gspr Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Det er i dag 12. april på dagen 45 år siden Yuri Gagarin ble artens første individ i verdensrommet. Kl. 7 om morgenen norsk tid den 12. april 1961, tok Gagarin av i Vostok 1 og skrev seg for alltid inn i verdenshistorien. En kan nesten spørre seg om bemannet utforsking av verdensrommet har gått tilbake på disse 45 årene. "When I orbited the Earth in a spaceship, I saw for the first time how beautiful our planet is. Mankind, let us preserve and increase this beauty, and not destroy it!" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 *clap clap clap clap* Lenke til kommentar
Camron Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Yuri var en genial mann! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Er det virkelig så lenge siden... Nå kan man jo spørre seg om de *virkelig* trodde det, men i 2001 - en romodysé (anno 1968) hadde de tro på litt bedre romfartøyer enn hva vi har i dag... Nå er det jo bare "hva lønner seg" og kortsiktig pengejag som styrer, ikke de store idéene og visjonene, ei heller langsiktig forskning... Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 I gamle Donaldblader hadde man flyvebiler i år 2000. Kusina mi trodde også at alle ville kjøre rundt i flyvebiler i år 2000. Litt artig å tenke på i ettertid når vi fortsatt kjører rundt i "vanlige biler" Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Hadde "vi" brukt penger på forskning fremfor våpen så hadde vi nok hadde flyvebiler susende rundt på veiene i år 2000. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Men faktisk er det slik at krig og våpenkappløp nesten altid har gitt store fremskritt i teknologien. Noe som igjen gjør seg gjeldene i på de fleste felt, og ikke bare rent våpne teknisk. Så en dokumetar om dette for et par år siden.. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) En ting er våpenkappløpet under den kalde krigen, men USA og de allierte har faktisk brukt nesten 1700 millarder kroner på Irak-krigen. Tror vi kunne ha kommet et godt stykke videre om de hadde blitt øremerket forskning. Dette er forøvrig en helt annen diskusjon som har ingenting med tråden å gjøre. Hence: HURRA FOR YURI! Endret 14. april 2006 av LarsP Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Sorry for offtopic.. (ja de pengene kunne sikkert gjort mye bra på andre områder). Yuri! Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) I gamle Donaldblader hadde man flyvebiler i år 2000. Kusina mi trodde også at alle ville kjøre rundt i flyvebiler i år 2000. Litt artig å tenke på i ettertid når vi fortsatt kjører rundt i "vanlige biler" 5912555[/snapback] Faktisk fortalte til og med bladet "Motor" at vi ville bruke flybiler i 2000. Jeg leste alt jeg kom over som barn.. og akkurat det husker jeg veldig godt. GRATTIS Endret 14. april 2006 av Sundiver Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Tyskeren Werner von Braun levde med en visjon hele livet. Det var å sende en bemannet rakett ut i verdensrommet. Allerede som barn tegnet han romkapsler som kunne minne om de som senere ble bygd. Von Braun startet sin forskningskarriere hjeme i Tyskland, og det var uheldigvis på samme tidspunkt som den Andre Verdenskrig brøt ut. Han og teamet utnyttet krigen til å få ressurser til å utvikle raketter. Før krigen var Hitler og kikket på forskningsstasjonen deres, og etter en omvisning i regi av Von Braun, ble de noe overrasket over at Hitler bare ristet på hodet av dem og gikk. Men under krigen viste han plutselig sin interesse, og Von Braun utviklet den kjente V2-raketten (opprinnelig V-4, men nazistene bestemte seg for å skifte navn). En slik rakett skulle senere treffe London, og Von Braun ble i alle år hatt av mangen for akkurat det. Selv hevdet han at hans agenda ikke var å bruke rakettene i krigføring, men at han ikke hadde noen valg. Da krigen var over, overga Von Braun og hele teamet seg til amerikanerne, og de ble bragt til USA som krigsfanger. De ble plassert på en base i Texas, hvor de fikk være med amerikanerne og utvikler raketter. Takket være Von Brauns store pågangsmot og spesielle karisma, fikk han promotert sin visjon om romfart, og takket være han oppstod organisasjoner som NASA. Von Braun fikk god kontakt med Kennedy, og visjonen smittet over. Samtidig sendte russerne første mann til verdensrommet, og Von Brauns team fikk frie tøyler til å utvikle en rakett som kunne sende en romgerge i bane rundt månen. Som kjent landet amerikanerne på månen i 1969, og dette skal Von Braun ha størsteparten av æren for. Da Von Braun døde på 70-tallet, døde også en del av romfartsånden. Siden har alt dabbet av, og nå sender vi bare opp sonder og satelitter, i tillegg til at vi har bemannede romfartstasjoner. Å sende folk til planeter er det slutt på, rett og slett fordi interessen og pågangsmotet ikke er til stede lenger. Endret 15. april 2006 av neitakk Lenke til kommentar
gspr Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Rivalisering mellom USA og Sovjetunionen var selvfølgelig enormt sentralt, men jeg tror du tilegner herr von Braun en litt for stor betydning, selv om han utvilsomt var svært viktig. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Det er forskjellige syn på hvor vidt von Braun var en helt eller nazist. Jeg holder på det første. Rivaliseringen var sentral, men også drømmen og visjonen. Von Brauns eneste må for livet var å få sendt raketter ut i verdensrommet. Det var alt som sto i hodet på han, og han gikk over lik for å få det til. At mye av romfartsvisjonen døde med ham, er jeg ikke i tvil om. Edit: Og for de som leser om han på wikipedia, ikke ta alt der for god fisk. Von Braun er et svært omstridt tema, og wikipedianerne har vanskelig for å holde på objektiviteten på sånne tema. Han hadde større betydning for den amerikanske romfart enn de fleste er klar over. Endret 15. april 2006 av neitakk Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Von Braun var helt klart en stor og viktig mann, som skjefsingeniør (?) for Appollo-programmet. Men jeg tror det viktigste for at vi kom oss til månen nok var Kennedy's "vi skal være på månen innen utgangen av dette tiåret" - som ble fulgt opp av tilsvarende ressurser. Det å dra til månen ble en æressak, noe ingen stilte spørsmålstegn ved. Selvfølgelig skal vi dra til månen, koste hva det koste vil! I tillegg så hadde vel det at Russerne var først i bane en del og si (og fremdeles har den mest økonomiske og praktiske utskytningsplattformen) Forøvrig mener jeg å huske at en del av von Braun's men overgav seg til russerne. Kom litt ann på hvor de var stasjonert etc. Russerne fikk også med seg en god del rakettdeler, som de hentet svært mye kunnskap ut av. Menmen. Nå har jo USA sagt at de skal dra til Mars innen utgangen av neste årtie, så vi får se. Men det forutsetter selvsagt at USA fortsetter å være en stormakt så lenge... Hva Kina kommer til å gjøre, kan bli svært spennende. Dersom de virkelig bestemmer seg for at "vi skal kolonisere månen" - så tror jeg det kommer til å skje. En forskningsbase på månens bakside... I så fall tror jeg mange smarte folk vil stå i kø for å få kinesisk pass for å si det slik. Kansje kan vi få et nytt kapløp, mellom Kina og Usa? Om ikke annet vil det kansje kunne føre til at en del av de ressursene som nå brukes på krig går til langt bedre formål. Et problem er at vi i dag får langt mer kunnskap for pengene ved ubemannede farttøyer enn ved bemannede. Ikke trenger de life-support, ikke trenger de returbilett, ingen blir virkelig sure dersom en rakett eksploderer etc. Men på lang sikt, så tror jeg kolonisasjon av (i første omgang) vårt nærområde i solsytemet vil være det som redder menneskeheten fra selvutslettelse, sykdom, ulykke etc. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Det er også viktig å tenke på at det var von Braun som påvirket Kenedy til å bestemme seg for at amerikanerne skulle til månen. Kennedy hadde resursene og makten som von Braun trengte for å få realisert visjonen sin. Derfor er det i følge mitt syn riktig å gi von Braun æren for suksessen i amerikansk romfartshistorie. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Hva Kina kommer til å gjøre, kan bli svært spennende. Dersom de virkelig bestemmer seg for at "vi skal kolonisere månen" - så tror jeg det kommer til å skje. En forskningsbase på månens bakside... I så fall tror jeg mange smarte folk vil stå i kø for å få kinesisk pass for å si det slik. Kansje kan vi få et nytt kapløp, mellom Kina og Usa? Om ikke annet vil det kansje kunne føre til at en del av de ressursene som nå brukes på krig går til langt bedre formål. 5926225[/snapback] Noe av den politiske drivkraften bak et nytt kappløp til månen er mulige forekomster av helium-3, en isotop som knapt finnes på jorden, men som kanskje kan bli viktig til bruk i fusjonsreaktorer. Selv om dette ikke er mulig å bruke idag, vil neppe noe land la potensielt livsviktige ressurser bli fullstendig kontrollert av andre land. Ett tonn He-3 vil være verdt ca. 3 milliarder dollar basert på energiprisen alene, og energi er allerede en knapp ressurs. I tillegg er det mye politisk manøvrering i de amerikanske styrkene rundt hvem som bør bygge opp de fremtidige amerikanske romstyrker, og adskillige doktriner er tilgjengelige på nett. Her kan mye skje. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Av de to personene nevnt har som var viktige for romkappløpet på begge sider av jernteppet, ville jeg kun kallt Yuri Gagarin en helt. von Braun var i beste fall en genial vitenskapsmann (verste fall meget god vitenskapsmann) Husker jeg så en dokumentar om de nazistiske/tyske vitenskapsmenns sjebne i slutten av krigen. De allierte jaktet febrilsk på Hitlers "lyse hoder" for å forhindre at de falt i den andres hender. neitakk snakket om von Braun som ville gå over lik for å sende opp raketter; de spesialstyrkene som de allierte sende ut for å fange vitenskapsmenn hadde ordre om å drepe nevnte vitenskapsmenn om de nektet "fangenskap" eller sto i fare for å falle i en annen allierts hender. Nazist/tyske vitenskapsmenn var sterkt inne i å bygge opp romfartsprogrammene på begge sider av jernteppet, samt sterkt aktive i å utvikle nye og sterkere raketter for kjernefysiske våpen. Mennene som en gang sto inni huler og overbar konstruksjonen av naziraketter med slaver og krigsfanger som "matriell", endte opp med å utvikle enda større raketter med støtte fra nasjonene som styrtet de forrige arbeidsgiverne sine. Woopha. --- Gagarin is da Main Man! Go Yuri. Go Yuri. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Hva Kina kommer til å gjøre, kan bli svært spennende. Dersom de virkelig bestemmer seg for at "vi skal kolonisere månen" - så tror jeg det kommer til å skje. En forskningsbase på månens bakside... I så fall tror jeg mange smarte folk vil stå i kø for å få kinesisk pass for å si det slik. Kansje kan vi få et nytt kapløp, mellom Kina og Usa? Om ikke annet vil det kansje kunne føre til at en del av de ressursene som nå brukes på krig går til langt bedre formål. 5926225[/snapback] Noe av den politiske drivkraften bak et nytt kappløp til månen er mulige forekomster av helium-3, en isotop som knapt finnes på jorden, men som kanskje kan bli viktig til bruk i fusjonsreaktorer. Selv om dette ikke er mulig å bruke idag, vil neppe noe land la potensielt livsviktige ressurser bli fullstendig kontrollert av andre land. Ett tonn He-3 vil være verdt ca. 3 milliarder dollar basert på energiprisen alene, og energi er allerede en knapp ressurs. I tillegg er det mye politisk manøvrering i de amerikanske styrkene rundt hvem som bør bygge opp de fremtidige amerikanske romstyrker, og adskillige doktriner er tilgjengelige på nett. Her kan mye skje. 5938565[/snapback] Yippi kah-yeah! Romkrig! Snart kan vi forsøple LEO så grundig at vi sperrer oss selv ute fra rommet for ørten år fram i tid pga. sprengte satelitter! Gen-i-alt! Virkelig. Den som kom på denne idéen burde øyeblikkelig lobotomeres. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Finnes det en satellitfri sone forresten? Altså at det er visse breddegrader som er fri for objekter i bane... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Yippi kah-yeah! Romkrig! Snart kan vi forsøple LEO så grundig at vi sperrer oss selv ute fra rommet for ørten år fram i tid pga. sprengte satelitter! Gen-i-alt! Virkelig. Den som kom på denne idéen burde øyeblikkelig lobotomeres. 5951811[/snapback] Her kommer vi raskt inn på begrepet asymmetrisk krigføring: - USA har mer å tape på å forsøple rommet enn de har å vinne ved å ødelegge fiendtlige satellitter. Ikke minst har det amerikanske militæret selv svært mange satellitter. En kan være trygg på at de ønsker å beholdet rommet rommet som en tilgjengelig ressurs. - for middels teknologiske land er situasjonen omvendt, og det har vært spekulert i at Saddams superkanon ville være istand til å skyte ut et prosjektil på størrelse med en telefonkiosk i kontraroterende jordbane. Allerede under Reagans SDIprosjekt ble det påpekt at noen tonn sand i jordbane vil rasere samtlige satellitter i lav jordbane og gjøre oppskytinger av nye satellitter håpløst i ca. 100 år. Se også High altitude nuclear explosion. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå