ponnihest Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Har nettopp fått filteret jeg bestilte fra USA, men det passer som sagt ikke til kit-ojektivet til 350D. Hva passer det til, da? Det er 62 mm. det er snakk om... Am I stupid? Edit: Etter en liten oppdatering er det Tamron 70-300 det ikke passer til. Endret 12. april 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) EF-S 18-55mm har vel en filterdiameter på 58mm hvis jeg ikke husker fullstendig feil... så det blir vanskelig med 62mm filter med mindre du bruker en step-up ring fra 58mm -> 62mm. Fra en ting til en annen: Hadde du spurt meg, ville jeg sagt at å bruke Tiffen-filter på EF-S 18-55mm = bortkastede penger - og heller anbefalt deg å kjøpe solblenderen EW-60C istedet. Tiffen er ikke de beste filtrene for å si det mildt - dermed blir de dårlige egenskapene til objektivet ytterligere forverret - og det er definitivt ikke det man ønsker seg på EF-S 18-55mm..... http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11225 (den lille plastringen koster en halv formue (328 kroner!) her, men finnes langt billigere på Ebay) Endret 12. april 2006 av nomorebs Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 EF-S 18-55mm har vel en filterdiameter på 58mm hvis jeg ikke husker fullstendig feil... så det blir vanskelig med 62mm filter med mindre du bruker en step-up ring fra 58mm -> 62mm. 5910363[/snapback] Altså, det ser ut til at filteret passer i vidde, men objektivet har en annen innfatning, om det går an å bruke det ordet. Men om det er bra, er en annen sak... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hvis filteret har en diameter på 62mm, så er det for stort. Filteret må ha samme diameter som objektivet, hvis du ikke bruker step-up. Er forøvrig enig med nomorebs i at solblender er en mye bedre investering til 18-55. Den gjør i alle fall fotografisk nytte for seg, mens filteret i verste fall kan forverre bildekvaliteten. Hvorfor bestilte du 62mm? Fikk du feil størrelse? I så fall er det grunnlag for retur/bytte. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Hvorfor bestilte du 62mm? Fikk du feil størrelse? I så fall er det grunnlag for retur/bytte. 5910492[/snapback] Nei, bestilte 62. En på Japan Photo sa 62 mm, pluss at det står 62 inne i linselokket... så blæ. Men hva passer det til da? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Merkelig. Stakk nettopp opp på soverommet og sjekket min 18-55, og på den står det 58 både på objektiv og linsedeksel. Den karen på JP har virkelig feilinformert deg. Opplysninger om objektivet må du lese på selve objektivet, ikke på en plastdings som følger med. Forstår likevel ikke hvorfor det står 62 på dekslet ditt. Da burde det ikke passe. Kan du dobbeltsjekke det? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Meg bekjent så er det ingen EF eller EF-S objektiver som bruker filterdiameter på 62mm. Se bl.a. Canon's System Chart (pdf-fil) side 18 (Side 9 i Acrobat). Og ifølge Canon Camera Museum og EF-S objektiver så har alle 4 utgavene av EF-S 18-55mm filterstørrelse på 58mm. Objektivene dette gjelder: EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 USM EF-S18-55mm f/3.5-5.6 II EF-S18-55mm f/3.5-5.6 II USM Så blæ så ! Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Forstår likevel ikke hvorfor det står 62 på dekslet ditt. Da burde det ikke passe. Kan du dobbeltsjekke det? 5910591[/snapback] Jadda, det står på det andre linsedekselet jeg har, til Tamron 70-300 (ser dere, jeg husker ikke hvilket jeg bestilte til engang) Men det passer ikke til det heller, da Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Glem UV-filtre. Det burde riktignok passe på den andre zoomen. Kanskje det bare er vanskelig å skru på. Det hender at det virker som om de ikke vil innpå, fordi du ikke skrur 100% rett på. Personlig har jeg fjernet filterene på min optikk. Bruk heller solblender. Objektivene tåler faktisk en del. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Kanskje det er vanskelig å skru på ja... Men filteret har ikke gjenger som matcher objektivet en gang... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 what can I say... kanskje du skulle ta med objektiv med filter til den butikken der du kjøpte objektivet. De får det kanskje til. Av og til virker det som om ting ikke passer sammen, men det er bare litt dårlig passform. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå