Gå til innhold

DIWA-test: Olympus E-330

Anbefalte innlegg

Olympus E-330 er et banebrytende kamera som vil få sin plass i fotohistorien. Årsaken er ganske enkelt at dette er det første digitale speilreflekskameraet som har mulighet for kontinuerlig visning av bildet på LCD-skjermen. Dette er jo regelen for digitale kompaktkameraer, men speilreflekskameraene har ikke hatt en teknologi som har gjort det mulig å bruke LCD-skjermen som søker. Men, hva slags kamera er Olympus E-330 ellers? Hvilke andre forskjeller finner vi fra E-300, som det erstatter?

Les resten av artikkelen på digit.no!

olympuse3304zk.th.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen ord Kai Thon skrev i sin konklusjon (under billedkvalitet).

Synes det er flott å endelig å lese dette, da jeg synes "støy" problematikken er vel mye omtalt i mange tråder.

Copy/paste

Omsider er det blitt en gjengs oppfatning i bransjen at bildestøy har hatt for mye fokus i tester. I dag leverer alle speilrefleksene mindre bildestøy og korn enn tilsvarende filmer, så også Olympus E-330. Dog er både fargestøy og kornstørrelse noe mer synlig ved de høye lysfølsomhetene enn f.eks. Nikon D50 og Canon EOS 350D hvis du ikke bruker støyreduksjonen, men kameraets øvrige kvaliteter oppveier dette med overmål. En utskrift i A4 gir ingen sjenerende bildestøy selv ved ISO 800 og hva mer kan man forlange? JPEG-komprimeringene for beste kvalitet holder seg godt under grensene for synlige skader og RAW gir ubegrenset anledning til selv å bestemme bildekvalieten. E-330 leverer uansett et førsteklasses utgangspunkt, både hva optisk skarphet og høydefinert bildebrikke angår.

Lenke til kommentar
En utskrift i A4 gir ingen sjenerende bildestøy selv ved ISO 800 og hva mer kan man forlange?

5909641[/snapback]

En utskrift i A4 som ikke gir sjenerende bildestøy selv ved ISO 3200?

Spennende konsept er det uansett, og jeg ser med spenning frem til den videre utviklingen. Jeg er forøvrig enig i at det er for mye fokus på støy, men jeg hadde ikke hatt noe i mot enda mindre støy enn det min 20D tilbyr.

Det hadde vært enda mer perfekt hvis lcd'en var på toppen, slik at jeg kunne la kamera hvile på vommen min. Da hadde man kunnet jobbe med enda lavere lukkertider, a-la Rolleiflex. Dette er første generasjon av denne typen kamera, så det er nok mer i vente. To uavhengige kontrollhjul hadde også vært greit når man jobber helt manuellt. Hvis Leica i tillegg lanserer en fast 20mm til FT, så begynner det å ligne på noe for meg.

Lenke til kommentar

Har også lest testen på digit.no (DIWA), og var glad for den gode omtalen, kameraet er også testet i "Fotografi" nr 2-2006, hvor det bl.annet sies at kameraet "er vesentlig bedre enn tidligere Olympus DSLR ved høy ISO, og klarer seg uten støyreduksjon som ødelegger skarpheten. Tåler dessuten meget godt støyreduksjonsprogrammer, siden detaljene i bilder allerede er tatt godt vare på."

Dette var altså oppbyggende lesning, og en sterk kontrast til Phil Askey's "review" på www.dpreview.com

Den var så negativ, og fremstiller kameraet som klart dårligere enn tidligere Olympus DSLR, at det er på tide at flere får øynene opp for hans slagside mot Canon, og hans vanlige metode å skape negative tester for kamera som ser ut til å kunne ta store markedsandeler fra Canon. Hans test av Olympus E-500 var udelt positiv, men kameraet kommer jo ikke med vesentlig nytt, og ses ikke som noen stor konkurrent til Canon's utmerkede linje. Olympus E-1 ble derimot kraftig nedsablet da det var nytt, og det var da en aktuell konkurrent til Canon. Jeg skal vel ikke utlegge mer av dette, men dere får danne deres egen mening. Det verste er jo å ikke ha noen mening, men ta alt som legges ut på internett for god fisk. www.dpreview.com har jo et av de beste forum, og er framstilt som ganske troverdig.

Olympus E-330 har jo en parallell i Panasonic DMC-L1, som ble lansert på PMA2006.

Leica er involvert i dette kameraet, og har også laget normaloptikken, et lyssterkt normalzoom med billedstabilisator. Det er for øyeblikket det eneste Leica objektivet til FT-systemet, men Olympus har jo et komplett program med kvalitetsoptikk. Det som imponerer mest er den gode kvaliteten på økonomiklassen. Det virker som det mest spennende i DSLR verdenen akkurat nå, en begynner å se muligheten for at Leica gjør enda flere og bedre objektiv. For øyeblikket er Panasonic det eneste kameraet som kan benytte billedstabiliseringsfunksjonen på Leica objektivet. Det skal bli spennende å få seriøse tester av Panasonic DMC-L1, eneste aber med kameraet er antakelig at prisen blir høy, det skal visst være snakk om bortimot 30000,- med omtalte Leicaoptikk.

Lenke til kommentar
For øyeblikket er Panasonic det eneste kameraet som kan benytte billedstabiliseringsfunksjonen på Leica objektivet.

5910689[/snapback]

Dette trur eg ikkje stemmer. Er rimeleg sikker på at alle 4/3-kamera kan bruke bildestabilisatorfunksjonen til Leica. Ein del av hukommelsen seier at det er ein begrensning i forhold til Panasonic-huset, utan at toppetasjen klarer å banke det fram akkurat her og no...

Lenke til kommentar

Himmel og hav, det var en stiv pris. Det bør forøvrig nevnes at Oly kan bruke bildestabilisatoren, men det finnes to modes for den. Den ene kan brukes av alle FT-hus, mens den andre moden kun fungerer på Panasonic.

Jeg håper den prisen du nevner forklares av optikken. Det vil i såfall bety at vi snakker om ekte Leica denne gang. Det er forøvrig andre tegn på at det er ekte Leica. Den tidligere "Leica-optikken" på Panasonic-kameraer har ikke benyttet den typiske firkantete fonten som Leica har brukt i lange tider. På dette objektivet ser jeg at den velkjente skriften er tilbake, og det må jo bety at Leica står helt inne for produktet.

Lenke til kommentar

Leica står helt inne for produktet, de er en offisiell del av FT samarbeidet .

Rettelse: Leica's billedstabiliserte objektivet kan ikke nyttes fullt ut av Olympus hus.

Billedstabiliseringen er Panasonic's egen Mega O.I.S. (Optical Image Stabilizer), og benytter en egen gyrosensor som er bygget inn i kamerahuset og virker sammen med Mega O.I.S. utstyrt objektiv. Når Olympus bygger inn dette, vil det kunne nyttes som billedstabilisert objektiv. Er klar over at Panasonic samarbeidet tett med Olympus under utviklingen av det nevnte kamerahuset, og er litt skuffet over at Mega O.I.S ikke ble bygget inn i Olympus E-330, det får meg til å vente spent på test av DMC-L1, men vil en ikke ha så stor nytte av billedstabilisering, kan en kombinere Olympus med Leica uten problem. Da får en et mye rimeliger kamera, fordi Panasonic bygger dyre hus med hovedvekt på kvalitet, noe de gjør for å opprettholde Leica's Image, disse har hatt nært samarbeide i ca. 2 år.

edit: Two Stabilization Modes

Optical Image StabilizerMode 1: Compensates for Hand Movement All the Time

In this mode, image stabilization is continuously on. It helps you to compose shots in the LCD monitor and to see the focusing condition more clearly.

Mode 2: More Definitive Correction for Higher Quality Image

This image stabilization mode was developed to help you obtain some of the clearest photographs possible, despite unintentional hand movement. It corrects the image the moment you press the shutter button, providing maximum compensation in all directions. Since the light is received near the center of the lens, this mode gives you clear, sharp pictures and higher resolution.

Panasonic Mega OIS

Kan dere poste link til review som viser til at Mega OIS fungerer på Olympus?

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Dette minner sterkt om samarbeidet mellom Leica og Minolta på slutten av syttitallet. Det samarbeidet resulterte i flotte produkter som Leica CL/Minolta CLE. Jeg har nevnt det før, og jeg nevner det igjen: Gi oss en digital CL. Please, gi oss en digital CL. Det konseptet er jo som skapt for FT-sensor.

Lenke til kommentar
Mye billigere og mindre, men likevel kompatibel med M-optikken. Det siste kan vi nok ikke forvente, men en CL basert på FT er vel ikke for mye å be om.

5911159[/snapback]

Tror iallefall Leica angret på CL, og satte en stopper for samarbeidet med Minolta.

Det gikk sterkt utover Leica M salget.

Nå har jo Leica Panasonic som partner, situasjonen er ny fordi Panasonic antakelig er finansiell partner med Leica. De bygger alltid Leica's digitale kamera, det ser ut til at de er noe rimeligere enn Leica's versjon ialle fall i Asia, og de er egentlig helt identiske med noen variasjoner. Både Panasonic og Leica er med i FT organisasjonen, så det nye som ser ut til å ligge i kortene er:

Leica dig FT-kamerahus.

Leica dig M-kamerahus.

Leica dig R-kamerahus.

Panasoncic M-kamerahus.

Men Leica er allerede involvert i egne SLR med digitalt bakstykke og R-fatning.

Disse kan komme helt digitalt, og Leica aldri komme til å lage FT kamerahus.

Likeså kan Panasonic aldri få lov til å bygge M-hus. Det er dette som er mest sannsynlig etter min oppfatning.

Panasonic bygger forøvrig en slags CL, men uten utskiftbar optikk, DMC-LC1, denne har også førsteklasses Leica optikk:

Panasonic DMC-LC1

Lenke til kommentar

Tafset på en slik på onsdag, men det var i lekker Leica-innpakning. Desverre var EVF'en for dårlig til å vekke et skikkelig begjær i min gamle skrott.

Leica var forøvrig i stort økonomisk uføre rundt 1980, og avsluttet produksjonene av M-hus også i en periode. Det førte til massive protester fra kundene, så de måtte reintrodusere M4, da som M4P, etter en stund. Husker ikke helt årene lenger, men det tok kanskje 4 år, da de bare produserte R4. En ting som er verdt å merke seg er at CL hadde ttl lysmåling, noe M-serien ikke fikk før M6. De hadde nemlig brent seg på størrelsen til den forrige M med lysmåling, M5. Den ble produsert i en kort periode på midten av syttitallet, og tok nesten livet av M. Det som holdt fatningen i live i en periode, var faktisk Minolta CLE.

Leica Modul R har vel vært på trappene i et par år allerede. Ting skjer ikke for fort der i gården, he he.

Lenke til kommentar

Ja, de er veldig konservative, og det gjorde vel at Nikon ble ledende på 35mm kamera med sitt F-system rundt 1959. Det tok vel lang tid før Leica svarte med Leicaflex.

Hva mener du med modul-R? Det er vel en bakstykke-modul på linje med Phase-1, men tilpasset Leica R8 og R9. Det er vel på tide for Leica og heldigitalisere sin SLR.

Lenke til kommentar

Jeg synes vel personlig at den ombyggingen av R8/9 er typisk Leica, og ikke en ideell løsning. Den vil fungere greit, dog, men det er jo litt snodig med manuell fremtrekksarm på et dSLR, he he.

Synes nok Leica er litt ute og sykler her, men håper de lykkes. Vi trenger dem i fremtiden, men det er nok en hvis fare for at de kommer til å overleve som ren optikkprodusent i fremtiden. Man skal jo aldri si aldri, for nå er jo til og med Zeiss ute med et kamerasystem igjen.

At det er et analogt målsøkerkamera (produsert av Cosina, så vidt jeg vet), får være en annen sak.

Hvorfor kan ikke noen levere et fullgodt digitalt målsøkerkamera, det er noe jeg lurer enda mer på. Ja da, jeg hadde kjøpt Epson hvis jeg hadde pengene til det, men det kan jo ikke kalles fullgodt. Det er det jeg mener med CL-ønsket mitt. Et nytt system, basert på FT, og med spesialdesignet optikk for den sensoren. Man trenger ikke så mange objektiver for å få det til å lykkes. En ultravid, en moderat vid, en normal, en kort tele og en middels tele. Da vil alle målsøkerentusiaster få det de trenger, og er det basert på FT kommer det ikke til å konkurrere med M om kundene. De kundene er nemlig alt for konservative til å godta noe mindre enn ff som erstattning for film.

Uansett må Leica foreta noe drastisk for å overleve i den digitale tidsalder. De vil altid kunne produsere dyre nisjeprodukter, men de trenger også masseprodukter. Unge entusiaster som f.eks. rotekaizer viser at det er et aldri døende marked for målsøker-metoden. Vi som kan bruke det fokuserer raskere enn AF med målsøker, men hvis de insisterer på AF så kan vi godta det også. Ingenting slår lysrammer når man skal jobbe tett og intimt, og størrelsen skremmer ingen.

Jøss. Dette begynner å ligne på en egen tråd for målsøkerfilosofi. Er det virkelig så lite interesse for Olympus....

Lenke til kommentar

Som parallellt utviklet kamera til E330, her er noen linker til Panasonic DMC-L1 :

Panasonic har bekreftet at Leica Optikken med Mega OIS kan brukes i modus 1 OIS på alle FT kamerahus. Modusene er beskrevet tidligere. Dessverre er det modus 2 som korrigerer når bildet (utløseren trykkes ned), virker som modus 1 er et hjelpemiddel for å betrakte og fokusere bildet.

Blog Photos DMC-L1

PMA2006

Lets Go Digital DMC-L1

Panasonic Japan

Video intro Panasonic at PMA2006

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Ja, jeg har lest noe om det allerede. Da jeg leste om det første gang gikk jeg rett løs på Google. Har googlet litt i etterkant også, men har desverre ikke funnet så mye interessant. Det meste interessante var kanskje intervjuet med de ingeniørene på PMA. Deres filosofi virket som om den var ganske sympatisk etter mitt syn. Prisen som du har antydet er ikke fullt så sympatisk.

Skal sjekke ut de linkene. Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg. Synes uansett designet er veldig lekkert, men til den prisen kan jeg få meg en Bessa R, noe optikk og en god negativscanner. M7 koster vel ikke mer enn 20k for huset i praksis, og det samme gjelder Epson R-D1. Det at skjermen er fast plager ikke meg så mye. Selv en fast skjerm vil hjelpe noe, selv om den ikke kan brukes i ekstremt froskeperspektiv. Det hele minner oss bare på at det er altid et kompromiss å ta.

Hvorfor skal alt som er skikkelig lekkert være så dyrt. Det er kun våre venner i Cosina-konsernet som forstår at også fattige fotografer fortjener noe fint å leke med. Skulle ønske de samarbeidet med en el-gigant. Det kunne ha ført til spennende kreasjoner.

Edit: Den omtalte panaleica er forresten kontroversiell på Leica-foraene. Det bekrefter min teori om at en CL m FT-sensor ikke vil true eksistensen til en D-M.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det er jo ingen som vet noe sikkert om prisen. Dersom de forsøker å være et seriøst alternativ til Olympus E330, bør de legge seg under 10000 kr for huset, men Leica optikken kommer allikevel til å gjøre denne kombinasjonen rundt 25000,- hvis jeg er litt pessimistisk.

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg har sett prisen 15k, et eller annet sted. Derfor ble jeg litt sjokkert da jeg leste ditt estimat om 30k. Vi får vente og se. Ser uansett ikke for meg et systemskifte i nærmeste fremtid. Hvis jeg skal migrere, så håper jeg at det blir mer fastoptikk tilgjengelig for FT. Pt har Oly bare et par makroobjektiver som er av interesse for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...