratis å trykke opp bruksanvisninger. Men at man betaler for mye for det, er en annen sak. Jeg forstår imidlertid hvorfor de tar så mye for det, og det er for å forsøke å tvinge folk til å ikke kjøpe EU modeller med uforståelig bruksanvisning... eller "straffe" de som har gjort det.

Lenke til kommentar
Loven sier ikke lenger at det må følge med skandinavisk bruksanvisning, den nye loven sier at det holder med engelsk... kanskje du må oversette hele bruksanvisningen?

5915267[/snapback]

Hvilken lov sier at det holder med engelsk bruksanvisning?

Den norske forbrukerkjøpsloven sier følgende:

"Det skal følge med en bruksanvisning som du forstår."

Og det er mye (uttrykk o.l.) de fleste nordmenn ikke forstår i en engelsk bruksanvisning.

5917974[/snapback]

Tenk hvis du ikke kan lese da, skal det komme med tegnforklaringer? :)

Lenke til kommentar
Loven sier ikke lenger at det må følge med skandinavisk bruksanvisning, den nye loven sier at det holder med engelsk... kanskje du må oversette hele bruksanvisningen?

5915267[/snapback]

Og det er mye (uttrykk o.l.) de fleste nordmenn ikke forstår i en engelsk bruksanvisning.

5917974[/snapback]

5929117[/snapback]

Tullete problemstilling.

Hvis en ikke kan lese kan en heller ikke lese menyen på et digitalkamera. Da er det heller ikke lett og bruke kamera. Prøv å stille inn Japansk eller kinesisk meny og bruk kameraet ditt.

Lenke til kommentar

Davs,

Nu har jeg forsøgt at komme i kontakt med panasonic.dk

De har ingen emailadresser på deres hjemmeside, men de 3, som jeg har kunnet opspore virker ikke.

Idag prøvede jeg så at ringe til dem, men det var praktisk talt udmuligt at komme igennem.....sad i kø i ½ time......så gad jeg IKKE vente længere !

Jeg tænkte på om der var nogle af jer som kunne sende mig en manual på Dansk, Norsk eller svensk....selvom mit svenske ikke er alt for godt.

Jeg vil selvfølgelige gerne betale for det ....... alt indenfor rimeilghedens grænser ;)

Håber på en hjælpende hånd fra jer.

Mvh.

Michael

Lenke til kommentar

5915267[/snapback]

5917974[/snapback]

5929117[/snapback]

Tullete problemstilling.

Hvis en ikke kan lese kan en heller ikke lese menyen på et digitalkamera. Da er det heller ikke lett og bruke kamera. Prøv å stille inn Japansk eller kinesisk meny og bruk kameraet ditt.

5929459[/snapback]

Ikke for å være arrogant, men det har jeg prøvd. Det gikk fint, men tok litt tid før jeg klarte å stille tilbake til engelsk. ;)

Lenke til kommentar

Litt for bryderiet er muligens en underdrivelse. Jeg ble litt engasjert i saken, og forhørte meg med nettsjappa jeg kjøpte mitt fra, en ikke altfor ukjent sjappe i Sandefjord. Jeg nevnte at det ikke er manual å oppdrive hverken på norsk, svensk eller dansk side hos Panasonic. Hva da hvis man har mistet sin manual, og trenger en ny? Kan det lastes ned fra distributøren?

Svaret var ganske hårreisende:

"Nei vi sitter ikke med opplag på manualer til alle kamera (hverken trykt eller pdf). Dette er noe vi må bestille fra Panasonic. Har de kun trykte manualer så er det også dette vi må bestille. Dette er ikke en gratis manual og kommer ofte på ett sted mellom 4-500 kr eks frakt (her sammenligner jeg med Canon sine priser på slikt)."

For noen kamera, f.eks. i 2-2500-kroners klassen, kan man altså risikere å måtte ut med 20-25% av kameraets verdi, for en trøtt manual!! Hvorfor i himmelens navn skal det i det hele tatt koste noe? Ville ikke det være naturlig å finne under Kundestøtte på produsentens web? Alternativt hos distributøren?

Jeg sjekket så den engelske utgaven av Panasonics sider (www.panasonic.co.uk), valgte download centre under customer support, og valgte kameratype slik som på de nordiske sidene, men forskjellen av at det her ikke sto "ingen manual tilgjengelig". I stedet stor det følgende:

Operating Manuals for most Panasonic products are now available On-Line in Adobe™ PDF format. If you have the Acrobat Reader, you can view the document directly. You can also choose to download the file to your PC for future reference or printing.

Jeg kunne derfra enkelt velge nedlasting, og enten åpne direkte, eller laste ned lokalt for senere bruk.

At Panasonic i Skandinavia da skal være så kjipe og kundefiendtlige, er for meg en gåte.

Lenke til kommentar

Grunnen til det, Manskow, er at i England er ikke gråimport et like stort problem for importørene som i Norge. Den norske importøren velger å skru prisene latterlig høyt for at norske sjapper ikke skal bestille EU modeller og kjøpe norsk manual som de legger med i pakken... eller for at en kunde som ikke er stø i engelsk skal finne på å kjøpe i et annet land og manualen i Norge. Det skal rett og slett lønne seg å støtte den norske importøren.

Sånn sett forstår jeg de godt. Jeg synes det er hårreisende dyrt, men de er i sin fulle rett til å ønske å tjene penger og ikke oppmuntre folk til å kjøpe fra utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg fik et mindre chock, da jeg tjekkede min hotmail email i dag. Der var der en MEGET venlig dansker, som havde læst mine bønner på nyhedsgruppen dk.fritid.foto, hvor jeg ikke havde fået nogen respons overhovedet. Han havde imidlertid sendt mig en direkte mail istedet - med ønsket om en rigtig god påske og vedlagt en komplet DANSK brugermanual i PDF format !!

Der findes engle derude :w00t::thumbup::)

Hvis Manskow eller andre derude skulle kunne bruge en Dansk manual til en FZ30'er.....så poster I bare jeres mailadresse.....

Jeg siger foreløbig MANGE MANGE tak for supporten herinde..... Vi snakkes nok ved inden længe -- I Skandinaviske Brødre ! :):thumbup:

Venlig Hilsen

Michael.

Lenke til kommentar

5915267[/snapback]

5917974[/snapback]

5929117[/snapback]

Tullete problemstilling.

5929459[/snapback]

Jeg har gjort nettopp dette fordi jeg da laerer meg aa bla i menyene fortere etterhvert, og det funket faktisk fint. trenger ikke aa lese det som staar for aa navigere i kameramenyene mine :)

Det beste ville egentlig vaert et effektivt tegnsystem i menyene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...