Naits_89 Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) HEi (har ikke så god greie på dette) eg skal trekke nye nettverkskabler i hele huset nå det eg lurer på er eg skal trekke vanlige kabler som passer i alle pcer eg har ikke lyst å kjøpe en dorig kabel sån at vist eg en gag får 10-100mbit så er kablene fordorlige! har en rull med cat5 finnest de bedre kabler som en kan plugge rj-45 plugger på og koble rett i pcen? hvor stor belastning tåler en cat5 kabler eller en cat6 kabel? finnest de bedre? Takker for svar! Endret 12. april 2006 av Naits_89 Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 hei, kjøp kabel på biltema, den er bar nok. kablene som du kjøper nå er alle bra nok for å kjøre 10-100mbit så lenge du holder deg innefor standarden(100meter, ikke "brekke" på kablen og ikke legge den inntil strømførende ledninger) du må ha spesiell tang for å lage slike kabler. kjøp cat5 du... og husk å følg fargekodene når du lager den, det gjør alt lettere.. http://www.bluemax.net/techtips/networking...destandards.htm ha en fin påske, magnus Lenke til kommentar
Msport Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Et lite tips hvis du må krysse strømførende kabler er å hente aluminums folie i skuffen til mor. Legg et par runder rundt kablen og vips er du sikker på å unngå problemer med støy. Lenke til kommentar
ejeger Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Husk at med Cat5e kan du oppnå 1 gb hastighet.. Vel og merke ved korte distanser :-) Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Tror ikke kostnaden er mye større for cat6, så hvorfor ikke? Kent Lenke til kommentar
Maxtors Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Tror ikke kostnaden er mye større for cat6, så hvorfor ikke? Kent 5916137[/snapback] Ja, men hvis du ikke har 1gbps NIC eller NT devises så er det ikke noe vits da... det blir som og kjøpe fiber kabler hvis du bare har modem NIC i dataen... det passer ikke og du får ikke noe uta det:P n00b! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Tror ikke kostnaden er mye større for cat6, så hvorfor ikke? Kent 5916137[/snapback] Ja, men hvis du ikke har 1gbps NIC eller NT devises så er det ikke noe vits da... det blir som og kjøpe fiber kabler hvis du bare har modem NIC i dataen... det passer ikke og du får ikke noe uta det:P n00b! 5917745[/snapback] Holder med Kent her jeg. Når man først skal investere og trekke kabel i et hus, så kan man likegjerne bare gå for Cat6 som har langt større båndbredde enn Cat5/Cat5e. Siden kostnadene ikke er så store, så vil man på framtidige utsikter vinne på å installere Cat6. Ethernetadaptere (NIC) kommer oftere og oftere med støtte for Gbit/s, og Gbit er veldig kjekt for ekstern lagring o.l. Endret 14. april 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Maxtors Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Jaja, men hva hvis de ikke har Gbit switcher eller noe sånt da... det koster litt mere... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Jeg synes ikke 400 - 500,- for 5P Gbit er spesielt dyrt. Man får 8P til 700 - 800,- som er veldig fin pris i mine øyner. Endret 14. april 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Maxtors Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Jeg synes ikke 400 - 500,- for 5P Gbit er spesielt dyrt. Man får 8P til 700 - 800,- som er veldig fin pris i mine øyner. 5917776[/snapback] Sant Sant, er enig på den... Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Å trekke noe annet en Cat6 i et fast opplegg, blir direkte dumt. Ja greit at han muligens ikke kan utnytte de ekstra invisterte kronene nå, men når du trekker kabler for et fast opplegg så må man tenke fremover. Ja da Maxtors er sikkert noob over alle jeg..... Kent Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 hei les litt her du: http://www.broadbandutopia.com/caandcaco.html hvis du ikke gidder, konklusjon: legg cat6 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Hva er formålet med CAT6? Framtidig standard med 200Mbit eller lengre lengder ved bruk av Gbit? EDIT fant dette sitatet: As far as CAT5E vs. CAT6 goes, it may be a good idea to use CAT6 in view of 10Gbit Ethernet over UTP standard that are said to be just around the corner. As far as I know, it will require CAT6. Endret 14. april 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Naits_89 Skrevet 14. april 2006 Forfatter Del Skrevet 14. april 2006 takk for gode tips! tror eg går for cat 6 så slipper eg å rive alt ut igjenn i framtiden ! men cat6 har like plugger som cat5 sant? lik fargekode osv? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Legger du opp et spredenett med patcheskap så er det forskjell på kat5 og kat6 konektorer men om du bare skal legge kabel fra punkt til punkt så er det kat5 kontakter som er mest brukt. Er ikke sikker på om Elko lager kat6 kontakter for påvegg montasje. Lenke til kommentar
Maxtors Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Legger du opp et spredenett med patcheskap så er det forskjell på kat5 og kat6 konektorer men om du bare skal legge kabel fra punkt til punkt så er det kat5 kontakter som er mest brukt.Er ikke sikker på om Elko lager kat6 kontakter for påvegg montasje. 5918474[/snapback] Det har jo ikke noe og si da... Alle CAT1-6 er rj45 kabler... så det er samma plug da.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Problemert kan oppstå når du år over hastigheta til Kat5, da kan du få tap i selve kontakte. At det er RJ45 betyr ikke at tilkoblingen av kabelen på baksida av kontakten tåler 250Mhz Det er stor forskjell på knivtilkoblingene på Kat5 og Kat6. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) takk for gode tips! tror eg går for cat 6 så slipper eg å rive alt ut igjenn i framtiden ! men cat6 har like plugger som cat5 sant? lik fargekode osv? 5918441[/snapback] Man kan benytte forskjellige typer plugger på twisted pair kabler. Men den vanligste typen tilkobling for TP er "RJ-45", og kjøper du standard TP Cat6 kabel med ferdig knott på så er det nok RJ-45 Er den ikke krysset eller noe annet lurt, så skal Cat6 være bakoverkompatibel med Cat5. Endret 15. april 2006 av skag1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Hva med den kontakten du plugger patchesnora di inni? Må ikke den også være Kat6 for å overføre 250Mhz til snora di? Kat6 uttak er ikke så vanlige enda. Kat6 er bakoverkompatibel og bruker de samme fargekodene som Kat5 men kabelen er mere revolvert og parene er fysisk adskilt i kabelen. Når det kommer til kontaktene så er knivsettet plassert slik at det er så kort avstand som mulig fra avisoleringen av kabelen til koblingspunktet mens på Kat5 kontaktene er knivene plasert på rekke slik at det brune paret er plasert lengst bort. Endret 15. april 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå