Nissen Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg har akkurat gått tom for den kjølevæsken som fulgte med mitt Thermaltake BigWater vannkjølingsanlegg. Vil det gå bra om jeg blander ut vanlig frostvæske, som brukes i biler, med en del vann og heller dette i vannkjølinga? Blåfargen til frostvæsken er jo ganske fancy... Mvh Nissen Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 har alltid brukt frostvæske og batteri vann. vann kan brukes men det har en tendens til å føre til litt belegg Ei blanding med 70% Batteri vann og 30% Frostvæske (konsentrert) er perfekt. PS batteri vann konster 30kr/l på bensin stasjonen Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Ei blanding med 70% Batteri vann og 30% Frostvæske (konsentrert) er perfekt. Ja da blir iallefall ikke det å fryse,det er jo sterkere blanding enn det som brukes på hardeste vinteren her nord. 10% er evig nok. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 En annen sak er at vannets kjøleevne reduseres endel, med så mye som 30% frostvæske i vannet. Som Snekker´n sier: 10% er mer enn nok! Lenke til kommentar
g5r Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Ikke prøv bilens kjølevæske, man vet ikke hvordan materiallene reagerer (plast spesiellt). Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Hmm, hva mener du med det? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Ikke prøv bilens kjølevæske, man vet ikke hvordan materiallene reagerer (plast spesiellt). 5915886[/snapback] Ingen fare jeg har brukt den de siste to årene uten problem. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Javel ja. Hva er definisjonen på "bilens kjølevæske" da? Om man reelt snakker om kjølevæske som frostvæske for biler etc, så har jeg brukt slikt siden 2001, uten problemer av noe slag...... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Regnet med at det var det han mente Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Jo, antakelig var det nok det? Men samtidig kan det jo se ut som om han mener å bruke / tappe væske som allerede finnes i bilmotorer, og det var egentlig det jeg forsøkte å fiske frem et svar på, fra g5r. Som forøvrig er mer aktiv i fora / tråder som langt fra er relatert til vannkjøling og detaljene omkring dette. Uten dermed å slå beina under g5r. Men egentlig tror jeg at han kanskje ikke har det beste grunnlaget for sine uttalelser? Dermed burde han vel egentlig ha latt være å komme med en slik påstand..... Endret 14. april 2006 av Skrue Lenke til kommentar
smy Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 du trenger ikke max mer 5% om du ikke skal hinder mot frost Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Nåja. Max 5%? Hva man trenger, kommer jo på sett og vis an på hvilke metallkombinasjoner man har i systemet. Har man varianter av aluminium og kobber, så bør man nok vurdere akkurat det. Aluminium finnes tross alt i en rekke kvaliteter, og ikke alle er like "snille" mtp korrosjon! Har man en kombinasjon med kobber / aluminium, ville jeg nok for sikkerhets skyld doblet konsentrasjonen. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Har du eloksert/anodisert aluminium, er du rimelig godt sikret mot galvanisk korrosjon, da. Problemet er om elokseringen er av sjaber kvalitet og ikke har 100% dekningsflate, eller om det er kommet sår på den flaten som skal leke med kjølevæsken. Dersom det da starter å korrodere, vil korrosjonen spre seg under oksid-laget, og etter hvert tære seg gjennom aluminiumen. Men så var det avstandene mellom komponentene, og den er såpass stor at jeg ikke vil se noe problem Har sett "skremselstester" på nett der de har vist hvordan galvanisk korrosjon foregår mellom aluminium og kobber i forbindelse med vannkjøling. Problemet med de testene er at de legger ett stykke aluminium og ett stykke kobber nesten inntil hverandre i et kar med vann og ser hva som skjer. Resultatet her blir kjempestygt. Hadde de derimot prøvd med et større kar og lagt bitene lenger fra hverandre, noe som er mer relevant i vannkjølingssammenheng, ville nok resultatene bli annerledes. Men gikk det ikke en tråd her på dette for en god stund siden, der noen med litt bedre kunnskaper enn meg på området viste litt utregninger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå