SvennAndre Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Slenger inn litt OT i farta, passet med tråden.. Se for deg at samme situasjon, bare for en annen kar. Her er det ikke no boretslaget som har en slik sperre, men ISP'en! Så fort jeg har makset ut linjen min en stund, la oss si en time, så strupes den ned med 2/3 av linja, så istedet for 150kbps ut, får jeg bare 50.. Dette varer et par timer, før linja åpnes igjen(har ikke regna ut nøyaktig). Noe jeg bare må leve med? 5913233[/snapback] 50 av 150 er 1/3 Er det snakk om deg, eller en annen fyr? Du har vel KTV? Edit; Aha, strupes ned med 2/3 .. aha 3/3 - 2/3 = 1/3 .. Helt med jeg da.. 5913387[/snapback] Snakk om meg ja.. Strupes ned med 2/3 ja Stygge KTV Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 ... har bestemt at de av beboerne som bruker nettet til annet enn å betale regninger eller lese post blir straffet med redusert fart ca 36 k/s. Vanlig hastighet er på ca 4 m/s. .... Har dere tips på hva jeg kan gjøre for å unngå det sleipe påfunnet, så blir jeg glad. 5908814[/snapback] Du rotet med linjens normale hastighet. Har du også rotet med hva den blir satt ned til? Forøvrigt, Styret er valgt av beboerne. Styret har her tydligvis (evt via generalforsamlingsvedtak) lagt opp rammer for bruk av nettverket. Disse kan også ha stått oppført i referater fra årsmøte/generalforsamling, evt. i vilkårene når nettet ble lagt opp. Diskusjonen bør/må tas opp med styret slik at de evt. kan revurdere reglene. Er du dikker på et det nettet hos dere som strupes og ikke fra leverandøren (ISP)? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Må si jeg blir litt forvirret av betegnelsene som blir brukt i denne tråden. m/s = meter pr sekund k/s = kilometer pr sekund (eller er det knop?) Mulig det er snakk om Megabit eller MegaBytes og Kilobit eller KiloBytes - ikke vet jeg... Uansett så virker det litt rart om man skal fordele en båndbredde på 9 husstander ved å tildele maks 11% av båndbredden pr husstand. Det betyr jo at mesteparten av ressursene vil stå ubenyttet til enhver tid. Like viktig som hastighet ned er linja ut! Når man skal fordele linje på mange vil nødvendigvis ping bli påvirket hvis man bruker en stor andel av utlinjen. Etter min mening burde man bruke en dynamisk løsning som utnytter kapasiteten til beboernes beste. Dette innebærer at man velger f.eks Cisco utstyr med båndbreddekontroll. Dette gir en som f.eks surfer på nettet (uten at noen andre bruker nettet akkurat da) 100% av totalkapasiteten til hovedlinjen inn/ut. Lenke til kommentar
rubbish Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Å sammenligne med "fildelingsprogrammer" så blir det nok litt feil.. Kjør noen tester på linja di, så får du sett hva den er god for.. (ps: skru da av alle fildelingsprogrammer etc) Kan nå prøve disse: DinSides Surfometer(tester inn/ut hastighet) ITavisen.no Speedometer (tester inn hastighet) Tp-test (anbefales,tar det meste og gir fyldig info etc) Littegrann feilpostet, MenMen Sjekk hvor mye linje du betaler for, kjør noen tester, ta printscreen av det (viktig at du prøver å ta et par tester på forskjellige tidspungt av døgnet) og send det til din leverandør... Får du mye når du kjører disse testene? Lenke til kommentar
Brafa Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Det har vel kanskje blitt satt opp et system som struper hastigheten pr bruker. Isåfall kan det være vanskelig å gjøre noe iom at du da må inn på systemet som struper hastigheten, og det ligger nok på en eller annen sentral router i ditt borettslag. Er det trådløst det er snakk om det her, eller er det lagt kabler til hver leielighet? Er alle maskiner koblet til en router så kan det gjøre at fildelingsprogrammer går veldig sent selv om annen trafikk går greit, da må man gjerne inn på routeren å sette opp port forewarding når man skal bruke bittrent f.eks. Sikker på at det ikke er noe sånnt som skaper problemer for deg? Forstår jeg deg rett så får du hastigheter på 4 mbps bortsett fra når du benytter fildelingsprogrammer? Har du kjørt linjetester? via web og f.eks ftp? Har det blitt underskrevet noen kontrakt for denne fellesavtalen dere har? Om dere betaler deres del av linja til borettslaget, men borettslaget overvåker linjene med tanke på trafikken som går så virker det for meg som det er litt på grensen i henhold til personvern. Det bør iallefall ha blitt underskrevet avtalevilkår osv. Men samtidig så er sikkert den linja dere har via fellesavtalen mye billigere enn det du måtte betalt om du skulle hatt det samme privat, så det er kankjse ikke noe vits å lage for mye bråk.. Lenke til kommentar
Ergotera Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Boretslaget kan da ikke tvinge folk til å kjøre deres opplegg! 5913352[/snapback] Det er riktig. Men det er noe som heter flertall. Nar 50,1 stemmer for et forslag, saa har de resterende ingenting de skulle ha sagt. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 ...Men det er noe som heter flertall. Nar 50,1 stemmer for et forslag, saa har de resterende ingenting de skulle ha sagt.Det er slik det er å bo i borettslag, dessverre. Noen tiltak krever også 2/3-dels flertall, men er usikker på om en slik sak som internet-tilgang faller under denne regelen.Det har vel nettopp vært eller skal være en generalforsamling i laget deres, så da er det vel bare å prøve å få unge krefter inn i styret? Les mer her: http://www.lovdata.no/all/hl-20030606-039.html#8-9 http://www.lovdata.no/all/hl-20030606-039.html#7-11 Lenke til kommentar
Ergotera Skrevet 20. april 2006 Forfatter Del Skrevet 20. april 2006 Og hvor mye av husleia er beregna for internetten? 5908483[/snapback] Det vet jeg sannelig ikke. Men gratis er det ikke. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 (endret) Her har vi sannelig framgang. Edit: Les over leiekontrakta om hva som står om internetten. Endret 24. april 2006 av enuR. Lenke til kommentar
Ergotera Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Å sammenligne med "fildelingsprogrammer" så blir det nok litt feil.. Kjør noen tester på linja di, så får du sett hva den er god for.. (ps: skru da av alle fildelingsprogrammer etc) Kan nå prøve disse: DinSides Surfometer(tester inn/ut hastighet) ITavisen.no Speedometer (tester inn hastighet) Tp-test (anbefales,tar det meste og gir fyldig info etc) Littegrann feilpostet, MenMen Sjekk hvor mye linje du betaler for, kjør noen tester, ta printscreen av det (viktig at du prøver å ta et par tester på forskjellige tidspungt av døgnet) og send det til din leverandør... Får du mye når du kjører disse testene? 5927338[/snapback] Nå er karantenetiden over. Jeg har testet linja med de ulike surfometere og resultatet er upåklagelig. Det varierte fra 5 og over 10 Mbit/s. Så nå er det bare å begynne å betale regninger som har hopet seg opp i den tida jeg var sperret. . Det er sikkert flott å eie en Ferrari med 400 hk selv om man ikke får lov å kjøre over 90 km eller hva? kjekt å ha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå