Gå til innhold

Frostvæske i vannkjølingsanlegget?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat gått tom for den kjølevæsken som fulgte med mitt Thermaltake BigWater vannkjølingsanlegg.

Vil det gå bra om jeg blander ut vanlig frostvæske, som brukes i biler, med en del vann og heller dette i vannkjølinga? Blåfargen til frostvæsken er jo ganske fancy... :)

Mvh Nissen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, antakelig var det nok det? :roll:

Men samtidig kan det jo se ut som om han mener å bruke / tappe væske som allerede finnes i bilmotorer, og det var egentlig det jeg forsøkte å fiske frem et svar på, fra g5r.

Som forøvrig er mer aktiv i fora / tråder som langt fra er relatert til vannkjøling og detaljene omkring dette.

Uten dermed å slå beina under g5r. Men egentlig tror jeg at han kanskje ikke har det beste grunnlaget for sine uttalelser?

Dermed burde han vel egentlig ha latt være å komme med en slik påstand..... :hmm:

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Nåja. Max 5%?

Hva man trenger, kommer jo på sett og vis an på hvilke metallkombinasjoner man har i systemet.

Har man varianter av aluminium og kobber, så bør man nok vurdere akkurat det.

Aluminium finnes tross alt i en rekke kvaliteter, og ikke alle er like "snille" mtp korrosjon!

Har man en kombinasjon med kobber / aluminium, ville jeg nok for sikkerhets skyld doblet konsentrasjonen. ;)

Lenke til kommentar

Har du eloksert/anodisert aluminium, er du rimelig godt sikret mot galvanisk korrosjon, da. Problemet er om elokseringen er av sjaber kvalitet og ikke har 100% dekningsflate, eller om det er kommet sår på den flaten som skal leke med kjølevæsken. Dersom det da starter å korrodere, vil korrosjonen spre seg under oksid-laget, og etter hvert tære seg gjennom aluminiumen. Men så var det avstandene mellom komponentene, og den er såpass stor at jeg ikke vil se noe problem ;) Har sett "skremselstester" på nett der de har vist hvordan galvanisk korrosjon foregår mellom aluminium og kobber i forbindelse med vannkjøling. Problemet med de testene er at de legger ett stykke aluminium og ett stykke kobber nesten inntil hverandre i et kar med vann og ser hva som skjer. Resultatet her blir kjempestygt. Hadde de derimot prøvd med et større kar og lagt bitene lenger fra hverandre, noe som er mer relevant i vannkjølingssammenheng, ville nok resultatene bli annerledes.

Men gikk det ikke en tråd her på dette for en god stund siden, der noen med litt bedre kunnskaper enn meg på området viste litt utregninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...