PMnormal Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Begynner å bli mye her nå, he he. Jeg får ta dette i tur og orden. Først skal jeg sjekke et par av linkene til Panaleica, så får jeg ta en tur rundt i E330. Påskeferien begynner å sette sine spor allerede, med søt rom i glasset og godt humør. Blir det påskeferie foran monitoren, brainware? Lenke til kommentar
brainware Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 He, he....... ja, har dessverre brukket armen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Ai ai ai. Det går ut over både fotografering og tasting også. Høyre eller venstre? Høyre ville vært litt tragedie for meg for tiden. Det hadde blitt mange bilder på iso 1600 med venstre arm i fatle, men høyre arm er det vanskelig å klare seg uten, hvis man ikke bygger om kamera seriøst. Finnes det kameraer for de som ikke har høyre arm? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Som parallellt utviklet kamera til E330, her er noen linker til Panasonic DMC-L1 :Panasonic har bekreftet at Leica Optikken med Mega OIS kan brukes i modus 1 OIS på alle FT kamerahus. Modusene er beskrevet tidligere. Dessverre er det modus 2 som korrigerer når bildet (utløseren trykkes ned), virker som modus 1 er et hjelpemiddel for å betrakte og fokusere bildet. 5911878[/snapback] Som tidligere bruker av Pansonic FZ-10, som jo også hadde Mega OIS, tør jeg driste meg til å påstå at begge OIS-modi gir stabilisering i det bildet tas. Mode 1 bruker mer batteri, og det skal altså være mindre effektivt enn mode 2, siden det jobber hele tiden. Jeg har noen tanker om hvorfor det er slik, men de er så dårlig funderte at jeg ikke legger dem frem her. Noen som vet hvordan VR/IS/AS løsningene til Nikon/Canon/KM fungerer i så måte? Hele tiden, eller bare når man trykker ned utløseren? På FZ-10 var mode 1 standardinstillingen, men etter å ha kikket i bruksanvisningen endret jeg naturligvis til mode 2. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Ai ai ai. Det går ut over både fotografering og tasting også. Høyre eller venstre? Høyre ville vært litt tragedie for meg for tiden. Det hadde blitt mange bilder på iso 1600 med venstre arm i fatle, men høyre arm er det vanskelig å klare seg uten, hvis man ikke bygger om kamera seriøst.Finnes det kameraer for de som ikke har høyre arm? 5912732[/snapback] Det er høyre, men er begynt å bli bedre. Jeg er venstrehendt, men bruker alltid et solid tohåndsgrep på kamera. Det går greit, men det blir litt tungvint å nå utløserknappen når en har gips, men jeg får bevege armen og hånda. Har tilpasset gipsen allerede for å få bedre bevegelse. Noen store fysiske utskeielser blir det derimot ikke snakk om med det første. Det var snakk om at Nikon D200 ville bli bygd i en versjon for venstrehendte. Det var før lanseringen, så endatil foto. Alt var motsatt. Den store fordelen er at det er mulig å ha et kamera i hver hånd, alt annet kan tilpasses med hjelpemidler hvis en har spesielle behov. Tror egentlig det var phototshop og rykter, men alle lurte på en spesial utgave, eller "special features". Endret 13. april 2006 av brainware Lenke til kommentar
brainware Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Som tidligere bruker av Pansonic FZ-10, som jo også hadde Mega OIS, tør jeg driste meg til å påstå at begge OIS-modi gir stabilisering i det bildet tas. 5913367[/snapback] Ja, jeg sier bare at det virker usikkert ifølge teksten. Mode 2 som er mest effektivt er utelukket ifølge Panasonic. Hvor bra er mode 1 på ditt kamera? Lenke til kommentar
modin Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Finnes det kameraer for de som ikke har høyre arm? 5912732[/snapback] Søkte litt og fant denne http://www.kenrockwell.com/index.htm Kameraet Ken Rockwell holder i hånden på dette bildet er faktisk en speilvendt Nikon f100 som han testet på oppdrag fra Nikon. Du kan lese om det her http://www.kenrockwell.com/about.htm#lefty . Tydligvis så gjorde nikon aldri noe mer ut av dette prosjektet. Det finnes også 35mm kompakter med venstrehåndsgrep, men disse er så billige og dårlige (fixed focus saker) at de vil være uaktuelle for fotoamatører og profesjonelle. Hvordan er det med MF venstrehendte fotagrafer må vel kunne få levert sveiva på motsatt side på haselbladene sine? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Som tidligere bruker av Pansonic FZ-10, som jo også hadde Mega OIS, tør jeg driste meg til å påstå at begge OIS-modi gir stabilisering i det bildet tas. 5913367[/snapback] Ja, jeg sier bare at det virker usikkert ifølge teksten. Mode 2 som er mest effektivt er utelukket ifølge Panasonic. Hvor bra er mode 1 på ditt kamera? 5913994[/snapback] Det begynner å bli en stund siden det var mitt kamera, og enda lenger siden jeg brukte mode 1, men her er et bilde jeg er sikker på er tatt med mode 1, siden det jeg tok det av kone og barn som hang ut av vinduet i 3. etasje om kvelden da jeg kom hjem fra butikken: På ingen måte sylskarpt, men vi snakker håndholdt på max tele (altså noe som tilsvarer ca. 450mm) og lukkertid på 1/30! Det burde bare ha vært grøt. FZ-10 var elendig alt på 100 ISO, så noe av uskarpheten må dessuten tilskrives det. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Da ser det ut for å virke bra, hvis det er tilsvarende som på DMC-L1. Leica har jo bygget inne en del av bildeprosessoren i objektivet, så det var skuffende at ikke alt fungerte likedan på Panasonic og Olympus hus. Allikevel er det en tid til optikken er tilgjengelig så her får en bare vente og se. Kravet til FT standarden burde være at alt fungerte prikkfritt om hverandre. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Da ser det ut for å virke bra, hvis det er tilsvarende som på DMC-L1.Leica har jo bygget inne en del av bildeprosessoren i objektivet, så det var skuffende at ikke alt fungerte likedan på Panasonic og Olympus hus. Allikevel er det en tid til optikken er tilgjengelig så her får en bare vente og se. Kravet til FT standarden burde være at alt fungerte prikkfritt om hverandre. 5914215[/snapback] Det er jeg helt enig i. Når man annonserer at det er en standard, så bør det være en standard. Det undergraver litt min respekt for standardiseringstanken til FT-gruppen. Når det gjelder venstrehendte og Hasselblad, så har de jo Hasselblad 500 EL. Det har winder, og er jo et dedikert stativkamera (hvis du ikke er masochist). Mulig man kan bygge en avtrekker inn i tregrepet til Pentax 67, men det er jo fryktelig tungt. Det enkleste er nok å ha en Rolleicord hengende fra nakken. Det har jo samme avtrekk som de hadde før krigen, en lett liten arm på undersiden av objektivet. Knappen nede på fremsiden av Rolleiflex vil også fungere. Disse to fungerer jo faktisk dårlig hvis du ikke har venstrearm, siden fokusen er hjulet på venstre side av kamera. I gamle dager hadde vi ekstra grep med feste for kabel som kunne monteres både på høyre og venstre side av kamera. Et slik kan jo bygges om med en moderne utløserkabel. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Det begynner vel å bli en stnd siden det var et innlegg her som refererte til tråd-tittelen? Når det gjelder FT-standarden så er vel den ganske åpen, og hvor alt er dokumentert, etter det jeg har forstått? Men hvis den ikke omfatter billedstabilisator så må det vel være lov å lage dette likevel, så lenge den følger alle reglene i FT-standarden? Vil ikek et slikt IS-objektiv fungere på en E-modell, eller er det bare at den spesielle IS-mekanismen ikek vil fungere fullt ut? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Det er nok det siste, så det er ikke helt bortkastet. Jeg mener forøvrig ikke at jeg mister troen på systemet som sådan, men at gruppen burde samarbeide bedre. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Vi får håpe på tettest mulig samarbeid ja. Men hvis IS-systemet baserer seg på én komponent i objektivet og én i huset kreves det vel tettere samarbeid enn bare den basert på FT-standarden? Jeg håper iallefall inderlig at FT kan være med på å dytte de to store ned fra pidestallen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Ai ai ai. Det går ut over både fotografering og tasting også. Høyre eller venstre? Høyre ville vært litt tragedie for meg for tiden. Det hadde blitt mange bilder på iso 1600 med venstre arm i fatle, men høyre arm er det vanskelig å klare seg uten, hvis man ikke bygger om kamera seriøst.Finnes det kameraer for de som ikke har høyre arm? 5912732[/snapback] Manuellfokus maa vaere fantastisk morsomt med en arm Eller fotografering med kamera i stor stoerrelse (d2x/1Ds/1D/D200 med batterigrep). Tihi. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Da går man bare to steg opp til storformat. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Ved å feste det hele til en plate med justeringseler på brystet, kunne en gå rundt som et levende kamerastativ med remote control. Da er det en fordel med mye batteri og solid kamerahus ala 1D/D1 kanskje.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Ved å feste det hele til en plate med justeringseler på brystet, kunne en gå rundt som et levende kamerastativ med remote control. Da er det en fordel med mye batteri og solid kamerahus ala 1D/D1 kanskje.. 5924453[/snapback] Som et steadycam for stillbilder Lenke til kommentar
brainware Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Denne ville også egne seg bra, men hadde vært fint om skjermen kunne vippes opp over toppen på kamera ! Olympus E330 Eksempel nr. 2 Trenger bare en finger til "remote'n". Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Har tenkt på det med vipping over toppen av kamera selv. Da kunne man brukt det som en sjaktsøker, slik man kan med Sony R1. Det vil gi mulighet for enda lengre lukkertider håndholdt, siden man kan støtte det direkte mot vommen. Slit det er nå må man jo finne støtte i noe annet enn kroppen. Alle vet jo at jeg bruker Rolleiflex, og en av fordelene med det er å la det henge ned på magen, og bar fyre av på lang lukker. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Det spørs nå på magens form det da... Mine vridbare LCD-søker-kamera fungerer helt utmerket hengende på magen. Hemmeligheten er at den må stikke litt ut, slik at skjermen får plass i søkket over magen. Kameraene leveres med kort stropp, så dette passer perfekt Men nå vet jeg ikke helt om magen er så mye stødigere enn panna... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå