Gå til innhold

Hva er det gode samfunn?

Anbefalte innlegg

Skal ha en liten spørreundersøkelse for Politisk Ide Historie der jeg skal se litt på hva folk mener er det gode samfunn. Nå er jeg ikke på jakt etter svar som "det gode samfunn er at alle kan spille data hele dagen og slippe å arbeide".

Så, hva er det gode samfunn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ha en liten spørreundersøkelse for Politisk Ide Historie der jeg skal se litt på hva folk mener er det gode samfunn. Nå er jeg ikke på jakt etter svar som "det gode samfunn er at alle kan spille data hele dagen og slippe å arbeide".

Så, hva er det gode samfunn?

5908987[/snapback]

Oioi, nå stikker du hånden i et vepsebol. Alle her har sannsynligvis sin (meget sterke) mening om hvordan "det gode samfunn" er. Forvent en krass debatt. :D

Lenke til kommentar

Det gode samfunnet er;

• ... fri for krig.
  • ... fri for sykdom.
  • ... fri for kriminalitet.
  • ... fri for miljøødeleggelser.
  • ... fri for sult, fattigdom, og nød.
  • ... fri for rasisme, diskriminering, og annen intoleranse.
  • ... mangfoldig.
  • ... spennende.
  • ... lærerikt.
  • ... engasjerende.
  • ... inkluderende.
  • ... stimulerende.
  • ... gir muligheter for egen utvikling.
  • ... underholdende, artig og interessant.
  • ... fritt, rettferdig, og gir muligheter etter behov.

... og ikke minst; subjektivt! ;)

Lenke til kommentar
[*]... fritt, rettferdig, og gir muligheter etter behov.

Definer fritt. Skal alt være fritt i samfunnet?

5909551[/snapback]

Ytringsfrihet og fri ferdsel. As opposed to imprisonment, if you want. ;)

Sikkert mer til det begrepet, fremdeles. Men alt blir jo veldig subjektivt. :)

Lenke til kommentar
Det gode samfunnet er;

... fri for krig.

Para bellum, hvis du ikke vil ha krig.

... fri for sykdom.

Aids og?

... fri for kriminalitet.

... fri for miljøødeleggelser.

Enig

... fri for sult, fattigdom, og nød.

Fin den.

... fri for rasisme, diskriminering, og annen intoleranse.

Det sier jeg og, hold alle adskilt så vil det ikke være noe av det.

... mangfoldig.

På hvilken måte?

... spennende.

... lærerikt.

... engasjerende.

... inkluderende.

... stimulerende.

... gir muligheter for egen utvikling.

Altfor generelle forklaringer.

... underholdende, artig og interessant.

... fritt, rettferdig, og gir muligheter etter behov.

Og denne fantastiske systemen heter ........ (sett inn navnet)

Lenke til kommentar

Ett godt samfunn er ett samfunn som behandler individene likt.

For hvis alle får det samme i lønn, ferie, samme legehjelp, etc etc. så vil det ikke være noen fordeler for lederen av en organisasjon, staten etc i å øke arbeidstiden, fjerne feriepenger ogsåvidere. Fordi det vil bare slå tilbake på dem selv. Ingen pisser i egen hage.

Gjør vi dette på verdensbasis vil du se at krig, fattigdom, aids, tuberkulose, fattigdom, miljøkriminalitet vil forsvinne av seg selv. Situasjonen i dag er at ett bitte lite mindre tall sitter på pengesekken, mens resten av folket lider med krig, sykdom, fattigdom etc.

Lenke til kommentar
Et godt samfunn er "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill. Og forøvrig kan du gjøre som du vil!".

5910034[/snapback]

Det hadde jo vært greit i et samfunn uten arbeidsdeling. I et samfunn med arbeidsdeling derimot har man klare maktforhold og man er avhengig av andre personers valg selv om ingen utsetter hverandre for tvang.

Lenke til kommentar
Ett godt samfunn er ett samfunn som behandler individene likt.

For hvis alle får det samme i lønn, ferie, samme legehjelp, etc etc. så vil det ikke være noen fordeler for lederen av en organisasjon, staten etc i å øke arbeidstiden, fjerne feriepenger ogsåvidere. Fordi det vil bare slå tilbake på dem selv. Ingen pisser i egen hage.

5909873[/snapback]

Ja, hvis vaskedama og topplederen i Statoil skulle tjent det samme tror jeg nok den topplederjobben ville vært populær... :no: Forskjeller er helt naturlig og helt nødvendig. Dyktighet skal ha noe å si for hvor du ender opp i hierarkiet.

EDIT: Forøvrig tror jeg at hva frihet angår, kan det blir for mye av det gode.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Et godt samfunn er "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill. Og forøvrig kan du gjøre som du vil!".

5910034[/snapback]

Det hadde jo vært greit i et samfunn uten arbeidsdeling. I et samfunn med arbeidsdeling derimot har man klare maktforhold og man er avhengig av andre personers valg selv om ingen utsetter hverandre for tvang.

5910042[/snapback]

Han spurte etter det gode samfunn, ikke det realistiske samfunn. ;)

Lenke til kommentar

Så dette i en bar, men det hjelper ikke mot fylle idioter. Heller hjelper det ikke mot ondsinnede politikere.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er så generelt og vagt at svaret må bli det samme: Det gode samfunn er et samfunn der alle er lykkelige.

5910382[/snapback]

Som er like umulig og fjernt fra vikeligheten som karl Marx`sin "Kapital".

De argumentene og meningene som jeg ser her minner meg på noe som man kan forvente fra barn i barnehagen eller førsteklassingene på barneskolen. Idealistiske, innsiktsløse og fantasifulle.

Endret av g5r
Lenke til kommentar
De argumentene og meningene som jeg ser her minner meg på noe som man kan forvente fra barn i barnehagen eller førsteklassingene på barneskolen. Idealistiske, innsiktsløse og fantasifulle.

5910630[/snapback]

Best du opplyser oss da, O' store allmektige bedreviter.

Lenke til kommentar

5910630[/snapback]

Hvem har sagt noe om at det "gode samfunn" skal være realistisk? Er det ikke heller snakk om en visjon?

Dessuten, hvis ikke lykke er målet, hva skal målet da være? Det er jo gjerne de fattige, de velstående og de som lever på offentlige overføringer til sine hobbyjobber som har andre mål enn lykke for samfunnet, slik som "fravær av tvang", "likhet" og andre moralistiske verdier. Det artige er jo at de moralistiske dogmene "tilfeldigvis" gir dem en del lykke selv.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er så generelt og vagt at svaret må bli det samme: Det gode samfunn er et samfunn der alle er lykkelige.

5910382[/snapback]

5910630[/snapback]

Da er tydeligvis dagens barn kloke.

Det gode samfunn trenger ikke nødvendigvis å være realistisk, men hvordan ser ditt gode samfunn ut?

Og forresten, et god samfunn for meg er der hvor folk tar jobber utifra lyst, ikke lønn, altså at man tjener likt, eller aller best, kanskje ikke tjener noe i det hele tatt, men alt blir dekket av staten.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...