Gå til innhold

PHP ikke ett OOP-språk

Anbefalte innlegg

Ser det er endel som har fått med seg at PHP ikke er ett Objekt Orientert Språk (meg selv inkludert). Det ble også sagt at man ikke burde rote med objekter siden PHP ikke er ett OOP-språk, men den syntes jeg ble litt i drøyeste laget.

jeg bruker fetch_array og fetch_object som eksempler siden det var de funksjonene som startet diskusjonen.

eks: fetch_array

while ($row = mysql_fetch_array($query)) {

$rad1 = $row['navn_paa_rad1'];

$rad2 = $row['navn_paa_rad2'];

}

eks: fetch_object

while ($row = mysql_fetch_object($query)) {

$rad1 = $row->navn_paa_rad1;

$rad2 = $row->navn_paa_rad2;

}

utifra php manualen virker det som at det rett og slett kommer ann på smak og behag om man vil velge å bruke fetch_array eller fetch_object. synes det blir galt å si at man ikke burde rote med objekter siden php ikke er ett OOPL, man begrennser jo mulighetene til PHP ved å konsekvent å gå bort ifra OOP. (man burde heller ikke rote med raketter og biler, for bilen var i utgangspunktet ikke ment for å fly, men noen gjorde det, og resultatet ble den kjappeste biln i manns minne).

"Performance: Speed-wise, the function is identical to mysql_fetch_array(), and almost as quick as mysql_fetch_row() (the difference is insignificant).

Note: mysql_fetch_object() is similar to mysql_fetch_array(), with one difference - an object is returned, instead of an array. Indirectly, that means that you can only access the data by the field names, and not by their offsets (numbers are illegal property names)."

sitat fra PHP manualen

Det er også noe som heter OOP i PHP, det til tross for at PHP ikke er ett OOP-språk. Det er ett helt kapittel i php boka mi som omtaler OOP (SAMS Teach Yourself PHP in 24 Hours).

"PHPs' Limitations and the Angry Mob

- There is no angry mob

- The issue: PHP was not designed as an OOPL -- majority of end developers did it anyway (Including Me =])"

sitat fra http://www.bozemanlug.org/talks/phppresentation.html

siden det er mange som er helt fersk på php inne på dette forumet så ville jeg bare si at OOP i PHP ikke er en uting, det er heller en mulighet som kan og bør benyttes der det er hensiktsmessig.

når det er sagt må andre gjerne rette på feil i denne tråden, jeg er somsagt ingen racer i php, men vil heller se mulighetene i php en å begrennse de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...