Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Powerbooken kommer på trådløsnettet, men ikke pcen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har problemer med å få laptopen (pc) på trådløsnettet hjemme. Vi har også en Powerbook, men den kobler seg på uten problem.

Sånn som det er nå klarer ikke laptopen å koble seg på trådløsnettet så lenge det er kryptert. Uten kryptering går det bra. Jeg har prøvd alle krypteringsmulighetene (WEP, WPA, WPA2) og alle mulige kombinasjoner.

Routeren er en Linksys Wireless-G WRT54G. Jeg kjører Windows XP Pro m/SP2 installert. Det integrete nettverkskortet oppgis i "Device Manager" til å være: IEEE 802.11g Wireless LAN Cardbus Adapter.

Kan noen hjelpe meg med hva jeg kan gjøre?

mvh

Ferril

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at du sikrer nettverket ditt og det er da du får problemer så må jeg bare spørre, har du lagt inn all nødvendig informasjon på lap topen slik at nettverket godtar den? Kjenner lap topen til krypteringsnøkkelen som nettverket har? Siden det funker fint når du ikke bruker kryptering så ser det ut som om problemet er der.

X.

Lenke til kommentar
I og med at du sikrer nettverket ditt og det er da du får problemer så må jeg bare spørre, har du lagt inn all nødvendig informasjon på lap topen slik at nettverket godtar den? Kjenner lap topen til krypteringsnøkkelen som nettverket har? Siden det funker fint når du ikke bruker kryptering så ser det ut som om problemet er der.

X.

5910572[/snapback]

Ja det er når krypteringen slås på at ting skjærer seg. Kan du utdype hva du mente med "nødvendig informasjon"?

Jeg har ikke lagt inn noe spesielt med tanke på trådløst nei. Kan nevne at det ikke gjør noen forkjell om jeg setter XP til å styre oppkoblingen, eller bruker et eksternt program.

Problemet er at laptopen ikke klarer å dekryptere det som kommer fra routeren. Er det noe jeg kan legge inn (firmware f.eks, drivere) som vil hjelpe? Jeg har prøv med de nyeste driverene jeg kunne finne, men det var vanskelig å finne brukbare drivere til nettverkskortet. Kan problemet ligge i XP? Ingen jeg har snakket med skjønner hvorfor det ikke skal gå.

Ferril

Lenke til kommentar

Slik gjør jeg når jeg kobler opp trådløst nettverk med kryptering.

1. Slå på kryptering WPA, Pre-Shared Key.

2. Velg TKIP algorytme.

3. La SSID Brodcast stå på.

På laptopen går du til Wireless Network Connection, finner ditt trådløse nettverk og kobler deg til, legger inn passordet som du bli bedt om og thats it....

Husk å slå av SSID Brodcast etter at du har koblet deg til nettverket ditt.

Lykke til...

Kent

Lenke til kommentar
Slik gjør jeg når jeg kobler opp trådløst nettverk med kryptering.

1. Slå på kryptering WPA, Pre-Shared Key.

2. Velg TKIP algorytme.

3. La SSID Brodcast stå på.

På laptopen går du til Wireless Network Connection, finner ditt trådløse nettverk og kobler deg til, legger inn passordet som du bli bedt om og thats it....

5910851[/snapback]

Hadde det bare vært så enkelt :) Og det er det jeg har gjort. Jeg får opp nettverket, jeg får også spørsmål om passord. Da kommer det opp "Please wait while Windows connects to the 'XX' network. Waiting for the network..."

Etter det; ingenting.

Ferril

Lenke til kommentar
OK

Står det trådløse nettverkskortet til DHCP?

Er DHCP aktivert på router?

Hvilken firmware kjører du på router?

5911107[/snapback]

DHCP er aktivert, og jeg har oppgradert til siste versjon av firmware. Jeg tror heller at problemet ligger hos laptopen og ikke routeren, men jeg kan ta feil.

Ferril

Lenke til kommentar

Ipconfig gir meg dette:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : XXX

Primary Dns Suffix . . . . . . . :

Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid

IP Routing Enabled. . . . . . . . : No

WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

DNS Suffix Search List. . . . . . : lan

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected

Description . . . . . . . . . . . : IEEE 802.11g Wireless LAN CardBus Adapter

Physical Address. . . . . . . . . : 00-60-B3-13-96-60

Det som forundrer meg er "Media disconnected" under "Ethernet adapter Wireless Network Connection". Hva betyr det?

Ferril

Lenke til kommentar

Når jeg slår av det trådløse nettverkskortet, og kjører ipconfi /all får jeg "Media disconnected".....(har en egen tast på tastaturet)

Du er selfølgelig sikker på at du ikke har slått av, eller disablet det trådløse nettverkskortet?

Hva med brannmur på maskinen?

Har du type "Norton Internet Security"? Har opplevd at de kan gjøre det vanskelig å komme på nett!

Har også opplevd problemer med å koble meg til etter å ha lagt inn "passordet", og feilen har da alltid vært at jeg ikke har skrevet koden riktig. Har derfor begynt å kopiere og paste inn koden....

Hyggelig om du kan fortelle oss hvordan det går videre! :hmm:

Kent

Lenke til kommentar
Når jeg slår av det trådløse nettverkskortet, og kjører ipconfi /all får jeg "Media disconnected".....(har en egen tast på tastaturet)

Du er selfølgelig sikker på at du ikke har slått av, eller disablet det trådløse nettverkskortet?

Hva med brannmur på maskinen?

Har du type "Norton Internet Security"? Har opplevd at de kan gjøre det vanskelig å komme på nett!

Har også opplevd problemer med å koble meg til etter å ha lagt inn "passordet", og feilen har da alltid vært at jeg ikke har skrevet koden riktig. Har derfor begynt å kopiere og paste inn koden....

5913075[/snapback]

Hvis trådløskortet ikke var slått på ville jeg ikke fått opp de tilgjengelige nettene i området. Jeg har avinstallert og reinstallert trådløskortet men uten resultat. Siden dette er en laptop er det dessverre vanskelig og fysisk fjerne kortet. Brannmuren er ikke problemet. Jeg får samme resultat uansett om den er aktivert eller slått av.

Norton holder jeg på en armlengdes avstand, minst. Jeg har ikke hatt annet enn problemer med det på venners maskiner så det kommer aldri inn på denne maksinen :)

Det virker som om XP har problemer med å forstå krypteringen. Jeg har søkt på microsoft.com etter patcher e.l men har ikke funnet noe som kan hjelpe meg. Tips?

Ferril

Lenke til kommentar

Ikke lett den her nei... :hmm:

Siste forslag fra meg!

I run menyen skriver du: services.msc

Gå til "Wireless Zero Configuration", stopp servicen og gjør om på den slik at den ikke starter automatisk. (sett den til disabled)

Hvis alt funker nå så er selfølgelig det bra.

Hvis du fremdeles har problemer kan det løse seg ved å reinstallere driveren til kortet.

Hyggelig om du sier hvordan der går :)

Kent

Lenke til kommentar
Ikke lett den her nei... :hmm:

Siste forslag fra meg!

I run menyen skriver du: services.msc

Gå til "Wireless Zero Configuration", stopp servicen og gjør om på den slik at den ikke starter automatisk. (sett den til disabled)

Hvis alt funker nå så er selfølgelig det bra.

Hvis du fremdeles har problemer kan det løse seg ved å reinstallere driveren til kortet.

5915426[/snapback]

Bra forslag, men jeg har allerede prøvd det uten resultat. Jeg skjønner ikke hva som er feil. :no:

-Ferril-

Lenke til kommentar

:D

YES! COWABUNGA :)

Da har jeg fått laptopen på trådløsnettet!

Dette er det jeg gjorde:

1) Slo av "Wireless Zero Configuration".

2) Installerte "IEEE 802.11g Wireless LAN Utility".

3) Byttet til WEP-kryptering fra routeren.

[Edit]

Et lite skår i gleden er at Powerbooken ikke lenger vil koble seg på nettet :(

Men jeg håper dette kan løses ved at jeg får tak i en nyere versjon av "IEEE 802.11g Wireless LAN Utility". En versjon som også takler WPA-kryptering.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

-Ferril-

Endret av Ferril
Lenke til kommentar
Har du prøvd med å sette IP adresse, subnetmask, gateway og DNS manuelt?

Kent

5917927[/snapback]

Ja, det har ingen effekt på krypteringsproblemet dessverre.

Jeg har lest flere plasser at Mac kan ha problemer med å logge seg på wep nett fordi deikke klarer å tolke ASCII-passord, men hex. Er det noen som har tanker om hvordan jeg skal kunne takle dette?

-F-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...