Sirkusbarnet Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Ja, no e det jo snart konfetid så må få meg en god data for de pengene Regner med å få ca 16k til sammen og skal bruke alle pengene på dataen inkl 19" flatskjerm. Dataen skal brukes til spill som oblivion, wow, cod2, cs. Og det skal være sånn at eg kan kjøre oblivion på full oppløsning uten hakking ellers skal den brukes til filmredigering og diverse multimedier, så den må ha gaaaaaanske mye plass og selvføgelig et veldig bra skjermkort. Den skal være stillegående og samtidig holde en lav temperatur. ingen vannkjøling! Har ikke laget meg en "prøve"data siden eg har ikke så mye peiling egentlig. Alle svar/forslag mottas med takk Mvh Sirkusbarnet Endret 12. april 2006 av Sirkusbarnet Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Hei! Mitt forslag til oppsett: CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte 3150 kr Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16 1390 kr Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs 1449 kr Skjermkort: XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 520/1500Mhz 3049 kr Strømforsyning: Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin 949 kr Kabinett: APLUS Case X Clio 2, Sidepanel med 250mm Vifte, (Uten Strømforsyning) 549 kr Harddisk: Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM 1150 kr DVD-brenner: Samsung DVD-brenner SH-W162C IDE Black OEM 395 kr Totalt: 12081 kr Jeg har selv testet ut cpuen, minnet, skjermkortet, kabinettet, harddisken, strømforsyningen og DVD-brenneren. Alle er gode produkt. Resten av pengene kan du bruke til skjerm, vifter og kanskje ekstra harddisk. Jeg vil anbefale en veldig god CRT-skerm: Samsung 19" CRT Syncmaster 997MB TCO03 Monitor 1695 kr Denne er utmerket til spilling og har et uslåelig klart bilde. Men du får velge selv. God påske! Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Jeg vil anbefale en veldig god CRT-skerm: Samsung 19" CRT Syncmaster 997MB TCO03 Monitor 1695 kr Denne er utmerket til spilling og har et uslåelig klart bilde. Men du får velge selv. 5912060[/snapback] Så sant så sant. Fleire CPL gamere som bruker den. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 (endret) Jeg vil anbefale en veldig god CRT-skerm: Samsung 19" CRT Syncmaster 997MB TCO03 Monitor 1695 kr Denne er utmerket til spilling og har et uslåelig klart bilde. Men du får velge selv. 5912060[/snapback] Så sant så sant. Fleire CPL gamere som bruker den. 5912135[/snapback] Er det ikke noe med at en må ha ett eller annet digitalt i skjermen for å få noe nytte av et ganske kraftig skjermkort ? er litt usikker Er bare noe jeg har hørt så for uskylde meg vist jeg har blandet/tatt feil Endret 13. april 2006 av evilduck91 Lenke til kommentar
Lasan Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Er det ikke noe med at en må ha ett eller annet digitalt i skjermen for å få noe nytte av et ganske kraftig skjermkort ? er litt usikker Er bare noe jeg har hørt så for uskylde meg vist jeg har blandet/tatt feil 5912689[/snapback] Er nok feil det her. Det du tenker på er kanskje DVI-tilkopling? Skjermkortet blir uansett utnyttet om du har LCD eller CRT skjerm. Det er heller sånn at CRT er et bedre valg hvis du har et begrenset budsjett. LCD skjermer må gjerne være ganske dyre hvis du vil ha en skjerm som holder følge i raske spill. De har riktignok blitt mye bedre på dette området de siste par årene... Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Er det ikke noe med at en må ha ett eller annet digitalt i skjermen for å få noe nytte av et ganske kraftig skjermkort ? er litt usikker Er bare noe jeg har hørt så for uskylde meg vist jeg har blandet/tatt feil 5912689[/snapback] Er nok feil det her. Det du tenker på er kanskje DVI-tilkopling? Skjermkortet blir uansett utnyttet om du har LCD eller CRT skjerm. Det er heller sånn at CRT er et bedre valg hvis du har et begrenset budsjett. LCD skjermer må gjerne være ganske dyre hvis du vil ha en skjerm som holder følge i raske spill. De har riktignok blitt mye bedre på dette området de siste par årene... 5912746[/snapback] alle kan ta feil Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Efikkan sitt oppsett så fint ut det, men om du ønsker et stillegående system så burde du skifte ut viften på skjermkortet. Du sier at du ønsker å spille Oblivion på full oppløsning ut lagg? Umulig, for dette kreves 7900GTX SLi. Jeg kan da anbefale at du kjøper i det miste ett 7900GTX fremfor et 7900GT. 7900GTX yter endel bedre, og har i tillegg en veldig stor, effektiv og stillegående kjøler. Hadde du vært hardcore klokker ville jeg anbefalt 7900GT, da disse lett kommer opp på 7900GTX nivå, men jeg tviler på at du har store planer om overklokking. Siden du skal ha et stillegående system bør du også ha en stillegående CPU-kjøler. Kan anbefale Arctic Cooling Freezer 64 Pro. Dette er en meget effektiv, stille og ikke minst rimelig kjøler. Lenke til kommentar
Sirkusbarnet Skrevet 13. april 2006 Forfatter Del Skrevet 13. april 2006 Nei, flatskjerm har jeg iallefall bestemt meg for å ha. Jeg har sett på samsungen der, men tanken på et monster av en 19" CRT ble litt for skummelt, synes jeg. Men takk for forslagene. SKal se nøye på alt og se om det er noen jeg vil ha forandringer på Mvh Sirkusbarnet Lenke til kommentar
Lasan Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Nei, flatskjerm har jeg iallefall bestemt meg for å ha. Jeg har sett på samsungen der, men tanken på et monster av en 19" CRT ble litt for skummelt, synes jeg. Men takk for forslagene. SKal se nøye på alt og se om det er noen jeg vil ha forandringer på Mvh Sirkusbarnet 5913311[/snapback] Hvis du vil ha flatskjerm kan jeg i så fall anbefalle en av disse to:Samsung 930BF eller NEC 90GX2, avhengig av hvilken prisklasse du vil ha. Regna med du ville ha 19". Er vel det de fleste går for i dag. Har selv NEC 1970GX som er forløperen til 90GX2 og er veldig fornøyd med den. Samsungen har også fått mye skryt. Selv valgte jeg NEC pga at den har "glossy" overflate, men det er en smaksak, ikke alle som liker det. Lenke til kommentar
Lasan Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 alle kan ta feil 5912774[/snapback] Tror jeg ikke noe på. Har aldri tatt feil jeg Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 alle kan ta feil 5912774[/snapback] Tror jeg ikke noe på. Har aldri tatt feil jeg 5914357[/snapback] HAHA Lenke til kommentar
Kim666 Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Ja, no e det jo snart konfetid så må få meg en god data for de pengene Regner med å få ca 16k til sammen og skal bruke alle pengene på dataen inkl 19" flatskjerm. Dataen skal brukes til spill som oblivion, wow, cod2, cs. Og det skal være sånn at eg kan kjøre oblivion på full oppløsning uten hakking ellers skal den brukes til filmredigering og diverse multimedier, så den må ha gaaaaaanske mye plass og selvføgelig et veldig bra skjermkort. Den skal være stillegående og samtidig holde en lav temperatur. ingen vannkjøling! Har ikke laget meg en "prøve"data siden eg har ikke så mye peiling egentlig. Alle svar/forslag mottas med takk Mvh Sirkusbarnet 5908815[/snapback] jeg ville satsa på en western digital Raptor 74gig... 10000rpm... de sier at det er harddiskene som er flaskehalsen disse dager... koster rundt 1300kr og er egnet for operativsystem og spell... personelig skal jeg ha meg 2 stykker av denna og raide de Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Efikkan sitt oppsett så fint ut det, men om du ønsker et stillegående system så burde du skifte ut viften på skjermkortet. Du sier at du ønsker å spille Oblivion på full oppløsning ut lagg? Umulig, for dette kreves 7900GTX SLi. Jeg kan da anbefale at du kjøper i det miste ett 7900GTX fremfor et 7900GT. 7900GTX yter endel bedre, og har i tillegg en veldig stor, effektiv og stillegående kjøler. Hadde du vært hardcore klokker ville jeg anbefalt 7900GT, da disse lett kommer opp på 7900GTX nivå, men jeg tviler på at du har store planer om overklokking. Siden du skal ha et stillegående system bør du også ha en stillegående CPU-kjøler. Kan anbefale Arctic Cooling Freezer 64 Pro. Dette er en meget effektiv, stille og ikke minst rimelig kjøler. 5912835[/snapback] Skjermkortkjøleren fra XFX er ganske stille. Boxed-kjøler til cpuen er også stille. Ja, no e det jo snart konfetid så må få meg en god data for de pengene Regner med å få ca 16k til sammen og skal bruke alle pengene på dataen inkl 19" flatskjerm. Dataen skal brukes til spill som oblivion, wow, cod2, cs. Og det skal være sånn at eg kan kjøre oblivion på full oppløsning uten hakking ellers skal den brukes til filmredigering og diverse multimedier, så den må ha gaaaaaanske mye plass og selvføgelig et veldig bra skjermkort. Den skal være stillegående og samtidig holde en lav temperatur. ingen vannkjøling! Har ikke laget meg en "prøve"data siden eg har ikke så mye peiling egentlig. Alle svar/forslag mottas med takk Mvh Sirkusbarnet 5908815[/snapback] jeg ville satsa på en western digital Raptor 74gig... 10000rpm... de sier at det er harddiskene som er flaskehalsen disse dager... koster rundt 1300kr og er egnet for operativsystem og spell... personelig skal jeg ha meg 2 stykker av denna og raide de 5914517[/snapback] Ytelsesforskjellen er så minimal at det ikke er verdt prisen. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Skjermkortkjøleren fra XFX er ganske stille. Boxed-kjøler til cpuen er også stille Tja, smak og behag... Men jeg kan ikke skjønne hva XFX angivelig har gjort med akkurat sine vifter, fordi alle andre sier at 7900GT-serien bråker som lokomotiv. Heller ei hva AMD har gjort med kjøleren til X2 serien. Min erfaring fra Athlon er de kjølerene ikke er særlig stille... Men det er ikke bare snakk om støy. God kjøling er også en fin ting. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Skjermkortkjøleren fra XFX er ganske stille. Boxed-kjøler til cpuen er også stille Tja, smak og behag... Men jeg kan ikke skjønne hva XFX angivelig har gjort med akkurat sine vifter, fordi alle andre sier at 7900GT-serien bråker som lokomotiv. Heller ei hva AMD har gjort med kjøleren til X2 serien. Min erfaring fra Athlon er de kjølerene ikke er særlig stille... Men det er ikke bare snakk om støy. God kjøling er også en fin ting. 5918994[/snapback] Jeg har prøvd både 7800GT og 7900GT fra XFX og jeg synest de er ganske stille. For eksempel 6600GT fra Gainward er tordenvær i forhold.Det er ikke slik at alle GeForce 7900GT-kort bruker samme kjøler, siden det er produsenten som velger dette selv. Kjøleren fra AMD til X2-serien er lik den fra den "vanlige" Athlon64-serien. Den støyer ganske lite (om du ikke overklokker). Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Kjøleren fra AMD til X2-serien er lik den fra den "vanlige" Athlon64-serien. Den støyer ganske lite (om du ikke overklokker). Hilsen, efikkan. 5919903[/snapback] Tja, hvis det er samme viften så vil jeg ikke kalle den stillegående. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Kjøleren fra AMD til X2-serien er lik den fra den "vanlige" Athlon64-serien. Den støyer ganske lite (om du ikke overklokker). Hilsen, efikkan. 5919903[/snapback] Tja, hvis det er samme viften så vil jeg ikke kalle den stillegående. 5920054[/snapback] Da tror jeg du har vært uheldig med den/de du har prøvd, for de jeg har prøvd har vært veldig stille. Men det er ikke noe å diskutére mer. K7-kjølere er noe helt annet. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Siden du skal ha et stillegående system bør du også ha en stillegående CPU-kjøler. Kan anbefale Arctic Cooling Freezer 64 Pro. Dette er en meget effektiv, stille og ikke minst rimelig kjøler. 5912835[/snapback] Har den kjøleren selv, den bråker så mye som boxed-vifta gjør. Boxed-vifta gikk på 3100 omdreininger, mens Freezer-vifta gikk på 2300 omdreininger. Begge bråka helt forferdelig spør du meg. Men satte på Freezer-kjøleren og koblet den til Zalman-styringa her, satte den på minste turtallet som går, og da sviver den på 1050 rpm. Idle er 40, load 53, Opteron SC på 2.6. Har forøvrig bare en kabinettvifte i front som går og tusler på 5 volt, samt vifte i PSU da. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Mitt forslag pluss et Thermaltake Swing kabinett, da ender du på ca 16000kr. Synes den skjermen er helt konge! Ser utrolig bra ut og har gode spesifikasjoner, har planer om å anskaffe en selv om ikke så mange ukene. Prosessoren skal holde en stund framover, selv til ditt bruk. (god CPU btw) RAM kan du finne andre steder, bla.a disse hos Netshop. 500GB lagring bør holde, og 7900GTX og MSI's toppkort K8N Diamond Plus er bra Strømforsyningen fra Hiper skal i følge mange være så godt som uhørbar, mens noen få mener den bråker mer enn alt på jord...selv har jeg tro på at den er stille. Kraftig og stillegående CPU-kjøler som ikke er for tung. God DVD-brenner! Klart at du kan fire litt på enkelte komponenter og oppgradere til X2 prosessor, men hvorfor gidde. Selv om du faktisk kunne gått for et Intel-system... Endret 15. april 2006 av Bluum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå