Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ruter? Switch? Hub?

Anbefalte innlegg

Har en maskin med telenor adsl hvor jeg vil dele internett-oppkoblingen med 2-5 andre maskiner.

Hva er det jeg trenger da?

Ruter? Switch? Hub?

Og hva er egentlig forskjellen mellom disse?

Ser på en switch på komplett.no nå:

CNet Switch 8 Port 10/100Mbps Nway

Nettverk Mini, Eksternt Power.

Kan denne brukes?

[ Denne Melding var redigert av: tunefish på 2002-09-29 16:40 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk.

Da lærte jeg litt mer om de forskjellige begrepene.

Men skulle gjerne ha hatt en konkret svar på hva det er jeg trenger for å dele en telenor adsl-linje...

Såvidt jeg har skjønt så fungerer dette ikke med hub, fordi man bare får en ip av telenor eller noe.

Dunno...

Anywayz... et konsist svar hadde blitt verdsatt...

Lenke til kommentar

Dersom du har et modem med innebygget ruter trenger du en hub eller en switch. Med bare et par maskiner i nettverket holder det med en hub, men ettersom at prisen er omtrent det samme kan du spandere på deg en switch.

Dersom Telenor sitt modem ikke har innebygget ruter (hvilket jeg tror de ikke har, hadde ihvertfall ikke det da jeg hadde telenor abonoment) må du enten kjøpe en ruter, eller evt. lage en av en gammel maskin du har stående. Du kan også koble en maskin direkte til modemet og bruker internetshare i windows, men det er det ofte trøbbel med :sad: .Jeg kan anbefale kjøp av SMC sin Barricade ruter. Har benyttet denne selv, modellen velger du utfra lommeboken. Har også innebygget brannmur, så slipper du tenke på det.

Det holder med ruteren for intill så mange maskiner som det er ut porter på den. Dersom du trenger flere maskiner kan du koble til en hub eller switch til en av porterne, og dermed få plass til flere maskiner.

Håper dette var en konkret nok svar :smile:

Lenke til kommentar

Du trenger en hub eller switch pluss en router/firewall

Du trenger ikke en hardwarebasert router. Jeg bruker en gammel pc (pentium 90mhz/48M ram/512M hd) satt opp med linux.

Bruker en enkelt disto, IPCop Ipcop er basert på Smoothwall GPL

Fordelen ved å bruke en softwareløsning er, i tillegg til prisen, at jeg i tillegg til NAT, har proxyserver (usynlig).

simple_network_server_router.gif

Lenke til kommentar

Ja, hadde jeg hatt en sånn maskin stående, så hadde jeg nok gjort det sitedet, men gidder ikke kjøpe ny maskin bare for å bruke den som ruter lissom.

På et senere tidspunkt så vil jeg nok gjøre noe sånt, men akkurat nå så har jeg ikke en slik maskin tilgjengelig.

Så da blir d nok ruter og switch.

Lenke til kommentar

Jeg var i mini-LAN hos en kamerat i sommerferien, de har Telenor ADSL. Modemet dems var en Hub. Så jeg koblet PCen min inn på den, brukte Windows XP sin innebygde "Dele internettt" funksjon også kunne vi alle spille i nettverk, surfe på nettet og kose oss - samtidig :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...